Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda Outlook på en delad lina?


Björn5

Rekommendera Poster

Har problem att skicka och ta emot mail med Outlook mot internet via vår ny-konfigurerade server.

 

Har installerat 2000 Server. Har kopplat till internet via satelit som jag delat ut via inbyggda funktionen i Windows. Där kan jag välja vilka protokoll som skall användas, då exempelvis POP och SMTP. Men jag får det inte och fungera.

 

Det hela är lite klurigt. På Servern så måste LAN-inställningarna i Internet Explorer vara inställda på den egna IP-adressen samt port 9877 för att jag skall kunna surfa (ex 192.168.0.1:9877). För att kunna surfa från dom andra datorerna i nätverket måste jag ange servern som gateway och sedan ändra LAN inställningarna i IE så att dom också pekar på servern och port 9877 (ex 192.168.0.1:9877), annars kan jag inte surfa. Jag misstänker att det är detta som strular för min mail-hämtning.

 

I Outlook kan jag ju välja vilka servrar som den skall kolla mailen på och med vilken anslutning, men jag måste nog på något vis gå via port 9877 på servern antar jag. Jag har angett inställningarna jag fått av min ISP för mailen, och dom fungerade förut.

 

Är det någon som har ett förslag på vad jag kan göra? Snälla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...