Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tyst Dator!

Eminos

Recommended Posts

Hej!

Så har man åter igen upptäckt att datorn väsnas för mycket...

Självklart måste jag uppgradera datorn förr eller senare, det blir nog senare, men jag tänkte iaf fråga några saker, så jag vet vilka saker jag kan kika på...

1. Nätaggregatet måste antingen tystas ner med en annan fläkt lr bytas ut helt...frågan är vilket av dessa alternativ som är tystast...finns det nätagregat som är "fläkt-fria"??...alltså HELT tysta...det vore underbart...för vilken fläkt jag än sätter i, så kommer det att höras, det är ju galler och saker inne i aggregatet som gör att det väsnas en hel del iaf...

2. Vad behöver jag för kylning på CPUn...just nu kör jag med en 80mm Zahlman fläkt, som är riktigt tyst...den blåser inte mycket, men jag kan köra den eftersom jag har en STOR kylfläns på CPUn...nu undrar jag hur mycket kylning som lite nyare processorer behöver...kan jag fortsätta använda denna fläkt?...jag har en AMD TB 1,2a nu, ligger på 68 grader som max, ungefär...

Planerar att köra en så kall CPU som möjligt från 2 ghz och uppåt...

Det jag kan säga direkt innan ni rekomenderar fläktar och flänsar är att jag skiter fullständigt i om CPUn är varm och överlever i 5 år ist för 25...spelar alltså ingen roll...bara han håller sej tillräckligt kall för att överleva dagen...;)

3. Jag planerar att köra 2 TYSTA lr Ljudlösa hårddiskar i raid...där vill jag ha ett enat svar, inget "min-hårddisk-är-bäst"-snack!...kapaciteten behöver inte vara större än 80 gig/disk...är det liten prisskillnad så köper jag självklart större diskar...

Jag hoppas att jag inte behöver någon extra kylning på dom oxå...

4. Jag kommer även att isolera lådan med med någon biltema-matta som Weyland rekomenderade en gång, så om det behövs chassifläktar (pga värmen) så tar jag gärna emot tips där oxå...kommer förmodligen att köra nån fläktkontroll där, tips tas emot där oxå...

---

Som ni kanske har märkt, så är en tyst dator prioritet #1 för mej...prestanda kommer senare...

/Eminos

Jag klämde lite på Dells nya SX260, den har ett externt nätagg. Därmed helt fläktfritt m a o.

I övrigt en riktigt fin maskin.

Man kan undra varför denna standard inte kommit på tal tidigare. Ut med nätagget och minska värmen i lådan. Å andra sidan kan man idag undra om det ändå inte är nödvändigt med både en till- och frånlufts fläkt i datorn.

Men helt fläktfri - knappast en toppprestnade maskin då? Snabba grafikkort behöver fläkt idag, även hårddiskar ibland och passiva processorkylare finns väl inte till den senate generationen professorer till PC?

/T

/T

Kolla på Compaqs Evo D510 SFF exempelvis, den har en enda fläkt - en liten 40mm (tror jag) som suger in luft mot P4:an... nätagget är fläktlöst, precis som resten av burken. Men visst, det går bara in två pci-kort å ett lp-agp-kort, men det visar juh att det är helt möjligt att bygga 'ljudlösa' burkar idag. Stoppa i en Barracuda IV så är biffen klar :)

...har oxå funderat starkt på det här med externa nätagg, som på amigatiden, och hittat några alternativ. Dock verkar de flesta bara vara dimensionerade för smådatorer i stil med HTPC-burkar och liknande (~60W typ).

.wey

Stoppa i en Barracuda IV så är biffen klar

Jag misstänkte att nån skulle lägga fram Barracuda IV...men det är väl den som gäller...HD-biten känns nästan klar...när kommer Serial-ATA igång på allvar?...nån idé o vänta?

Nu har ni tagit upp några kompletta datorer, och det är väl bra, för då vet jag att det GÅR att bygga en tyst dator...men några konkreta nätagg-tips har jag inte fått...än...

nätagget är fläktlöst, precis som resten av burken.

Bra, då finns det sånna alltså...du vet inte var jag kan hitta sånna o köpa löst?, några resencioner kanske?...

Men det ska ju tåla lite oxå...det som jag har nu ligger på 340W, och det är väl där det ska ligga oxå...

---

Finns det någon som konkret kan svara hur mycket dessa konfigurationer väsnas...jämförelsevis alltså...:

1. 1 st IBM 60GXP 40gig (som jag har nu)

2. 2 st Barracuda IV (planerar att ha)

/Eminos

Perfekt...undrar bara vad den kostar, och om jag kan köpa den i Sverige...om inte, så undrar jag hur det är att beställa saker från Tyskland, några problem?...fraktkostnader och liknande?

Är denna till P4 lr AMD, föresten?

Mina andra frågor återstår...;)

/Eminos

[inlägget ändrat 2003-01-04 18:58:24 av Eminos]

Har länge suttit å funderat på att skriva inlägg i denna tråden nu men det mesta vet du förmodligen redan. Det enda jag med stor säkerhet kan säga är att du måste göra något mer åt hårddisken.

[edit]

Plötsligt vill jag inte längre stå för vad jag skrev. Hängde loss min Seagate IV och körde den utanför min Niklas-hylla och den väsnas inte alls så farligt som jag trodde. Det måste vara min IBM som blivit lite ringrostig på sistone. :/

Glöm vad jag skrev i vilket fall. En NoVibes kanske du ska kosta på dig för den knarrar lite.

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

[inlägget ändrat 2003-01-04 20:47:22 av NoiseKiller]

Stefan Eklinder

Enermax Whisper nätaggregat är väl rätt skapliga i "tysthet". Jag har ett själv och tycker det är det tystaste i hela lådan. Det har dessutom två fläktar.

En baktill och en på sidan.

Den på sidan ska riktas mot själva processorfläkten, så hjälper den fläkten till att dra ut luften från datorlådan, som då kommer ut baktill.

Processorfläktar finns ju en hel rad av som är tysta. Det är bara att kika runt på http://www.kylning.com och http://www.gtek.net så finns där fläktar att välja bland. Där finns till och med specificerat hur hög ljudnivå fläkten har.

Min Tt Silent Viking har en ljudnivå på 21db. Kan jämföras med ett tyst sovrum, eller vad de nu jämförde det med någonstans.

---

/Stefan Eklinder

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

Det finns juh Barracuda V numera som både är större och tystare och dessutom finns den med SATA.

Jag/vi har just kommit fram till att

V är aningens aning snabbare, aningens aning högljuddare och lite dyrare.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=378815

/TN

Kalle Dator1

Som ett litet inlägg i detta med tyst dator:

Jag har lagt in fläktstyrning på alla mina datorfläktar (5 st), medelst en transistor, ett NTC-motstånd och några ytterligare komponenter per varje fläkt. Dessutom har jag öppnat insug och utblåsning så att det är fritt och utan en massa små hål för luften att pressa sig igenom. Dock filtrerade intag !

Har två utblåsningsfläktar parallellt för hårddiskarna, en inblåsningsfläkt nedtill framsidan, processorfläkten och fläkten i nätaggregatet, samtliga temperaturstyrda, med avkännande NTC-motstånd på strategiska ställen.

Regel: Ju större luftmängd och ju svalare luft in, desto mindre varv behövs på fläktarna och desto tystare fläktar.

Också lagt in skivor av antistatiskt skumgummi !

Kvar bara en andeviskning ! Kan tillfälligt öka med högre belastning på processorn vid rendering av video !

Ska också flytta hårddiskarna till baksidan så att jag får bort det vinande ljudet !

Kalle

Titta på ett högtalar galler och döm själ rimligheten i det.

Vågländen är vid 100 hz 3,4 m

Vid 1000 hz 34 cm. Hur grovt är gallret?

Jag har hört en teori om att ljud kan bete sig delvis som microvågor. Vad han menade var som ugnarnas dörrgaller. Med hål under våglängdens storlek, skulle ljudet dämpas mer än om de är större.

Det här var det någon som påstod, när han skulle förklara varför han tyckte att det var bättre med många små hål, än ett avlångt stort ett, som då överstiger våglängden på ena ledden.

Är det någon här som kan bekräfta den teorin?

Njäe, det är ju inte riktigt sant. Det handlar om två helt olika typer av vågor som fortplantar sig på olika sätt. Däremot är det riktigt att ett galler kan fugera som en "tryckreducering" och därmed faktiskt dämpa ljud. Om flödet sedan är tillräckligt stort genom reduceringen så kommer nya strömningsljud att tillkomma. Men rent generellt så är väl luftflödena i en dator inte så stora att det borde spela någon större roll.

En NoVibes kanske du ska kosta på dig för den knarrar lite.

Vad är det som knarrar?...din IBM-hd?...jag har en IBM nu, men den kommer jag förmodligen att använda till Linux/Backup lr liknande, så om den hörs lite när jag backupar så får jag tåla det...;) Annars kommer denna att vara avstängd...

Dessutom tyckte jag att NoVibes var något dyr!...måste jag köra med den, om jag kör med barracuda 5or?...får väl prova mej fram...;)

Men jag funderar starkt o köpa det där nätaggregatet utan fläktar som Keve rekomenderade...jag har inte hittat nåt pris dock?!...och ingen svensk återförsäljare...;(

Undrar fortfarande om agget är för P4, lr AMD?...ingen som kan kolla det, med hjälp av siffrorna som visas på sidan?

Vad jag ska köra för system, P4 lr AMD, vet jag inte själv än, så det är lite svårt för er o rekomendera cpu-fläktar...

/Eminos

några helt tysta nätaggregat har jag inga tips på, däremot kan det vara smart att överdimensioner en del på ett tempstyrt nätagg..

om det inte belastas fullt, blir det inte varmt, därför körs fläkten saktare..

men finner du ett helt fläktfritt som klarar kyla tillräckligt är det så klart bättre..

grejen jag reagerade på var din cpu temp. 68 grader är rätt mycket för en 1.2 .. har en Atlhon 1,2 vilotemp 37 grader, max runt 47-48 ..

Hade också håga temperaturer innan, satte i fläktar både nere i fronten och uppe i baken för att få in kallluft, men det hjälpte inte mer än nån grad.. kom fram till att min låda ´(Aopen HQ08) är helt kass på att transportera luft..

efter lite modifieringar (sågat bort överflödig metall i lådan, tatt bort fläkt galler, satt in 2 40 mm fläktar precis jämte cpun) så fick jag ner tempen till run 45 i vila ..

satte en fläkt i sidan också, som blåser rakt in mot cpun och då sjunk tempen ytterligare 6-7 grader .. alla fläktar går på 7 V, hörs inte mycket

även hängt upp den snabbaste disken i gummiband så den är tyst med.. Nu är det grafikkortsfläkten som väsnas enbart, men den försvinner snart då vattenkylning är på gång :)

Aaa, jag anade att flera skulle ta upp min temperatur som ett problem...;)

Jag kör med CPUCool, så idle-tempen ligger runt 41 grader (nu tex)...känns inte som ett problem...

Några frågor till:

1. Finns det några intressanta moderkort med Nforce2 (gf4mx inbyggt?)...? Det "måste" oxå vara fläktlöst, och ha SATA Raid inbyggt...om det inte finns några sådana kort ute än, så väntar jag...om ni inte har kommer med bättre förslag...

2. Kan jag kyla en P4 eller en AMD XP, med min nuvarande CPU-fläkt?...hur mycket kylning behöver moderna processorer i förhållande till en gammal AMD TB 1,2a?

Som det ser ut nu:

1 st DeltaTronic fläktlöst Nätagg. - 1000 kr?

2 st Barracuda V SATA 80 gig - ca 1300 kr á = 2600 kr

2 st NoVibes - 660 kr

2 st hyfsat tysta fläktar...en fram o en bak (insug-utblås) - ca 500 kr

Fläkt-kontroll (3,5" format) till dessa 2 fläktar...fläktarna ska bara användas vid hård belastning på datorn - 500 kr?

[edit]

Det är en 92mm Zahlman jag kör på CPU nu, med FAN-bracket...inte 80mm som jag skrev i början...

/Eminos

[inlägget ändrat 2003-01-05 14:29:47 av Eminos]

Jaha, där ser man...tack...

Då blir det förmodligen ett P4 system alltså...

Är Nforce2 till P4 lr AMD?...ni ser hur mycket jag hänger mé...;)

Vilken socket använder P4?

/Eminos

[inlägget ändrat 2003-01-05 14:45:22 av Eminos]

I FAQ'n tror jag att de säger att de inte säljer enskilda delar, men jag förstod inte så mycket, så jag kan ha fel.

Attans oxå!...jag hoppas din tyska är riktigt dålig!...jag vill ha den där...och jag tycker det är konstigt att det inte finns fler liknande modeller av andra företag?...och att man inte kan hitta liknande grejer i Sverige...!

/Eminos

Nja, jag har inte kunskaperna o bygga en egen...

Jag körde FAQ sidan i BabelFish, och visst var det så...de säljer bara allt komplett...det vill jag ju inte ha!

Nån som har lust o köpa hela kalaset komplett och sälja nätagget till mej?...;)

/Eminos

Jaha, jag kollade inte på Barracuda V S-ATA...

Finns det inget mer releasedatum hos någon datorbutik ? än Mycom's 25/1.

/TN

Aa, det är ju skönt o veta att det finns sånna moderkort (SATA RAID), men eftersom jag inte bestämmt mej vilket system jag ska köra än (Intel lr AMD)...så...

Fast detta moderkort har väl inte inbyggd grafik, lr?, då vore det FÖR bra nästan...;)

/Eminos

vad säger du om detta med Intel-processor då?

Asus P4G8X/DELUXE/GD Moderkort S478

E7205, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, IEEE1394.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=30411&t=1403&l=2&AvdID=1&CatID=10&GrpID=10&s=pl

http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4g8x-d/overview.htm

[inlägget ändrat 2003-01-05 20:39:20 av Maratonmannen]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...