Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

System vs digital ?


Don Tomas

Rekommendera Poster

H.

Är nu i en situation, börjar behöva kamera (efter inbrottet i somras) och vet inte vad jag ska köpa.

Följande punkter har kommit upp:

1. Vad har man för utskriftsmöjligheter med en D-kamera ? Jag förstår att man kan ladda in bild till dator och sen skriva ut eller använda på annat sätt, men kan man lämna in _nåt_ till någon butik för _riktig_ utskrift ?

 

2. Vi hade en lagom gammal Minolta spegelreflexkamera, vad finns det för motsvarighet i D-kameravärlden ?

 

3. Vad f***n menas med pixel ? Hur många miljoner sådana ska man ha ?

 

4. Hur många bilder kan man ta och ha i kameran ? är det en ytterligare parameter ?

 

5. Zoom ? hur fungerar det ?

 

6. För och nackdelar med System vs digital.

 

7. Varför kostar en del 63000:- ?

 

8. Någon bra beskrivande info-sida för alla mina frågor ?

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 18:06:05 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena..

Jo det är många frågor att besvaras vid köp av en kamera

Kan tipsa om en bra sida.

http://www.cyberphoto.se/

 

Här finns tester och förklaringar.

 

Kan svara på 3:an i a f ;)

Pixlar är bildpunker alltså en benämning på hur högupplöst bilden är.

Hur många megapixlar (miljoner pixlar)kameran behöver ha beror på vad man tänkt göra med bilderna.Men minst 2 mp ska du allt behöva ha och gärna 4.

 

 

”Like death and taxes, you can count on AC/DC”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan ofta rekommenderad sida för att se tester är Digital Photography Review. Där kanske du också finner ett svar på varför ett Nikon D1X Digital kamerahus kostar närmare 40000:-:

 

http://www.dpreview.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte svar på alla dina frågor men en del kan jag nog hjälpa dig med... Jag kollade runt en del nu nyligen då jag själv skulle ha digitalkamera. Jag fastnade för Minolta DiMAGE Xi mycket för det smidiga formatet, sen att bilderna blir kanon är ju också bra såklart =)

 

1. Jag skickade iväg bilder till Fotolabo (http://www.fotolabo.net/) som jag fick igen igår och jag ser ingen märkbar skillnad på dessa i kvalité jämfört med bilder tagna med en bättre svenssonkamera. 2.95kr st + frakt 19.95kr.

2. Vet ej.

3. Antalet pixlar beror på vad du ska ha bilderna till den jag köpt har 3.2 miljoner och det räcker för mina behov.

4. I kameran kan man själv bestämma kvalité och upplösning, om jag tar med högst upplösning och bäst kvalité blir bilderna drygt 9 Mb stora i formatet "tif". Nu tycker jag mig ha hittat jämvikten mellan kvalité och antal bilder och då blir de ca. 0,5 Mb stora det betyder att jag kan ta ca. 130 bilder på mitt 64 Mb kort. Ett sånt kort kostar för övrigt bara 500:- och kan ju användas hur många ggr som helst...

5. Satsa på optisk zoom åtminstone 3x den digitala zoomen är ingen höjdare känns mer som du sitter i bildbehandlingsprogram och förstorar bilden med förlust som resultat. Jag har t.o.m. den digitala zoom-möjligheten avstängd.

6. Smaksak och lite beroende på vad du ska ha bilderna till tycker jag.

7. Det är väl som med allt annat det finns ju nya bilar för 70.000:- och andra för 700.000:- såklart får man väl lite vad man betalar för men för vanligt hemmabruk klarar du dig med en kamera för 5-6.000:-

8. Jag kollade mycket via Google innan jag köpte.

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 18:32:42 av Wertok]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nedanstående länk finns en köpguide med en del goda råd och förklaringar. Klicka dej fram via: Foto/Digitalkamera.

http://www.smartson.se

Lycka till.

 

Hoppsan svaret hamnade på lite fel plats!

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 21:36:56 av morfar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag kan egentligen bara komplettera med lite information till ovanstående svar.

 

1) Håller med att fotolabo.net är helt strålande. Snabba leveranser och helt okej priser.

 

2) Krast sett så kan du egentligen inte mäta "vanliga" digitalkameror (för hemmabruk) med riktiga kameror. I alla fall inte mätt i upplösning osv.

 

3) Beroende på vad du skall använda till! Skall du använda bilderna till tryck eller liknande som kräver högre upplösning så innebär det ju större megapixel-tal. Skall du använda dem för att lägga ut bilder på internet osv så är det inte megapixeltalet du skall gå efter när du köper kameran.

 

4) Precis som beskrivet så är det beroende på kamerans upplösning, kamerans förmåga att komprimera de tagna bilderna och minneskortets storlek som bestämmer det. (Tillsammans med vad du tar kort på, om man skall vara exakt)

 

Jag rekommenderar att du hursomhelst hittar en kamera som inte har för stark JPEG-komprimering på bilderna då de mycket lätt blir pixliga och diffusa till följd av komprimeringen.

 

5) Precis som rekommenderat, gå på optisk zoom i kameran och definitivt inte digital zoom.

 

6) System är trevligt pga alla tillbehör och den faktiska kvallitet som du uppnår. Digitalt går snabbt och ger dig en valmöjlighet på plats.

 

7) Det finns ett par digitala systemkameror som innebär att det är ett kamerahus som är digitalt istället för analogt. Fördelen är att du kan koppla till optiska objektiv till kameran och därmed få en "obegränsad" optisk zoom. Fördelen talar ju för sig själv!

 

8) Som tidigare rekommenderats så är cyberphoto.se och fotosidan.se att rekommendera

 

Lycka till med fotograferandet!

 

 

 

*fluff*

============================

”The future is already here,

it’s just unevenly distributed”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör själv svara på några frågor först:

1 Vad är det för typ av motiv du har tänkt föreviga?

- Familjebilder?

- Naturbilder?

- Nyhetsbilder?

- Porträtt?

- Semesterbilder?

- Dokumentation?

- Produktdokumentation?

- mm mm

 

2 Vad har du tänkt göra med bilderna?

- Titta på dom i datorn?

- Eposta dom till folk?

- Visa dom på webbsida?

- Skriva ut dom på hemmaskrivare i max A5?

- Skriva ut dom på hemmaskrivare i större format?

- Låta trycka dom i brochyrer eller tidskrifter?

 

3 Hur stor är påsen med pengar som du har?

 

Naär du har besvarat ovanstående frågor är det lättare att råda dig.

 

Mina första (och luddiga) svar på dina frågor samt några synpunkter:

 

1 Det finns flera olika möjligheter. Många fotobutiker och nätsiter tar emot filer från digitalkameror (på CD eller via epost) och skriver ut dom med bra kvalitet. Priser varierar ör ökar markant med storleken.

 

2 Om du inte hade några extrema objektiv till din Minolta kan jag rekommendera Canon G3 (se Cyberphoto).

 

3 Se tidigare svar och dina svar på mina frågor. 2M räcker gott för semester och familjefotografen och den som ska titta på bilder via dator. 4 - 5 behövs om man ska trycka bilderna eller redigera mycket.

 

4 Rakt svar på frågan är, i princip, hur många som helst. Mera ordentligt svar är det beror på vilken upplösning du använder och hur mycket minne du har i kameran. Cyberphoto har en bra sammanställning på varje kamera. Min rekommendation är att du köper en kamera som har Compact Flash som minnesmedia eftersom det är billigast per MB.

 

5 Samma sak som om du har flera objektiv i samma och kan variera steglöst mellan ytterlägena. En kamera med 2X zoom brukar motsvara en småbildskamera (Minoltan) med 35 till 70 mm brännvidd och en med 4X zoom motsvarar 35 till 140 mm. Sedan skiljer man på optisk och digital zoom. Optisk zoom är riktig zoom, dvs du förändrar brännvidden på objektivet och bibehåller bildkvaliten. DMed digital zoom gör du (förenklat) in beskärning av bilden i kameran och tappar därmed bildkvalitet. Rekommenderat zoomomfång beror på vad du ska plåta.

 

6 Går inte att svara på eftersom du jämför äpplen med päron. Det finns digitala systemkameror. Om du med systemkamera avser småbildskamera så är den största skillnaden fortdarande bildkvaliten. Även här avgör ditt användningsområde.

Inköpspriset skiljer en hel del. En grov gissning är att en digitalkamera är 3 - 5 gånger så dyr som en småbildskamera med motsvarande specifikation.

Priset för bilder talar starkt till digitalkamerans fördel under förutsättning att du inte avser att skriva ut alla bilder på papper för då blir det dyrt med digitalkamera också.

Med digitalkamera kan du titta på bilderna direkt och slipper vänta en vecka. Du kan också slösa med bilder om har en digitalkamera. Ta fem eller tio bilder i stället för en och radera dom som inte blev bra. Utrymmet går ju att använda igen.

 

7 Varför kostar en VW Lupo 100.000 och en Audi V8 800.000? Funktion, prestanda, kvalitet mm.

 

8 Hänvisar till övriga.

 

Sist men inte minst: Glöm inte bort att besvara mina första frågor innan du väljer (om inte anna så för dig själv).

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill komplettera de föregående svaren lite:

 

Även om det spelar stor roll i den digitala fotovärlden ska man inte stirra sig blind på megapixlar. Bra optik och signalprocessor spelar minst lika stor roll. Till exempel tar min Powershot A20 bättre bilder än en Dimage X, fast båda har 2,1 megapixel.

 

Ett tips är att gå till http://www.dpreview.com och läsa recensioner, titta på exempelbilder och framför allt läsa i forumen. Till exempel Canon G2 och G3 är mycket bra kameror, men många "svenssonfotografer" tycker att de är krångliga att använda och får således dåliga bilder.

 

Annars håller jag med samohts svar: fundera vad du vill ha kameran till, vad du vill att kameran ska ha för egenskaper (stor/liten, special/vanliga batterier osv) och vad du kan tänka dig att lägga för pengar på den. Då är det dels lättare att göra ett urval själv, och dels lättare att få tips.

 

Lycka till!

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

[inlägget ändrat 2003-01-04 15:14:37 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all info nu ;) det blir lätt väldigt mycken information...

Det blir lätt dyrt med digitalkameror, väntar nog ett tag tills utvecklingen ytterligare gått framåt.

 

eller kanske provar något för ~3000:-

 

Om man nu köper en Canon G3 för typ 9000:- törs man använda den då när man tex är på semester ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en digitalkamera är ju att filmen är fri. Dvs har du bara möjlighet att ladda ner bilderna från minneskortet på något annat media (säg en Pocketdrive eller bärbar dator osv) så är det idealiskt.

 

Själv hade jag med mig min bärbara dator och min Nikon Coolpix till Kanada förra sommaren och tog kring 3.000 bilder.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all info nu ;) det blir lätt väldigt mycken information...

Det blir lätt dyrt med digitalkameror, väntar nog ett tag tills utvecklingen ytterligare gått framåt.

 

eller kanske provar något för ~3000:-

 

Om man nu köper en Canon G3 för typ 9000:- törs man använda den då när man tex är på semester ?

 

 

Jag resonerade så här..

 

Jag köpte också digitalkamera för att ersätta min systemkamera.

 

1. Det är dyrt att fota med analog kamera, film och framkallning kostar en hel del.

2. Systemkameran var stor och klumpig med två objektiv och blixt och massa tillbehör. Även utan allt var den stor, men om man lämnar nåt hemma kan man ju vara säker på att man behöver det.

3. Har lagt ner mycket pengar (ca 13000 kr) på systemkameran. Vill inte släpa med mig den på fester, stan, festivaler, konserter osv osv.

 

Alltså behövde jag en något mindre kamera som inte var så dyr. OM den skulle gå sönder eller försvinna skulle jag inte behöva pantsätta min lever för att få råd med en ny.

 

Jag köpte en Canon Powershot A20 för ca 4000 kr (ett drygt år sen om jag inte minns fel). Idag har jag tagit 7158 bilder på detta minneskort, och då hade jag ett 128MB-kort i några månader i början som inte är medräknade. Självklart har jag inte sparat alla bilder, men jag har kunnat unna mig att ta flera bilder när jag har varit osäker på vad som blev bäst och sen radera de som inte var bra.

 

Jag har även skickat flera bilder (ca 100) till framkallning (egentligen kopiering.. men men) över nätet, vilket har gett utmärkta resultat i både vanlig storlek och förstorat. Det blev dessutom billigare än att framkalla vanlig film, och jag kan välja precis vilka bilder jag vill ha. Visserligen får man inga positiva överraskningar från motiven, men även de negativa (notera ordvitsen!) överraskningarna uteblir.

 

En sak man kan tänka på ifall man tänker skicka bilderna till nätlabb är att de flesta kameror använder en skärms proportioner (4:3) och således blir inte de "framkallade" bilderna 15x10 utan 13x10. Kodaks kameror använder dock fotoproportioner på bilderna.

 

Slutsats: jag är mycket mycket nöjd med min kamera, även om det kanske börjar bli dags att byta upp sig ett steg inom ett år. Det jag vill ha då är mindre format, högre upplösning och några fler manuella inställningsmöjligheter. Men jag skulle inte köpa en G3:a främst av två anledningar: den är för dyr och för stor.

 

Men det är ju jag det. Fundera som sagt vad just du behöver. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 04:38:35 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorulf Arwidson

 

Sjäv skaffade jag mig en liten billig digital kamera i våras, en Fujifilm Finepix 2600Z för ca. 3.300 kr. Därtill kom ett minneskort på 128 MB för 900 kr. Den har 3 x zoom och ger mycket bra bilder. Det fina med den är att den är så pass liten att man lätt kan ha med sig den i fickan när man är ute och rör på sig. Men det finns naturligtvis de som är bätre och även mindre. Just den här kameran är lite långsam när det gäller att ta bilder av rörliga objekt. Dessutom har den inte belyst focuskontroll (AF), vilket gör att den har svårt att klara skärpan vid dåligt ljus. Men man fotograferar ju på ett helt annat sätt med digital kamera. Tidigare tog jag kanske 400 bilder på ett år. Under sju månader förra året tog jag omkring 30.000 bilder, varav ca. 22.000 bilder finns sparade på CD-R. Jag har lagt ut en del foton på nätet. Se http://community.webshots.com och sök på "Gestad" så ligger det en del foton av kyrkan i Gestad. Min signatur där är Togge103.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...