Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Byta hårddisk

Kalinka

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en Compaq m700 med fjuttiga 10gig hårddisk. Den skulle jag vilja byta ut, är det svårt + dyrt?

Vart kan jag hitta hårddiskar att köpa, jag måste väl ha speciella compaq hårddiskar eller hur?

TACK*1000

Jag vet inte exakt hur din maskin ser ut men de flesta bärbara maskiner har en standard 2,5-tums IDE-disk. I bland är denna inbyggd i något märkesunikt kabinett. Exempelvi Compaqs LTE och Armada hade n utbytbar hårddisk. Om man öppnade skalet på denna hittade man en vanlig 2,5-tumsdisk där. Det som måste kollas är vad BIOS i maskinen stödjer. Det finns diskar från 900:- (20 GB) upp till 2.800:- (60 GB) (priser från http://www.dustin.se). Den på 60 GB är 12,5 mm tjock till skillnad från övriga som är 9,5 mm så där kan utrymmet spela roll. Om mina antaganden stämmer så är det inte svårt att byta disken under förutsättning att man lyckas bryta sig in i datorn vilket kan vara småklurigt på vissa modeller. Har din maskin utbytbar hårddisk enligt tidigare Compaqlösning är det bara två stjärnskruvar på höljet till disken (i kontaktänden) som du behöver ta bort för att lyfta på locket och sedan lyfter du bara ut disken och stoppar dit den nya. Men, som sagt, kolla först vad ditt BIOS stödjer!

---/samoht

Jag har bytt och skiftat hd på mina m700 ett flertal ggr. Ganska enkelt men lite pilligt kanske... Hd:n sitter på framsidan av datorn, en skruv som sitter på undersidan i framkanten. Skruva bort den, sen skjuter du ned plastbiten i framkanten och drar ut hela diskvaggan. Nu kan du enkelt skruva bort disken och försiktigt dra bort kablaget som sitter klistrat på ovan eller undersidan. Obs!! Var försiktig när du drar bort kontakten från själva disken, rätt ömtåligt!!! Disken sitter med fyra skruvar i själva vaggan!!! Tyvärr finns inte vaggan att köpa som reservdel, den säljs endast komplett med hårddisk (dyrt!!) När det gälller passande diskar, se samoht:s inlägg ovan. Dock passar endast 9,5 mm diskar.

Mycket värdefull information!!! Tack så mycket Dexter.

En kort fråga bara. Jag har själv en Cpq Armada M700. Har försökt kolla mot Cpq's web support men hittar inget. Vet du vilken ATA standard M700 kör med. Antar att det är ATA 66 eller ?

• 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...