Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

låsa cdspelaren?


fr0id

Rekommendera Poster

Har ett litet problem, jag vill kunna "låsa" DVDspelaren (och brännaren)så att de inte går att öppna när jag har låst datorn (Ctrl+Alt+Del), nån som som vet om det är möjligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar nej det finns inte.

Eller rättare.

Det finns program som ”löser” detta, men det är inte säkert att det fungerar. Varför?

”Öppna knappen” på en cd spelare är inte ”kopplad” till Oset i de allra flesta fall.

Att så är fallet kan du se då ”öppna knappen” fungerar då spelaren har ström utan att vara kopplad till datorn i övrigt.

Naturligtvis så finns varianter på detta och kanske spelare där det går. Men då borde det följa med programvara med spelaren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa lås (bur, korg, etc) till chassit och håll det inlåst. På så sätt kvittar det om det går att öppna spelare/brännare. Den är inte fysiskt åtkomlig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att frågan är ställd i XP forumet.

 

Nog går det att i XP begränsa användarnas möjlighet att använda CD eller DVD spelare. Detta kanske inte är vad du söker, utan du kanske vill skydda den skiva som är i datorn.

 

Varför vill du detta?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahha...

 

Brännarprogram brukar kunna låsa CD-brännarens släde under bränning, så helt otroligt låter det inte att någon skulle ha skapat ett litet progran som kan låsa släden.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

döööö

Alltså, nog för att linux eller BSD är bra system, men de löser inte alla problem.

Mina bränare (tre st i olika datorer) går att öppna under bräning, och under linlux trots att den är mountad, tar iof lite tid innan de öppnar, men öppnar gör de.

En låser totalt när jag kör en kopierns skydad musik cd. Två inte.

 

och detta beror givetvis inte på vilket os jag kör...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Har iofs inte testat så många olika distar men har aldrig lyckats få ut cd när den är mountad. Möjlig att cd-brännaren inte mountar cdn när den bränner.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att olika spelare reagerar olika. Några låser troligen helt, (dvs "knappen fungerar inte längre, äää, nåja, ni fattar vad jag menar :)" dock inte mina där skivan allttid går att ta-ut oberonde av hur mjukvaran provar att låsa dom. Undantaget musik-cd (koppierings skyddad)på en av tre.

 

Därmed inte sagt att 3l33ts spelare inte låser helt. Kan dom mycket väl göra. Andara spelare, system, annan funktion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...