Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur använder man Linux?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Är ny på Linux, men har lyckats installera RedHat 7.1. Sitter nu och försöker använda Linux efter bästa förmåga. Tänkte prova installera ett program, Open Office, för Linux från en CD-skiva, som kommer från Datormagazin. Tydligen är fileländet packat med något slags packprogram.

 

Nu har jag hållit på hur länge som helst med terminalfönstret för att försöka packa upp och installera det här programmet, men det lyckas inte. Både som root och användare, går bet på båda.

 

 

Har letat överallt på internet och har försökt använda länkarna jag fått i tidigare tråd med frågor om Linux, men jag får inga konkreta svar någonstans på internet. Verkar mest vara flumsvar överallt. Inget konkret att så här gör du.

 

Hur vet man vilka program som finns som standard i en Linuxdist? Hur ska jag göra för att veta om just min dist har ett zipprogram installerat?

 

Finns det någon bra bok om hur man använder Linux? Det finns ju miltals med Windowshjälp. Konkret hjälp att gör så här och så här. Om Windows varit lika flummigt så hade säkert ingen klarat av att hantera det.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar ett tag innan man ser skogen för alla träd, kanske man skulle kunna uttrycka saken!

 

Du har garanterat ett program installerat för att packa upp zippade filer, men det är inte säkert att det är kruxet i detta fallet. Det skulle hjälpa om du skriver vad installationsfilen heter - det avslöjar oftast hur den ska installeras. En del stora åbäken till program (typ OpenOffice), har ibland ett windowsliknande installationsprogram, något som annars är tämligen sällsynt i linuxvärlden. Om du annars ser ett program som heter något i stil med program.tar.gz, så kan det packas upp mha kommandot "tar -xzvf program.tar.gz". Heter filen istället t ex program.tar.bz2, så packas den upp med "tar -xjvf program.tar.bz2" (bz2 är en open source-utvecklad packningsalgoritm som är effektivare än zip).

 

För att bara packa upp en zippad fil kan du använda kommandot "unzip", eller "gunzip".

 

Ett bra ställe för linuxdokumentation är

http://www.tldp.org/

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-01 12:54:34 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om du annars ser ett program som heter något i stil med program.tar.gz, så kan det packas upp mha kommandot "tar -xzvf program.tar.gz".

 

Jepp, den heter sådär. Filen som jag sitter och sliter mina hårtestar över just nu.

 

Så man ska skriva sådär tar -xzvf och programfilens namn då?

 

På det igen... ;)

 

EDIT:

Filen heter Linxlintel.org.gz

Det var visst jag som mindes fel :) Nu har jag på Windowsmanér lyckats flytta ut filen på "Skrivbordet". Den har då också hamnat i min /home-katalog samtidigt.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-01 14:18:39 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsinstruktioner för Openoffice.org:

http://www.openoffice.org/dev_docs/instructions.html#linux

 

För att se vilka paket som finns installerade kan du skriva rpm -qa

 

Tänk på att 7.1 är ganska gammalt, det kan vara en bra idé att testa en nyare version.

 

Linuxböcker online: http://www.sslug.dk/gnulinux/

http://www.dsl.org/cookbook/

 

Annars finns det massvis med webbsidor t ex http://www.linuxnewbie.org eller dom här: http://dmoz.org/World/Svenska/Datorer/Programvara/Operativsystem/Linux/ och självklart http://tldp.org som MD nämnde.

 

Pappersböcker om Linux för nybörjare har jag ingen erfarenhet av, så jag kan inte rekommendera någon, men dom finns i drivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

MD och Zerblat!

 

Tackar för hjälpen!

Jag ska prova era länkar. Har nu lyckats med konsten att ta mig in på CD-skivan i alla fall, då som root.

 

Ett framsteg i alla fall. ;)

 

Jo, jag anade också att Red Hat7.1 är gammalt. Tänkte bara ta det jag hade liggandes hemma för att lära mig grunderna först. :)

 

Det finns ju en version 8 att ladda ned, men funkar det smidigt med kabelmodem (Comhem)? Har läst om någon som testade, men gav upp eftersom hans nedladdning ständigt avbröts.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror kanske på varifrån man laddar ner det. Jag har installerat ett antal linux- och freebsdsystem via ftp utan problem. I allmänhet tar jag linuxdistributionerna från ftp.funet.fi, men sunet är också ok.

 

Det enda eventuella frågetecknet är kanske om du behöver köra något speciellt inloggningsprogram för att komma ut på nätet.. (vilket förmodligen inte finns på de bootdisketter man använder för installation över nätet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Då kan man ju gå in via IE och välja Kopiera till mapp... så har man ju rubbet direkt att bränna ned på CD, eller är jag fel på det?

 

Inte ofta jag hämtar program via FTP :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man ju gå in via IE och välja Kopiera till mapp... så har man ju rubbet direkt att bränna ned på CD, eller är jag fel på det?

Nej, du är rätt på det, dock inte snabbaste sättet, men det går bra.

Ladda ned textfilen MD5SUM också, den innehåller kontrollsummor för att kontrollera att filerna är _rätt_, mer om det här

http://www.e-smith.org/docs/howto/CD_burning_howto.php3#AEN31

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Oj, finns det snabbare sätt?

 

Jag har FTP-progg.

Provade göra såsom jag skrev först och där stod 3 dagar och 2 timmar.

 

Kanske inte så nice :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

 

Du kan installera Linux direkt via ftp utan att bränna några cd-skivor. Allt du behöver är en eller ett par bootdisketter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Du kan installera Linux direkt via ftp utan att bränna några cd-skivor. Allt du behöver är en eller ett par bootdisketter.

 

Jepp, det verkar bra. Det är bara det att jag har inte Linuxdatorn ansluten till internet än.

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du ju en given applikation för linux! Skaffa två nätverkskort till linuxdatorn och använd den som gateway/firewall/NAT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jojo, men det vore kul att lära sig lite Linux först ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, finns det snabbare sätt?

Ja med ett FTP-progg, jag vet inte om det så speciellt mycket snabbare, men ett FTP-program verkar vara lite mera koncentrerad på uppgiften än vad IE är så att säga...

 

3 dagar och 2 timmar.

Hummm, du har väl 1Mbit/sek från internet med Comhem kabel ?

Det ska väl inte ta så mycket mer än 1,5 timme per CD-iso då väl ?

 

Du kan ju prova någon plats/mirror enligt lista:

http://www.redhat.com/download/mirror.html

men den i finland brukar vara snabbast av någon anledning.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hummm, du har väl 1Mbit/sek från internet med Comhem kabel ?

 

Nepp, jag har inte det! Det håller sig kring 0,5mb/sekund hos mig. Möjligheten finns att få snabbare, men det kostar också mera.

 

Ska testa mirrorsajten du tipsar om!

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte anmärka på petitesser, men nu måste jag skriva lite:

 

0,5 millibyte/s är sannerligen ingen hög hastighet, så jag gissar att du menar 0,5Mb/s, vilket är betydligt snabbare än 1Mbit/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MD: Är det jag som är ute och cyklar eller har du (också?) blandat ihop "b" som i bit, och "B" som i byte?

 

0,5mb borde då vara samma som 0,5 millibit och 0,5Mb/s är inte snabbare än 1Mbit/s.

 

Jag vill inte vara någon polis men eftersom du verkligen bjöd på det genom att själv försöka rätta Stefan.

 

No hard feeling, ok? :)

 

Mvh,

Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis. Vi får väl göra en statistisk undersökning och se vilken sida som vinner.. Hur som helst så är det ju vanligast att skriva M(b|B)/s, resp Mbps eller Mbit/s.

 

Hur som helst ändras inte innebörden av mitt ursprungliga gnäll då 0,5 millibit är ännu långsammare än 0,5 millibyte :-)

[inlägget ändrat 2003-01-02 17:58:15 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

MD!

 

Oki, jag menar O,5Mb/s :)

 

---

Sedan undrar jag hur man kommer vidare i katalogerna när man till exempel är inne på CD-skiva med en massa program.

 

Jag loggar in mig som root och skriver:

cd /mnt/cdrom/Linux <enter>

..oki, så långt är jag med. Men sedan finns det i Linuxkatalogen fler mappar som jag vill komma in i, men hur fanken kommer jag dit in i dessa mappar?!

 

Har provat alla möjliga alternativ och surfat runt på alla sidor jag fått tips om, men inte hittar jag något som ger mig svaret.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 20:49:01 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur fanken kommer jag dit in i dessa mappar?!

På samma sätt liksom, kommandot är cd det betyder change directory.

Du kan köra en ls för att lista alla filer och kataloger i en katalog.

Sedan är det bara att cd katalognamnet

för att gå in i den.

För att gå upp en _nivå_ skriv cd ..

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...