Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställning av Freesco


Jessnet

Rekommendera Poster

Jag kör sedan en tid tillbaka Freesco som brandvägg och det har funkat bra. Dock är mina Linuxkunskaper starkt begränsade och jag vill nu göra en ändring av konfigurationen.

Idag kör jag Freesco med DHCP men vill ändra till att använda fasta IP-adreeser.

Jag har ett nätverkskort mot internet och jag har en fast IP-adress på mitt bredband. Och jag har ett nätverkskort till lokala nätverket samt tänkt installera ytterligare ett kort till en webserver.

Vilken ändring ska jag göra i Freesco och vilken inställning ska jag göra i Win2000?

 

Övriga tips och råd mottages med tacksamhet!

/Stefan

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver egentligen inte ändra nånting i Freesco-burken.

Om du anger statiska adresser på klienterna så kan du lägga dessa utanför DHCP-scopet för att försäkra dig om att det inte kommer att kollidera nån gång.

 

Kör ipconfig på Windows 2000 först så du ser hur IP-konfigurationen ser ut.

 

Sen går du in i Nätverkskonfigurationen för det aktuella kortet, väljer TCP/IP och talar om att du vill ha en statisk adress istället för en dynamisk.

Skriv in ex. 192.168.0.250 och nätmask 255.255.255.0, och kom ihåg att även fylla i gateway och dns enligt informationen du fick genom ipconfig.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Om jag inte missminner mig helst så ställde jag in nätverkskortet i Freescon som går mot det interna nätet till DHCP med en IP range (blev lotsad genom installationen. Därav osäkerheten.).

Behöver jag alltså inte ändra detta till ett fast IP?

När jag kör ipconfig på en W2K klient så får jag ingen DNS. Ska jag använda dom som jag fått av min internetleverantör?

 

/Stefan

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig helst så ställde jag in nätverkskortet i Freescon som går mot det interna nätet till DHCP med en IP range (blev lotsad genom installationen. Därav osäkerheten.).

Behöver jag alltså inte ändra detta till ett fast IP?

Du blandar ihop det en smula. ;)

Nätverkskortet i Freesco skall redan ha en fast IP-adress. DHCP-tjänsten däremot delar ut dynamiska adresser till de klienterna som vill ha IP.

 

Det är bara på klienterna du behöver göra förändringar, dvs ställa in en statisk IP istället för en dynamisk.

 

När jag kör ipconfig på en W2K klient så får jag ingen DNS. Ska jag använda dom som jag fått av min internetleverantör?

Japp, det går lika bra.

Men jag förmodar att du hittar dns-informationen om du kör ipconfig /all.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, där föll myntet ner även hos mig ;)

Testar ikväll när jag kommit hem från jobbet.

Vet du hur jag ställer in Freescon på ett tredje nätverkskort som jag tänkt köra till en webserver?

 

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre ej.

Prova att stoppa i ett nätkort till och se vad den säger. Kanske bara är att följa nån guide. Kan tänka mig att Freescos websida har nån bra dokumentation också.

 

Fast... Du behöver egentligen inte ett kort extra för att köra en webserver.

Det går att ställa servern på ditt interna LAN och köra port forwarding på port 80 mot webserverns IP.

Men det blir väl en något högre säkerhet om man ställer webservern på ett eget "ben" i brandväggen iofs.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...