Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om TFT-skärmar


mrjean

Rekommendera Poster

Funderar på att byta min stora kloss (CRT-skärm) mot en smidig och snygg TFT-skärm. Har dock några frågor först...

 

1. Hur mycket kostar en bra 15" eller 17" TFT-skärm som ska användas dels till vanligt surf, grafik och spel? Kraven jag har är att den ska vara skarp, ha bra betrakningsvinkel, måste visa gråskalor bra samt gärna snygg :)

 

2. Vi har en del TFT-skärmar på jobbet och de är halvdålia på att visa korrekta gråskalor. Dock är de runt 1 år gamla nu, är vanliga (alltså inte sådana för 15 000:-...) TFT-skärmar bättre på sådant nu?

 

3. Hur är det med spel och filmer, blir inte bilden lika skarp då?

 

4. Slutligen, någon som har ett bra tips på TFT-skärmar, dela gärna med dig! :)

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men mina erfarenheter är att om du vill ha en *bra* TFT-skärm, så får du vara beredd att betala.

 

Problemen med TFT-skärmar är uppdateringshastigheten (duger inte för spel och film ibland), samt ljusförhållandena (duger inte för bildbehandling).

 

Betraktningsvinkeln på dagens skärmar är nog aldrig något problem.

 

Jag har testat en Hercules 17" (8000 kr) med Samsung-panel (vilken för övrigt är den bästa tillverkaren av paneler), och skärpan är imponerande, ljusförhållanderna helt ok, men i slutändan tyckte jag ändå inte att den inte kunde ersätta min (billiga) Sony Trinitron 19".

Ett plus med Hercules är att de är snygga dock...

 

http://europe.hercules.com/showpage.php?p=50&b=0&f=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det kommer till spel har jag bara erfarenheter av en 15" TFT skärm som idag kostar ca 3400 kr.

 

Den hade tyvärr 4 döda pixlar men det är väl mycket bättre med sådant på de dyrare skärmarna (var det inte philips som hade livstidsgaranti? - eller var det en dröm)

 

I windows är den riktigt trevlig, man ser inte de döda pixlarna normalt (inte alls störande).

 

I spel var den lite långsam, det blev lite fartränder - jag störde mig inte alls på det, men det var inte samma skärpa som på min vanliga CRT.

 

Jag kollade tyvärr aldrig på någon gråskalebild

 

Dock så tror jag att du inte ska snåla när du köper TFT - vilket är lätt hänt när det är så stora prisskillnader..

 

En sak jag stör mig på är upplösningen, de vanligaste 17" - 19" skärmarna har väl idag en rekommenderad upplösning på 1280*1024 - att köra något annat än den rekommenderande är oftast ingen hit och jusst 1280*1024 är ju en lite udda upplösning (har inte samma proportioner som de vanliga).

 

Men jag är kanske ensam om att störa mig på det?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå

Hejhopp! Jag kan inte svara på alla dina frågor utan bara dom jag har erfarenhet av.

 

Jag har en HP L1520 från maj så den är inte heller helt ny. Det är en 15" men själva bilden är stor som 17" vanlig. Jag har även en gammal HP M700 från 99 och jämför man dom två är TFT´n bäst. Det är en väldigt skarp bild och den har bättre färger. I spel är den också något bättre.

Men nu ska man ju tänka på att min vanliga skärm är fyra år så dom har utvecklats en hel del.

 

Priset på den jag har ligger på från 6494 kr (hos Dustin enligt Pricerunner).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

 

Idag kom ju Dustin-katalogen, och enligt Dustin (står inte så mycket oberoende om dessa skärmar på nätet) så ska dessa skärmar vara bra:

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010049446

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010045709

 

Vad tror experterna? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade turen att känna lite folk och få köpa en ny Compaq TFT17" 7020. Vid filmvisning tappar du inte speciellt mkt, inte heller vid spel (vilket jag blev mycket förvånad över) Den ligger idagsläget runt 8500-10.500:-.

 

Vill du ha knivskarpt idag, satsa på Samsung-paneler, precis som andra här har sagt.

 

Men nöjd är jag, mycket!

 

.Morpheus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå

Enligt Pricerunner var en HP L1520 billigast hos Dustin.

 

Jag skulle nog ha valt den i mitten tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte, skulle inte tro Compaq 'lånar' av Samsung.....Compaq har juh en tendens att ordna till eget.....så att säga..

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt med en snabb TFT tycker jag.

Såg en TFT som medföljde ett "företagshemdatorpaket"

Den var så slö så när jag scrollade vertikalt under surfning hoppade sidan fram i skutt på ca 5 cm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...