Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudfördröjning i SVCD-format


Janneman

Rekommendera Poster

Hej jag har problem när jag konverterar en AVI-fil i Nero till SVCD-format. När jag sedan spelar upp CD:n på min DVD så synkar ljudet sämre och sämre. Efter 45 minuter kan det vara en latency på upp till 3 sek! Hur åtgärdar jag detta fel? Jag för inget fel när jag bränner en fil som inte behöver konverteras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det kan vara så att samplingsfrekvensen är 44kHz i brännarprogrammet men dvd:n läser av i 48kHz. Då bildas det lagg..

 

Egentligen tycker jag att det är värdelöst att man inte kan välja ljudkvalitet fritt när man gör videofiler. För videosnuttar där ljudet inte är så viktigt kunde man köra 22 kHz exempelvis, och 48/96kHz i videosnuttar där ljudet är viktigt (konserter etc.).

 

Säkerligen kan man välja ljudkvalitet, men det ligger över min nuvarande förmåga. Det synkar fel för mig också.

 

Antagligen beror detta på algoritmerna i uppspelningsprogrammet. Har lagt märke till att en videosnutt med "fel" ljudsampling kan funka bra i en spelare men felsynka typ spaghettivästern a la Sergio Leone i en annan.

 

MVH

pedagogen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...