Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

phpBB 2 / DNS?


eko

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sitter och ska installera ett phpBB 2 forum och har lite problem! Vad ska man skriva i fältet:

 

Database Server Hostname / DSN:

 

Tänkte använda ms_access databasen som följer med

Hoppas någon vill hjälpa till mvh eko

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att du skall skapa en ODBC koppling till accessdatabasen och i det fältet ange det namn du gett kopplingen...

(eftersom du ville använda access och inte någon sql server - då hade du istället behövt ange dess hostname osv)

 

Jag tror det var så i alla fall, inte 100 dock :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda något vettigare, typ MySQL? På phpbb:s site rekommenderar de att man hellre väljer någon annan databas än Access...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte alla som har tillgång till MySQL exempelvis, kostar ofta extra på webbhotell och liknande..

 

Och om man enbart skall testa hemma så är det bra mycket enklare att använda access än mysql?

 

Men i övrigt håller jag med, skall forumet användas "professionellt" bör typ MySQL vara självklart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det användas professionellt skulle jag använda PostgreSQL, som jag såg stöds av forumsystemet! ;)

 

MySQL är dock så vanligt förekommande att jag skrev det istället (jag tror definitivt att MySQL är vanligare än Access på webhotell!).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...