Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppstartsproblem


Yazzzo

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nyligen installerat XP pro på min dator.

Varje gång jag skall starta datorn, så hänger sensig på uppstartsbilden. Jag får då ta till stora knappen, och starta om. Då funkar det som det skall. Detta problem har jag nästan varje gång jag drar igång den. Någon som har varit med om liknande??

 

/Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med en dator (solek mb. Dock ej på andra datorer, (6 ST)

Problemet är större desto kallare det är där datorn står...och jag löser det på samma sätt som du...det är dock ej xps fel utan hårdvaren som måste bli "varm". Möjligen nätdelen som tartid på sig innan den blir stabil.

Stör mig dock inte då datorn alltid går felfritt efter andra starten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle ha med temperaturen att göra. Jag har denna maskinen i "vanlig" rumstemperatur. Dessutom har jag kört 98:an på den ua i nästan ett år.

Men tack för tipset, jag skall självklart försöka kolla up det.

/ Zappa

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha .. presis som jag tänkte... till att börja med.. men när inga fler förklaringar fanns, och datorn helt klart har detta betende betydligt oftare när det är svalt i rummet..

 

Att den fungerar under 98 beror troligen på att 98 och xp "laddar" drivrutiner på olika sätt samt i olika ordning. Har även där samma erfarenhet.

 

På min burk "försvinner" probleman om jag ställer bios så starten tar ca 3 sek extra. Vilket ger lite mera marginal för systemet att hinna bli stablt. Spänningar och temperaturer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst tråden med stort intresse, jag tror inte att det har med spänningar eller temp att göra.

Har sett detta tidigare.

 

Prova att starta i felsäkert läge en gång, funkar säkert första gången (kall).

 

Låter som mjukvarurelaterat, kanske tredjepartsdrivisar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem å problem... stör inte mig så mycket, mera ett intresse vad det beror på. Men vad i mjukvaran skulle fungera "bättre" med "varm" dator?

 

Har iof inte lagt ner något stort jobb på att finna "felet" då datorn, om den inte startar vid första försöket, alltid startar vid andra och sedan går stabilt.

 

Problemet finns desutom bara när datorn varit avslagen ganska länge och det är svalt i rummet där den står. (Under 20c). Aldrig annars.

 

Not. Kan ju va så att vi pratar om olika problem med...Ente ovanligt

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 09:49:34 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...