Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt år - gamla problem


tonybollo1

Rekommendera Poster

God fortsättning på det nya året!

Jag kör med WIN XP Pro med Service Pack 1. Är det någon som kan svara på följande frågor?

1) Hur får man bekräftat att Service Pack 1 är rätt installerat?

2) Hur får man bekräftat att OS:et ger stöd för USB 2.0?

Anledningen till dessa enkla "dumma" frågor är ju att jag för inte så länge sedan skrev ett inlägg ang ett Adaptec PCI-kort för USB 2.0, som WIN XP inte ville känna igen. Jag minns att "Mejram" och "Pentti H", bland andra, föreslog att jag skulle hämta Service Pack 1 då detta gav stöd för USB 2.0).

 

Efter en del om och men har jag nu en ren (jag vill tro det) installation av WIN XP Pro med SP1 (åtminstone står det på CD-skivan: "Innehåller Service Pack 1" - Version 2002. Men lika förbaskat kvarstår problemet! På enhetshanterarens rubrik "Andra enheter" kommer det avskyvärda meddelandet: "Enheten stöds ej". Och under rubriken "USB-styrenheter" finns inte minsta tillstymmelse till nån USB 2.0-styrenhet. Då jag saknar kunskap kan jag inte spekulera om detta. Men var sitter felet? För någonstans finns det ett fel? Jag har fått tipset att jag skulle in på BIOS och uppdatera något som kunde heta "escd" eller "ec..." eller något liknande (inte världens bästa tips alltså)Mycket tveksam har jag gett mig på BIOS och försökt luska fram något som kunde "uppdateras" men jag gav upp. Det enda jag hittade som kunde ha samband med problemet var under "PCI IRQ Assgnement", nämligen "(unknown manufacturer) comm adapter IRQ 3". Men vad vet jag?

Tacksam för all hjälp jag kan få

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man bekräftat att Service Pack 1 är rätt installerat?

Kontrollpanelen|System|fliken Allmänt (General)

Där står Service Pack 1 om du har det installerat.

Om det sen är rätt installerat är ju iofs. en annan sak..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att uppdatera drivrutinen för ditt Adaptec PCI-kort för USB 2.0?

Då du ser "Andra enheter" i Enhetshanteraren kan du där välja att uppdatera/installera drivrutin? Kanske får du dubbelklicka för att få den möjligheten. Och då ska du komma till guiden Lägg till/uppdatera maskinvara. Stoppa i installations-CDn. Välj installera från en lista eller angiven plats. Välj sedan att söka från CD-ROM. Har för mig att det var den vägen jag gick.

Alternativt kan du i kontrollpanelen klicka på "Lägg till maskinvara" och då bör din enhet hittas som inte installerad. Sedan är det bara att följa guiden för installation.

Själv har jag också ett sådant Adaptec-kort med 3 externa och 1 intern USB. Windows XP med SP1 har inga problem att ecceptera det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har kört hfnetchk -v och fått följande bild:

WINDOWS XP SP1

Note MS08 Q317244

Warning MS055 Q333255

File C:\Windows\system32\hkctrl.ocx has a file version that is greater than what is expected, however the checsun is valid.

INTERNET EXPLORER 6 SP1

Warning MS02-068 324929

File C:\Windows\system32\urlnon.dll has a file version... (exakt samma meddelande som ovan).

File C:\Windows\system32\shdocvw.dll has ... (exakt samma meddelande).

 

Rena kinesiska för mig. Naturligtvis begriper jag ingenting!

 

_______

 

Jag har försökt installera drivrutinen både med utgångspunkt från Enhetshanteraren och Kontrollpanelens "Lgg till maskinvara" (här hittar jag i listan "Enheten stöds ej". När jag klickar på uppdatera drivrutin blir resultatet att "Guiden uppdatera maskinvara kan inte fortsätta" och man hänvisas till felsökaren. Har kört felsökaren men kommer inte någonstans. (!!!)

Du nämner att du har också ett Adaptec-kort. Kan du kort beskriva (om du kommer ihåg, förstås) vad du gjorde när du installerat kortet? Följde en CD-skiva med kortet? Kunde WIN XP läsa den utan problem? Tack snälla för hjälpen.

 

_____

 

Hej Grueder!

Självklart, står det på Kontrollpanelen Service Pack 1 - Version 2002. Att jag frågade om det var "rätt" installerat var ju av den anledning att jag inte någonstans kan se det utlovade USB 2.0-stödet och att jag undrade om någon annan har stött på problemet. Men jag erkände redan då att frågan var "dum". Tack iaf för ditt intresse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan du kort beskriva (om du kommer ihåg, förstås) vad du gjorde när du installerat kortet? Följde en CD-skiva med kortet? Kunde WIN XP läsa den utan problem?"

Skiva följde med kortet. Första gången jag installerade kortet gjorde jag det med hjälp av CD-skivan. Därefter har jag formaterat hårddisken och om jag minns rätt nu så behövde jag inte använda skivan då, utan XP hittade själv drivrutiner. Men jag är inte hemma nu, så jag kan inte titta närmare på det. Får bli i kväll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tonybollo!

om jag funderar på hur jag själv skulle gå vidare i din sits...

 

Glöm det där med att sp1 skulle vara felinstallerat (i alla fall för en stund)

 

Har du haft kortet att fungera i ett annat operativsystem? eller en annan dator?

 

Det jag skulle prova (även om det kan låta långsökt) är att sätta kortet i en annan PCI plats, flytta kortet helt enkelt. Detta för att det då får ett annat IRQ nummer och just detta (att två enheter försöker använda samma IRQ)kan vara ditt problem.

 

Jag har själv ett Adaptec (AUA-2000LP) USB2 kort. Jag har liksom Maratonmannen installerat med medföljande drivrutiner (innan SP1) och senare med endast WinXPsp1. XP skötte installationen helt automatiskt.

I enhetshanteraren heter den Adaptec...PCI to USB Enhanced Host Controller. Just "enhanced" anges bara på mitt USB2 kort (ej andra usb controllers) och detta är kanske sättet man kan se att det är installerat som USB2. Detta är dock bara en gissning och någon annan kan kanske bekräfta....

 

Men som sagt, om du aldrig har fått kortet att fungera där det sitter, prova att byta kortplats.

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 21:32:22 av Grueder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I enhetshanteraren heter den Adaptec...PCI to USB Enhanced Host Controller."

Trots att jag har ett Adaptec USB2Connect 3100 2.0 4-port så står i enhetshanteraren under USB-styrenheter: NEC PCI to USB Enhanced Host Controller. Hittar också bara "enhanced" på detta kort och inga andra.

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 21:44:38 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt kort heter faktiskt också NEC om Windows själv får välja.

När jag installerat drivrutiner från medföljande skiva heter det Adaptec.

Men det har ju ingen större betydelse ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla tips!

Nu ska jag ägna trettondagen att pyssla med Adaptec-kortet (installera det i annan burk med WinMe, flytta det mellan olika socklar på WIN XP-burken och allt annat ni kommit på). Lovar att återkomma och berätta om resultatet av min "gärning".

När jag ser att ni har värfungerande Adaptec-kort (både 3100-LP och 2000-LP börjar jag misstänka att jag fått ett felaktigt kort, helt enkelt.

 

_____

 

Till Maratonmannen vill jag tillägga att när jag har använt mig av guiden "Lägg till/uppdatera maskinvara", stoppat in CD-skivan och valt att söka från CD-ROM har jag fått meddelandet: "Det finns ingen information om den här enheten på den angivna platsen". Sedan kommer jag, som sagt, ingenstans med felsökaren (vilket just nu förstärker mina misstankar om att det kan vara något fel antingen på kortet eller på CD-skivan).

 

_____

 

Men nu ska jag sätta igång. Tack för all hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vänner!

Jag ger upp! Hela dagen gick i går med att öppna och stänga lådor och flytta det förbaskade Adaptec AUA 2000-LP USB 2.0-kortet mellan olika datorer och olika tomma PCI-socklar. Inte ett dugg hände. WIN Me känner inte heller kortet. En gång vid omstart på WIM XP-datorn fick jag ett 2 sekunders meddelande, som sa något om "En av USB-enheter anslutna till datorn fungerar felaktigt. Klicka här för ... ", och så försvann meddelandet! Jag har omstartat trettiotal gånger sen dess men inget meddelande syns.

Jag har beställt ett annat USB 2.0-kort och väntar med spänning på vad som händer då. Annars får jag nöja mig tills vidare med USB 1,1-hastighet.

Tack till er alla för hjälpen. Kanske återkommer jag med goda (?) nyheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...