Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ta bort efter 24h" Olagligt då?


Klas Karlsson

Rekommendera Poster

Klas Karlsson

Det kan ju inte finnas en lag som säger att man får lägga ut vad man vill på internet.

Speciellt inte i USA där Inet från början var militärt!?!?

 

Då skulle man ju kunna lägga ut försvarshemligheter och en massa annat....

 

Jag tror att dett där med 24h är en skröna som går omkring. Möjligen kan man tänka sig att det är svårt för BSA eller dyl. att hinna spåra mp3 orna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så går det bra att länka till mp3 än så länge i alla fall.

Första fallet i Sverige är ju nyligen avklarat angående att länka....

Både Tingsrätt och Hovrätt har friat personen i fråga om att länka till andra sidor på nätet.

Men IFPI och alla andra som stämde honom har beslutat att gå vidare till Högsta Domstolen.

Vad beslutet blir där får vi se då....

Anser själv att en länk till något inte borde vara straffbart, men tydligen så kör dom på en annan linje.

Däremot att Mp3 är olagligt är ju en annan sak.

 

Så man borde ju tycka att alla dessa organisationer som stod bakom stämningen skulle vara nöjda. Killen i fråga fixade ju en samling för dom att bara börja nysta i, men icke sa nicke, bättre ta och nita länkaren än att gå direkt på Skumrasket.

 

Men samtidigt kan man förstå dom som lägger ut mp3 på nätet, för skivor för uppåt 200:- är för mycket. Och kanske på detta sätt får skivbranscen upp ögonen och börjar göra nån förändring....

 

Tack för ordet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla svaren.

 

Jo jag har oxå hört om det där fallet faktiskt...

Men man vet ju inte...nästa kanske sätts dit för det?!

Så frågan kvarstår ju, ska jag ha mp3 på sidan eller inte?

 

Jag hade ju själv tänkt att länka till mp3orna, och inte lägga ut musiken själv...det är då nåt jag inte vågar.

 

Äh, jag är väldigt osäker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag undrar om det är olagligt att lägg ut Mp3-musik om man skriver "Ta bort dem efter 24h". Det är ju ganska många som skriver så, och det måste ju vara nån mening med det!

 

Tack på förhand/Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även läst på andra sidor att dom hänvisar till nån lag som tagits i USA.

Den skulle vara underskriven av Bill Clinton tydligen och innefatta att den som är ansluten till en organisation som jagar olagligheter eller varit ansluten till en likadan inte kan anmäla vare sig ISP eller den som lagt ut det på servern.

Detta skulle då bryta mot rättigheten att lägga ut vad man vill på internet.

 

Undrar hur mycket som ligger bakom detta och om det är sant på nåt sätt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl ganska troligt att det är en lögn alltihop, och att det inte finns nåt kryphål när det gäller att lägga ut mp3z eller?

jo..., jag hade faktiskt tänkt det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Klas Karlsson

Om du är osäker så gör det inte.

 

Att ha mp3 och piratkopior på sin site kan innebära en mnassa trubbel om man ej har erfarenheten för att undvika det, kan jag tänka mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta att det inte är olagligt att länka till mp3 på sidorna innebär INTE att din ISP inte kan stänga av din sida...

så fundera noga på vad du läger ut om

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...