Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Serverbygge


Admini

Rekommendera Poster

Har letat upp en definition på session.

 

"The definition that Microsoft uses is that a session includes all accesses by the same client to any program in the same virtual directory or subdirectories on the server. A client that accesses two different ASPs, etc. on the same virtual directory would be considered the same session. The ASPs can be in different physical subdirectories as long as under the same virtual directory. "

 

Hmm.. om det fungerar så här måste det finnas nån timeout för hur länge en session är idle innan den stängs.

 

ska nog sluta spekulera...

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det fungerar så här måste det finnas nån timeout för hur länge en session är idle innan den stängs.
Precis. Och man kan dessutom ha betydligt fler träffar/minut ju bättre kod man skriver, ju mer man komprimerar grafik mm..?

Så jag kan som mest ha 10 pers som laddar filer ifrån min XP pro IIS? Drygt.. :(

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst lite mer... Det verkar finnas en timeoutinställning i IISen. När en klient hämtar något brukar den skicka med "connection keep alive" eller nått sånt. Då hålls kontakten uppe tills en ny request kommer från dig eller timeouten slår egenom.

 

Man kan ställa ner timouten men då måste troligen kienten ofta göra nya handskakningar med servern vilket gör att det går långsammare...

 

Om du vill att folk ska ladda ner filer från dig lägger du bara upp en annan ftp-server än IIS(ex. bulletproof) som de laddar ifrån. Borde inte det fungera?

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag kan som mest ha 10 pers som laddar filer ifrån min XP pro IIS? Drygt.. :(

 

..eller en person som ställt om maximala antalet sessioner i webbläsaren mot samma server till >10? =]

 

Eller inte, tack 3l33t för definitionen ovan :)

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-01-06 19:04:04 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Poängen var väl att någon i början av tråden spekulerade om Advanced Server för en konfiguration på 10-100 användare, då passar alltså IIS/Pro ganska bra i sammnahanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pro fungerar inte om man vill ha flera websiter på samma IIS/burk men det är det väl inte så många som vill kanske...

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pro fungerar inte om man vill ha flera websiter på samma IIS/burk men det är det väl inte så många som vill kanske...

Beror ju lite på hur seriös man är.. ;)

request.servervariables("SERVER_Name")

Avslöjjar ju vilken domän du ville till. ;)

Men som sagt, det är ju inte på idg.se-nivå. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

request.servervariables("SERVER_Name")

Den variabeln ger domännamnet på egna webbservern.

Byt ut name till

software ger namn och version på mjukvaran i egna webbservern

remote_addr ger användarens IP

remote_host ger användarens webbserver

P.S. Fast dett är ju inte vad Admini ville veta. Sitter med det här och pluggar nu. Svarade utan att ha kollat vad tråden egentligen handlade om.

 

[inlägget ändrat 2003-01-06 19:40:52 av Lena Marie]

[inlägget ändrat 2003-01-06 19:43:50 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör den variabeln?

 

Går bara att ha en website på pro IISer.

Jaja, jo det är klart. Jag svarade lite förhastat. Jag syftade på 2 domäner (2 ip-nr) (som också är en begränsning).

Men där kan man utläsa den variabeln så att både jens.bergsbo.com och www.bergsbo.com kan peka på samma IIS fast 2 olika sidor. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2003-01-06 19:56:48 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. alltså som hostheader men inte till flera olika siter utan istället till olika directorys på samma site?

 

Hänger inte med riktigt...

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså som hostheader men inte till flera olika siter utan istället till olika directorys på samma site?
Ja just det.. Men detta är nog ganska OT om inte trådstartaren tänkt ha flera siter på sin server?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...