Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Knaster och konstikt ljud vid uppspelning av mp3

haugan

Recommended Posts

Hejsan

Jag installerade XP för någon dag sedan och nu när jag skall lyssna på musik så fungerar det inte lika bra som innan. Antingen hörs knaster eller så hörs det som om datorn inte orkar spela upp ljudet. Ett långt och "segt" ljud som när man spelar upp ljud i fel hastighet. Jag tror att det har med ATA-100 att göra men är inte säker. Tacksam för svar.

Jag har SB Live 5.1, Abit KT7A Raid och använder Music Match som musikprogram

Är det bara mp3 som inte funkar som det ska?..hur är det med wav lr wma?

Har det fungerat tidigare med WinXP?

Vad har du för ljudkort?

/Eminos

Vad jag vet så är det bara mp3. Jag har inte testat de andra.

Det har fungerar på Win2k. Mitt ljudkort är Soundblaster Live 5.1.

Om jag använder ATA-66 (tror jag) fungerar det bra men när jag bytar till ATA-100 då uppkommer problemet.

Ok, inte för att jag tror att problemet har med ATA66/100 att göra - men om det nu är så som du säger, kan du juh köra med ATA66 som lösning.. det lär juh inte vara så att du tappar något i prestanda...

Kanske dags att kolla på uppdateringar till RAID-kontrollern/moderkortets BIOS?

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Om problemet bara gäller vid mp3 (och inte alla ljud) så har jag svårt o tro att det kan vara någon hårdvarugrej (ATA-100) som spökar...

Om du är lite händig och inte spelar spel så jätte mycket (effekter), så måste jag rekomendera att du åtminstånde provar kX-drivrutiner. Är du musiker och har detta ljudkort, så måste du nästan ha dom...

http://www.kxproject.com

Är det i BIOS du växlar mellan ATA66 och ATA100, lr byter du diskar?

/Eminos

Jag skall testa att intstallera dessa drivrutiner. Man kan ju hålla tummarna.

När jag ändrar ATA-66 / 100 så byter jag plats på min HD till vad jag nu vill använda.

• 2 weeks later...

Jag har haft samma problem å det dröjde länge innan ja kom på va de va som orsakade knastret.

Jag drog helt enkelt ur alla usb enheter ja hade å vips så va knastret borta. Skulle vara kul att veta va detta kan bero på.

Vissa säger också knastret beror på att ljudkortet och grafikkortet delar på samma irq men för mej va kanstret kvar även efter ja ändrat(tvingat) till en annan irq på ljudkortet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...