Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ser världen ut om 50 år?


Kristianstad

Rekommendera Poster

Jag har länge tänkt skapa en sådan här tråd, men det har inte blivit av förrän nu.

 

I början av 1900-talet fanns det många saker som vi har idag som de inte hade då - television, internet (!), osv. Naturligtvis spekulerade de om hur det skulle bli i framtiden, men enligt diskutioner som jag fört med äldre människor, så trodde de precis som många av oss gör idag: "allt finns redan".

Nu är det 2002, snart 2003 och jag ställer då frågan till Er på eForum: Hur kommer världen se ut år 2052? Uppfinningar, levnadssätt? Kommer fler saker som vi kommer använda i samma utsträckning som ex. datorer?

 

 

Då tråden "är färdig" kommer jag att skriva ut den på papper och sedan förvara det på ett säkert ställe. År 2052 skall jag sedan titta på pappret!

 

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 14:41:38 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

 

Ser man det teknologiskt, kommer vi att ha superdatorer (vi kan inte föreställa oss dem idag) och de kommer att vara integrerade med både oss själva och med allting annat i vår omgivning.

 

Bilar kommer inte att finnas. Istället har man andra, effektivare fordon. Troligen har någon smart rackare lyckats bygga en moj som upphäver både gravitation och G-kraft, så man kan färdas i tusentals km/h utan att påverkas av det, dessutom kommer man inte att köra på marken (för mycket friktion), utan i luften. Dock kommer vi nog inte att behöva vingar på farkosten eftersom gravitationen är upphävd...

 

Ser man människan som en social varelse (för det är vi väl?) så tror jag att fler och fler kommer att vägra ta till sig teknologi, eftersom det i många situationer blir mindre personligt och mindre socialt.

 

Den tekniska utvecklingen kommer att gå i en rasande fart, men människan kommer att ha svårt att ta till sig all ny teknik i samma takt som den utvecklas. De som är tekniskt intresserade kommer såklart att göra det, men övriga?

 

Telefoner, som vi känner igen en telefon, kommer bara att finnas på museum. Knappar och displayer hör till historien. Istället använder vi tanken för att styra saker och bilder och ljud för vi in direkt i huvudet, precis som när man tänker eller drömmer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilar kommer inte att finnas. Istället har man andra, effektivare fordon. Troligen har någon smart rackare lyckats bygga en moj som upphäver både gravitation och G-kraft, så man kan färdas i tusentals km/h utan att påverkas av det, dessutom kommer man inte att köra på marken (för mycket friktion), utan i luften.

Shit man, relax! 50 år sa han... ;)

Men okej, bilarna kommer ha förändrats.

För oss pryltokiga kommer det nog att ske många framsteg. Idag vill jag kunna streama musik via min SE P800 vilket jag inte lyckats med än. Men om 50 ser jag fram emot mina hörapparater direktuppkopplade till samtliga TV- och radiokanaler. Även möjliga att koppla till di.fm mm. :)

Utvecklingen på onödiga prylar kommer skena...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut vi kommer ha bilarna i sin nuvarande form kvar, förmodligen eldrivna eller vätedrivna. Datorerna kommer naturligtvis vara kraftfullare och inte riktigt se ut som idag, antagligen kommer det bli mer och mer integrerade microdatorer i prylarna i hemmet och mer bärbart (typ såna där surfpaddar det redan finns).

 

Hemtelefonen kommer förmodligen finnas kvar som den är idag, utan större skillnad. Mobiltelefonerna kommer dock utvecklas från att vara telefon till handdator/telefon (ungefär samma bana som det är idag ;)

 

Världsläget kommer vara mer spännt med fler krig. Jorden kommer vara kraftigt överbefolkad, främst i dom delarna där det redan är problem med överbefolkning.

 

TV kommer förbättras med bättre bild och ljud och större möjlighet att välja vad man vill se, dock tror jag vi får vänta mer än 50 år på tredimensionell TV. Utbudet på TV kommer innehålla mer och råare sex och våld, precis som om man jämför dagens utbud med det på 50-talet...

 

Tror jag iaf ;)

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere tills db.com får tummen ur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en moj som upphäver både gravitation och G-kraft

 

Nja.

 

Jag tror inte att man kan upphäva varken gravitation eller G-kraft.

 

G-krafterna beror ju på tröghetslagen, dvs att allt vill fortsätta färdas i samma riktning och hastighet som det för stunden gör, så det kan bli knivigt att upphäva det.

 

Gravitationen vet vi ju hur det fungerar, nämligen så att föremål dras mer till varandra ju större massa de har. Kan också bli en svår nöt att knäcka. Möjligen kan man kanske motverka jordens dragningskraft på oss på nåt vis.

 

Annars tror jag stenhårt på teorin att man binder fast en smörgås (med smörsidan uppåt) på en katts rygg: Vi vet ju alla vilken sida på smörgåsen som hamnar neråt när man tappar den, och en katt landar ju alltid på tassarna, så i och med att smöret och tassarna motverkar varandra är det åtminstone teoretiskt en utmärkt antigravitationsenhet. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 16:40:19 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tråden "är färdig" kommer jag att skriva ut den på papper och sedan förvara det på ett säkert ställe. År 2052 skall jag sedan titta på pappret!

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=377452#Top

 

;)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kommer det inte något riktigt stort? Något nytt?

 

TV

Radio

Dator

...

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

 

Mycket!

 

Ser man det teknologiskt, kommer vi att ha superdatorer (vi kan inte föreställa oss dem idag) och de kommer att vara integrerade med både oss själva och med allting annat i vår omgivning.
...
Istället använder vi tanken för att styra saker och bilder och ljud för vi in direkt i huvudet, precis som när man tänker eller drömmer.

 

En sak jag har funderat på:

 

NÄR kommer egentligen kameran jag har beställt? Den som man kan koppla till synnerven och handha med tanken. Och lagra bilderna i ett hittills oanvänt hörn av hjärnan? Jag tycker jag har väntat tillräckligt länge nu. :)

 

Skämt åsido, liknande apparater är inte otroligt. Forskare experimenterar ju redan med liknande utrustning för att hjälpa synskadade se och hörselskadade höra.

 

Att lagra bilder i hjärnan kanske är att ta i, men att koppla en kamera till synnervern är bara "a matter of time" tror jag. Förmodligen händer det inom 50 år.

 

Förstå vad läckert att kunna säga till kameran att spara det den spelade in den senaste timmen?

 

Fast det är klart, det ställer ju frågor om personlig integritet på sin spets. Hur många "Pamela Anderson-videos" kommer egentligen att dyka upp, till exempel?

 

Nåväl, jag ska ha en.

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 16:06:33 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... tror faktiskt inte det kommer komma någon ny riktigt stor grej som t.ex. internet. Jag tror mer på en stadig teknikutveckling :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere tills db.com får tummen ur...

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 16:09:52 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va bra när man varit ut på en hård pub-runda! Bara spela upp gårdagen för att fylla minnesluckorna! ;)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere tills db.com får tummen ur...

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 16:09:26 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många "Pamela Anderson-videos" kommer egentligen att dyka upp, till exempel?

 

Nåväl, jag ska ha en.

 

Inte PA-video då, utan kamera naturligtvis.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glöm inte att annvända arkivsäkert bläck

 

Precis! :)

 

Såg att det kanske inte var helt tydligt att det var det jag syftade på med länken.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är bara en vild gissning, men jag skulle tro att det finns kolonier på andra planeter och månen, och det kommer förmodligen dagligen gå skytteltrafik till och från jorden.

Man har ju experimenterat några år nu med inneslutna ekosystem, och resurserna på jorden kommer nog inte att räcka så länge till och befolkningen ökar hela tiden så det blir nog oundvikligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Hoppas jag att ett flertal sjukdomar är utrotade för gott såsom diabetes, cancer, HIV andra dödliga sjukdomar.

 

* Hoppas jag att resursbalansen mellan Nord och Syd i världen är i balans och att nästan alla har mat för dagen.

 

* Att alla världens länder lägger ned dubbelt så mycket på sjukvård och omsorg mm än på vapenarsenaler.

 

* Att de tekniska landvinningarna kommer människosläktet till större nytta än idag.

 

* Att jag har en varm plats "6 feet under" bredvid mina närmaste.

 

Dennis

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 50 och 60-talet trodde man att alla skulle flyga runt i små flygplan istället för att köra bil. Utvecklingen inom datavärlden kunde ingen ens ana sig till.

I stort sätt inget blev som man trodde så jag tror inte man kan ens gissa hur det kommer att bli om 50 år.

Det vi har sett genom åren är dock att kommunikationerna blir allt bättre och världen allt mindre. Människor i alla länder kommer allt närmare varandra, nya kulturer uppstår, baserade på en blandning av de nuvarande. Natinonalitetsgränser suddas ut och vi blir världsmedborgare. På vårt lilla nyårsparty för 9 personer var det folk födda i 7 olika länder med 5 olika modersmål.

Jag hoppas och tror att spänningarna mellan olika folkgrupper kommer att minska, trots att krig aldrig kommer att utrotas helt och hållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är bara en vild gissning, men jag skulle tro att det finns kolonier på andra planeter och månen, och det kommer förmodligen dagligen gå skytteltrafik till och från jorden.

 

Tyvärr kommer vi nog inte ha kolonier på andra planeter om 50 år. För inge privata bolag har råd med ett sådant projekt och inger enskilt land heller. Vilket lämnar ett alt. kvar: samarbete mellan flera länder och då vet vi hur det går...

 

/Johnny - Över 500 (o)seriösa inlägg!

http://www.johnnyronnberg.com/nejtillemu - Rösta nej till EMU den 14 september!

http://www.johnnyronnberg.com/fuglesang - En blivande legend?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda man med säkerhet kan säga är iallafall att sossarna fortfarande kommer att sitta vid makten om 50-år. Självklart kommer de att säkra makten med hjälp av en härlig blandning av IB-affärer, lite valfusk och en krydda SVT/Fichtelius. Det borde räcka för att säkerställa konformiteten i det svenska samhället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stort sätt inget blev som man trodde

Jo. på 60-talet förutspådde man att år 2000 skulle folk kunna sköta sina bankärenden hemifrån via terminaler.

Slående träffsäkert. :)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alla världens länder lägger ned dubbelt så mycket på sjukvård och omsorg mm än på vapenarsenaler.

 

Årets sista poäng för min del.

 

Nu är det dags att åka på fest. Ses nästa år. Gott nytt.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. på 60-talet förutspådde man att år 2000 skulle folk kunna sköta sina bankärenden hemifrån via terminaler.

Slående träffsäkert. :)

Jag kan inte påminna mig om något sådant. På den tiden kunde man inte ens se något behov av sådana bankärenden.

Däremot vet jag att Henry Ford (omkring 1920) trodde att det skulle finnas en marknad för ca 2000 (?) bilar i världen eftersom det inte skulle finnas flera chaufförer.

Chefen för IBM trodde på 40-talet att det fanns en marknad för högst 5 datorer i världen.

Chefen för DEC (Digital Equipment corporation) trodde att ingen privatperson någonsin skulle vara intersserad av att ha en dator hemma.

Bill Gates trodde att 640 kBytes minne (RAM) skulle vara tillräckligt för alla tänkbara applikationer.

På 80-talet visste alla att bubbelminnen var framiden osv.

 

De flesta spådomar om framtiden har varit helt felaktiga.

Det finns visserligen några "tokiga" personer som haft rätt t.ex. Jules Verne med sin resa till månen.

 

När det gäller kortsiktiga spådomar se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1056&a=92463&previousRenderType=5

[inlägget ändrat 2002-12-31 18:42:58 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...