Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop och röda ögon


Rosetwig

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ett litet problem med min nya kamera är att den tar kassa bilder inomhus. Kan man retuschera de röda ögonen i photoshop7? klart man kan men frågan är hur?

Hittar ingenting i min tjocka bok och inte heller i hjälpfilen.

 

Tacksam för svar....

 

//jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man retuschera de röda ögonen i photoshop7? klart man kan men frågan är hur?

 

Det är faktiskt förvånansvärt svårt att få ett bra resultat. Jag använder i stället ACDsee 5.0 som har en bra funktion speciellt för detta.

 

Inte svar på din fråga, men en alternativ metod iaf.

 

Om man absolut vill använda photoshop antar jag att man gör nåt sånt här: markera ögat, ändra hue/saturisation (dvs färgton/mättnad) tills det blir originalfärgen, och redigera därefter ljushet och kontrast tills det ser okej ut. Men som sagt, det är skitsvårt. :/

 

tillägg: en av anledningarna att det är så svårt antar jag beror på att man är så van att se ansikten att minsta lilla "fel" känns helt konstigt, ibland utan att man egentligen kan sätta fingret på vad det är. Det är även därför det är så svårt att göra verklighetstrogna människor med hjälp av datorer.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 11:52:42 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack...

 

fungerar helt ok iaf. Lite svårt att...som du säge..få det att verkligt ut...

Vad finns i ACDsee 5.0? Har den en sån funktion?

 

//jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av mig, det är ACD photocanvas som har funktionen. Den fungerar så att du gör en markering, ställer in "amount" och "eye color" så fixar Photo canvas resten. Fungerar rätt bra, ska se om jag kan fixa nån exempelbild åt dig.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur röda ögonen är så kan man även använda sig av Paintbrush verktyget, ställ om mode till Color och måla över det röda partiet i ögat. Detta fungerar dock inte om ögonen är väldigt röda då resultatet då blir gråa, livlösa ögon.

 

Bildexempel: http://brutus.ih.nu/slask/eyes.jpg

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 13:00:17 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har en QuickTime-film som visar precis hur du ska göra i Photoshop. Väldigt informativt!

 

http://www.apple.com/creative/resources/ttphotoshop/624redout.html

 

Det finns även andra Photoshop-tips där, så bläddra runt lite, det vinner man på i längden.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...