Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vecka 53?


ns

Rekommendera Poster

Jag sitter och ska försöka fixa en ASP-funktion som jag själv inte gjort från början. Det är säljstatistik uppdelat på olika tidsperioder (månad/vecka/dag/timma osv) där vi upptäckt ett problem nu efter nyåret.

 

Försäljning som inträffade under måndag och tisdag denna veckan sorteras in under vecka 53 och från onsdag och framåt blir det vecka 1. Jag vill ju ha så att allt kommer i vecka 1.

 

Om det sen dessutom går att sortera så att senaste veckan alltid kommer överst vore det bra. Tänkte först att man skulle sortera efter year(datumfältet) men då blir det ju garanterat knas med vecka 1 resp. 53?

 

Visserligen kanske jag ändå måste sortera det på år så att det inte blir fel när man går in på år två av försäljningen (även om försäljningarna ligger i olika projekt där det i dagsläget inte är något som är aktivt i över ett år).

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Ericsson

Görs urvalet på asp-sidan (med VB-kod) eller i sql-satsen?

 

Om den görs på asp-sidan har säkert iis-servern inte sverige som default locale.

Löses enklast genom att sätta sverige som default på servern och alltid använda 3:e och 4:e parametern i datumfunktionerna t.ex. DatePart("w",2003-01-01,0,0).

Går också att sätta Session.LCID=1053 i global.asa, men jag kommer inte ihåg om det endast styr utskriften av datum (datumformatet).

 

Du anger inte vilken databas detta körs mot, det borde finnas liknande landsinställningar i de flesta databaserna.

 

Läs också mitt inlägg om vecka 53, 2003 och asp:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=317062

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att maninte är ensam om det iallafall. Sorteringen görs i SQL-satsen och databasen är en MS SQL-server 2000. Tyvärr kan man inte skicka med mer än två parametrar till den (datumet och datumdelen). Jag kan ju alltid göra en fuling och köra en if-sats i ASP'n och om det är vecka 53 så skriver jag inte ut något utan sparar värdena i variabler som jag sen adderar till vecka ett, men det känns ju lite trist att behöva göra så..

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...