Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

video program!


Christian Lidström

Rekommendera Poster

Christian Lidström

Jag ska göra en liten film, och undrar om ni vet nåt bra gratis videoredigeringsprogram. Just nu har jag VideoMach, men dte är bara en 30 dagars demo. Jag vill helst ha nåt helt gratis, där man kan skapa avi filmer, o lägga till musik o sånt. Tack på förhand!

 

 

_

///// Chriller

________________________

Your Shadow In The Darkness

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Premiere finns i en tidsbegränsad demo, men i övrigt helt skarp.

 

Om tiden räcker för att göra din film, så är det ett alternativ.

 

Lite tips:

- Du behöver 220 MB/minut film

- I WinME och Win98 kan en fil vara max 4 GB stor, vilket innebär ca 18 minuter video. Kör du Win 2000 eller WinXP med NTFS som filsystem är gränsen 16 TB (tror jag) vilket räcker ett tag.

- Du behöver mycket minne. 512 MB är det minsta du ska ha.

- Snabb processor. Rendering av video tar tiiiiid!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

min film ska bara bli ca 5 min. så det ska nog räcka till. jag har win xp.

jag har bara 256 ddr ram, o en amd xp 1800+, men det lilla jag gjort har gått bra. fast än e det ju bara 12 sekunder, o bara det tog en stund. men det där om 220 mb/min beror väl på vilken upplösning man gör den i? just nu gör jag i 800x600, men jag ska nog förminska, eftersom det tar så mkt plats, 12 sekunder > 34 mb. =)

fps spelar väl också in, 30 fps har jag nu, kanske ska sänka till 15?

 

denna film hinner jag nog göra med 30 dagars demo, men jag vill ju göra fler sen. så ett gratis program skulle verkligen vara bra.

 

 

_

///// Chriller

________________________

Your Shadow In The Darkness

 

[inlägget ändrat 2003-01-01 16:26:28 av Christian Lidström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå ska göra film/video kan du juh slå till med broadcastupplösning på en gång - antar det är vad Mr Andersson räknar på, PAL (25fps) i DV/mjpeg-format typ (720x576). (yes I think I recall, dv är 720 brett, pal för tvsändning är bredare - typ 756x576 va?))

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-01-01 17:58:59 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

jo. det skulle ju iofs vara fint.

men jag vill ju göra den möjlig att ladda ner från intenet, det ska inte ta 2 dygn, och så måste jag hitta en server som har så mkt plats.

_

///// Chriller

________________________

Your Shadow In The Darkness

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, alltså onlineversioner fixar du juh efteråt... sänker upplösning och kör hård kompression åså. Men om du skulle vilja bränna ner det på DVD och skicka till folk så kan du, om du sett till å använt en hyfsat korrekt upplösning och kvalitet från början :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Räknar du antalet pixlar, är det 720x576 i PAL, men eftersom pixlarna inte är helt fyrkantiga (1.067:1 i 4:3-formatet) så behövs det 768 fyrkantiga pixlar för att visa 720 PAL-pixlar.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-01 19:31:42 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

ja, så får det bli, jag gör en riktig film från början, o sen kompiemera.

 

men e det fortfarande ingen som vet nåt bra gratis program för video redigering?

 

_

///// Chriller

________________________

Your Shadow In The Darkness

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Så länge du jobbar med filmen, ska du använda så hög upplösning som möjligt. PAL har 720x576 pixels och 25 frames/sek. Dessutom är bilden interlaced, dvs bilden ritas på skärmen i två svep, med varannan linje i varje svep (field). Om du ska lägga ut filmen på internet, ska du helst göra den non-interlaced eftersom en datorskärm inte ritar bilden på samma sätt som en TV.

 

Dessutom bör du sänka upplösning och komprimera rätt hårt och även kanske något lägre fps.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

ok.

men asså, om jag jobbar med den i datorn, ska ajg göra den 720x576 lr 768 pixlar bred för att göra den i PAL?

 

btw, införskaffade Premiere nyss. så nu ska det blir film!

_

///// Chriller

________________________

Your Shadow In The Darkness

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

jo. nu har jag installerat adobe premiere o allt. funkar fint.

 

men jag ska alltså göra en cs film, och när jag spelat in från cs så sparas det som .bmp filer. i VideoMach så räckte det att infoga pic0000001.bmp

så infogades hela filmen automatiskt.

men i premiere så får jag bara en 4 sek. lång film med en bild. infogar jag däremot alla bmp filer så blir varje bild 4 sek lång.. hur gör jag för att varje bild ska motsvara en frame, alltså 25/sek?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningarna för projektet ändrar du först å främst att inladdning av stillbildssekvenser ska ge en stillbild per frame - står säkert 150 eller något lika sjukt som standard.

 

PÅ engelsk version är det i Edit->Settings->General and Still Image-> ändra "Still Image: Default Duration" till 1 frame.

 

Sedan är det bara att högerklicka på 'bin' och välja 'import folder' och välja mappen med stillbilder i...

 

...ska du redigera filmen mera föreslår jag att du sparar ut stillbilderna som en avi först och sedan skapar ett nytt projekt där du plockar in denna avifil till istället för vidare redigering.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-01-01 23:35:38 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

ok. tack så hesmkt mkt.

det funkar bra nu..

ska sitta o exprimentera ett tag nu, alltid kul när man lär sig nya saker.

ni får antagligen höra mer från mig o min film. =)

_

///// Chriller

________________________

Your Shadow In The Darkness

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
men asså, om jag jobbar med den i datorn, ska ajg göra den 720x576 lr 768 pixlar bred för att göra den i PAL?

 

720. Det finns en färdig profil i Premiere som heter DV PAL. Använd den.

 

införskaffade Premiere nyss

 

Ett bra val, men spara ofta!! Premiere har en viss tendens att stanna lite då-och-då.... Ver 6.5 är dock enormt mycket stabilare än 6.0, men fortfarande lite konstigheter ibland.....

 

Började du inte den här tråden med att det skulle vara ett gratisprogram? Premiere är ju inte direkt gratis..... fick du ett bra pris eller?

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 12:14:13 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

jo. jag ville ju ha ett gratis program. men insåg att det var svårt att få ett bra sådant.

så tog mina sparpengar o gick o köpte, v. 6.5.

o det funkar bra!

 

_

///// Chriller

________________________

Your Shadow In The Darkness

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...