Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NTFS i W2K


Rickard Johansson

Rekommendera Poster

Rickard Johansson

Hej!

 

La in 2000 och är mer än nöjd från att ha kört 98:an...

Har dock ett litet problem. Installerade som FAT32.

Finns det någon mölighet att konvertera om hårddisken utan att förlora något till NTFS?

Och i så fall hur?

 

God Jul och ett Gott Nytt Y2K

 

Mvh Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Salanki

gå in på startmrnyn sedan programs/acessories sedan klickar du på command promt. Skriv convert /? och enter så får du hjälp om hur du konverterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Kopierat direkt från Win 2000 hjälpen:

 

1. Open a command prompt window.

 

2. In the command prompt window, type convert drive_letter: /fs:ntfs

 

Fungerade alldeles utmärkt från mig, konverterade från FAT32 till NTFS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör W2K RC3 och är mer än nöjd.

Då jag har en flertal FAT 32 partitioner i min burk valde jag att köra även W2K under FAT32.

 

1. Finns det några fördelar/nackdelar att göra detta, kan NTFS vara ett bättre alternativ ?

 

2. Om jag konverterar min W2K partition till NTFS, kommer jag fortfarande att kunna se och röra mina andra partitioner ?

 

Mvh Putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Anledningen om du vill köra NTFS är högre säkerhet, krypterade filer, RAID osv osv, sitter du hem och bara använder din dator utan alla dessa fineser klara du dig med FAT32.

 

OM du konventerar till NTFS kan du fortfarande från w2k se fat32-partioner, men du kan inte från övriga windows-program se innehållet på den disk som du konventerar till NTFS...

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard Johansson

Det går bra att convertera till NTFS men kolla förgudskull så att du inte konverterar partitionen med win95/98 om du kör det parralellt.

Det gjorde jag ;-) och det var jobbigt för väl konverterat till NTFS så går det inte att konvertera tillbaka.. inte med convert i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Magnus, du skrev:

-OM du konventerar till NTFS kan du fortfarande från w2k se fat32-partioner, men du kan inte från övriga windows-program se innehållet på den disk som du konventerar till NTFS...

 

Menar du om jag installerar program på de andra partitionerna, dvs. Fat32.....

 

Om jag installerar program på NTFS partitionen tex. Office, måste jag väl kunna se respektive office-filer på NTFS partitionen. ? ?

 

/Putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Det du installerar/lagras på NTFS-partionen kan bara läsas av w2000 inte av win95/98/NT(beroende på SP)

 

men det som installeras/lagras på FAT32 kan läsas av w2000/win95B/win98/NT(beroeden på SP)

 

så om du vill komma åt filer i både win98 & w2000 skall de ligga på FAT-partioner, det som du inte behöver i win98 kan ligga på en NTFS-partion.

 

Hoppas det blev lite klarare.

 

- magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Rickard Johansson

Nej det går inte... du kan bara gör det över nätverk med fat 32 men inte direkt på hårddisken.. då måste du ha NTFS

 

mvh Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...