Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmupplösningsproblem vid uppstart


asynja

Rekommendera Poster

Vid uppstart händer det ibland att min Mac G3 (blå) själv ändrar skärmupplösningen till 640x480, vilket innebär att alla ikoner hamnar huller om buller på skrivbordet. Efter omstart brukar allt bli normalt igen (upplösning 1280x960). Detta händer alltså bara ibland. Är det någon som haft samma problem och som har hittat en lösning?

 

/Åsa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det fungerat helt OK nyligen, med samma system och program installerade?

 

Det kan vara datorns "firmware" som behöver uppdateras i Mac:en om du tex. installerat ett nyare MacOS.

 

Kan du fylla på med lite info om vilket MacOS du har och vilka uppdateringar du har gjort, om någon alls, så kan jag kolla vidare.

 

Om du inte uppdaterat något så kan det kanske vara backup-batteriet inne i datorn som behöver bytas ut.

Andra tecken på det brukar vara att AppleTalk- och Datum&Tid-inställningarna ändrats när datorn varit avstängd

 

Innan du kutar iväg och köper ett nytt batteri så kan du testa följande:

 

1. Kasta dokumentet Bildskärmsinställningar som ligger i mappen Programinställningar och starta om datorn.

 

2. Stäng av datorn.

Starta den igen, och håll Alt + Kringla + P + R nedtryckta tills datorn startar om (= PRAM-reset).

Ställ in Datum och Tid + AppleTalk + Startskiva och välj skrivare, eftersom PRAM-reset ändrar alla grundinställningar.

 

Lycka till!

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom MacOS har högre version än 9.1 så ska datorn även ha uppdaterats med "G3 Firmware Update 1.1" som finns på 9.1-CDn.

Du kan se om det är gjort genom att starta uppdateraren, för den säger till ifall den inte behövs.

 

Om inget av tipsen i mitt förra inlägg gjorde någon skillnad och om "G3 Firmware Update 1.1" är på plats, så bör det vara backup-batteriet som är slut.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...