Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafikaccelerationsproblem!! hjälp!!


Erik_R

Rekommendera Poster

sitter på en 350mhz pc med ett 16mb WinfastS320 tror jag det heter.. har kunnat köra 3D(spel) förr men nu liksom hakar den bara sig, tror att det ska ha någonting att göra med grafikaccelerations inställningarna i bildskärmsegenskaper,(egenskaper för bildskärm/inställningar/avancerat) där finns en "spak" med 4 steg, jag kan bara ha på det andra steget, "grundläggande accelerationsfunktioner: För allvarliga problem, till ex. oväntade fel i program" står det, sätter jag den på vanliga eller fullständiga funktioner, tar datorfan och hakar sig när den startas upp!! Det kan inte vara drivrutinerna för dom är installerade korrekt!

 

Till frågan: vilken slags problem är det? Hur kan man åtgärda de "allvarliga problem" som finns? är det hård- eller mjukvarufel?

Jag har provat att bara installera om Windows, men nej.. Jag har Win98 så ni vet.

 

HJÄÄLP!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det verkar som om hårdvaran din håller på att ge sig. (fem år? gammal dator är ju ingen springkyckling precis längre..)

 

Du kan ju ge dig på att försöka byta grafikkort, men det är nog ingen större idé.. Bygg en ny burk istället! (kostar under 5 tusen idag). Då får du rena "startrekgrejer" jämfört med vad du har idag.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men är det någon som vet om det kan vara grafikkortet som har gett upp?? funderar på att sätta in ett geforce2 kort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det kan vara grafikkortet som gett upp, men det kan också vara moderkortet. Svårt att säga på avstånd. Kan du få tag på ett grafikkort som du kan låna? I så fall skulle du kunna testa om felet är kvar med det lånade kortet..

 

Men eftersom du antagligen spelar en hel del, så är det i princip lika bra att bygga en ny dator. Dessa är inte dyra nuförtiden. Har du ont om pengar så kan du ju spara i några månader. Det fina med detta är att ditt sparkapital växer samtidigt som priserna på hårdvara bara faller. (= det går ganska fort att spara ihop till ny hårdvara).

 

Jag satte igång för cirka ett år sedan att spara ihop till ett nytt grafikkort (Geforce3 skulle det bli, kostade 5 tusen då) När jag sparat ihop pengarna fick jag ett Geforce4 Ti4200 istället för 1500 +ny processor+ny hårddisk+windowsXP för precis samma pengar!!! Tänk om allt annat i livet vore likadant..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tackar för hjälpen... har rätt så nytt moderkort så jag tror inte att det är det som gett upp men men.. jag får se... måste prova bygga en ny burk snart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...