Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man lita på försäljarna?


Jimmie Pettersson

Rekommendera Poster

Jimmie Pettersson

(Hade lite problem med att välja forum till detta inlägg. Moderatorerna får gärna flytta det om de tycker att det passar bättre på något annat ställe.)

 

Sitter här och funderar på att uppgradera datorn lite. Så jag tog en titt på datorbutiken.com och hittade ett moderkort som verkade passa mina behov. Det var ett Microstar 645E Max-U. Men specifikationerna på datorbutiken.com stämmer ej överens med specifikationerna på Microstars hemsida...

 

Se nedan:

 

Från datorbutiken,

PCI-platser 6

 

Från Microstars hemsida,

Five PCI 2.2 32-bit PCI bus slots (support 3.3v/5v PCI bus interface)

 

Som synes säger tillverkaren att det är 5 Pci platser och datorbutiken påstår att det är 6.

 

--------

 

Ett annat störande moment i mitt sökande jag har stött på är komplett.se som har ett paket med en Celeron 1.8Ghz. Grejen är det att de lanserar ett paket med moderkort, minne och processor som ett paket med paketpris. Skillnaden mellan att köpa delarna löst och att köpa paketet är 1:-, lite väl lite paketrabatt eller? En annan sak är att moderkortet bara stödjer minneshastigheter på upp till 333Mhz men i paketet är ett PC3200 minne med som har en hastighet på 400Mhz. Är det inte onödigt att sälja med ett minne som ändå inte kan utnyttjas till max.

 

Paketet hittar du här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=28674&t=1397&l=2&AvdID=1&CatID=44&GrpID=1&s=pl

 

Detta ingår(löspriset inom parentes):

111882 - Intel Celeron 1.8 GHz Boxed PC400. (910)

113237 - MSI 648 MAX Moderkort för S478/533mhz (1146)

112665 - DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 (856)

 

Paketpris:2911 Löspris:2912

 

Jag påpekade detta för komplett.se men de svarade med att det troligen var någon produkt som var med på veckans erbjudande men priset är fortfarande detsamma 3 veckor senare. Tycker det är lite dumt att försöka lura på människor saker som ej stöds av moderkortet och sedan säga att det är ett paketpris och sedan bara sänka priset med en krona...

 

Vad tycker ni?

 

(Inlägget blev ganska lång och lite ostrukturerat...)

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Tja, agp-porten är ju faktiskt en sorts pci-port, så räknar man på det sättet så stämmer det ;)

 

Hmm kan man det? =) De säger att de har 6pci och 1 agp så då påstår de att de har sju isåfall?

 

Microstar 645E Max-U SIS645DX 3DDR-DIMM 6PCI 1AGP 6CH-Audio Socket478 ATX

 

=)

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen inte så enkelt, man kan anta att det finns flera versioner/revisioner av just den moderkortsmodellen.. inte alls ovanligt, och som då har något annorlunda specar. Ofta diffar det mellan retail och oem-versionerna, och billiga datorbutiker gillar att kränga oem-versioner av prylar eftersom dom kan sälja dem billigare då... bla bla bla :)

 

Angående paketpriset trodde jag aldrig att dom var billigare än att plocka löst, utan snarare var en uppvisning i hur billiga paket man kan plocka ihop av butikens komponenter? (och då ingår förstås 'tjänsten' att para ihop komponenter som fungerar med varandra, vilket tydligen inte är så lätt för de flesta ;)

 

Efter lite efterforskning visar sig minneshastigheten oxå ligga till som jag misstänkte (rätta mig någon om jag hittat fel) - MSI-kortet är utrustat med SiS DX645-kretsar, och dessa klarar enligt SiS 333/400MHz DDR-minne utan problem... antar att 400MHz-stödet inte är standardiserat fortfarande och därför inte påtalas? En teori i alla fall..

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda som man kan lita på är de som visat att man kan lita på.

Exempel: Jag beställer från SBS-data 4 st 256MB PC133 Samsung SDRAM (singlesided) eftersom moderkortet bara har 6 memorybanks. Dessa finns enligt webbsidan och orderbekräftelsen i lager.

En försäljare ringer upp och säjer att minnena är slut men de har Siemens minne som är kompatibelt med Samsungminnet, är det OK. Jag (klart fall av SBS) accepterar att det är kompatibelt och får visar det sig 4 st dubbelsida minnen vilka kräver 8 memorybanks och givetvis inte har en chans att kunna ge 1024MB RAM på moderkortet (också från SBS-data).

Det blir att skicka tillbaks minnet och skaffa singlesided minne från annan leverantör för SBS kan varken lämna leveransdatum eller pris på singlesided memory.

Så jag tar försäljarna med en nypa salt nuför tiden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Intressanta kommentarer. Ska forska vidare på området och återkommer med mitt svar.

 

Grejen var det att de skrev det som ett "paketerbjudande" och det kopplar iallfall jag till en rabatt...

 

God natt

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Kretsen är SiSl® 645DX (702 BGA).

Tog en titt på deras hemsida (http://www.sis.com) och hittade detta info på om 645Dx kretsen:

Support DIMMs of DDR333/DDR266/PC133

Url:http://www.sis.com/products/chipsets/oa/pentium4/645dxfea.htm

 

Sedan surfade jag vidare på deras sida och hittade valideringsinfo till Pc3200 minnen. http://www.sis.com/ddr/ddr400.htm

Men frågan är om man verkligen får ut den kraft som Pc3200 minnena ger. Iallafall så köper jag nog Pc2700 minnen, de är lite billigare.

 

Du fick en poäng för att du tog dig tid Weyland.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...