Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win98 Startdisk har inte stöd för cd-rom


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har ett litet problem, vi har lagt in en ny hårddisk (IBM 34GXP 20GB) i min mammas dator (Noname årsmodell ~1994, med Pentium90, 32MB, mitsumi cd-rom, Netgear nätverkskort mm) och formaterat den för att kunna lägga in Win98:2 och förhoppningsvis snabba upp datorn en del jämfört med hårddisken från 1994.

När vi kör Win98:2 startdisketten så försöker den skapa cd-stöd för att kunna installera operativet, men det går inte, förmodligen för att cd-romen inte är direkt ny och ganska okänd.

Hur kommer vi runt det, utan att låna en nyare cd-rom tillfälligt? Datorn kan inte boota från en cd-rom "via" BIOS, annars hade kanske det gått..

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag är det bra, tycker jag att lägga in 98an på hårddisken. Om ni har datorn med den gamla hårddisken, så borde det gå att koppla in den nya hårddisken också, och lägga på winows där. Om ni inte har två ide-kanaler, utan bara en, så kopiera först över -filerna till hårddisken och ersätt CD med den nya hårddisken. Jag betvivlar dock att hastigheten blir nämnvärt större med en ny hårddisk, utom möjlighen för att den inte behöver bli så full och defragmenteras snabbt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tipsen.

 

Jag kikade på länken ovan och fann: Latest CD-ROM Driver

for all Mitsumi drives.

(since 11/6/98)

, vilket verkar bra förutom att från-datumet bara är -98. Men det kanske kan gå ändå..(?) Vi ska prova det, det är det enklaste förslaget, så slipper vi in och pilla i någon annans dator.

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna!

 

Jag hade ett (läs: många) liknande problem för ganska länge sedan. Det finns några andra alternativ förutom dem som har tagits upp. Dels så kan ni använda er av startdisketten, som man skapar av Windows ME, eller installera Dos (om ni har den vill säga) först och därefter trycka in en drivrutin för en cd-rom spelare, dem flesta brukar duga.

 

Startdisketten för Win ME kan jag skicka över e-post, dos är det värre med då det är lic på den ;o) Har du kollat upp så att biosen klarar av den rätt så stora hårddisken på den "gamla" datorn. Uppgradering av bios bör kanske göras först!? Räkna inte med att burken blir nämvärt snabbare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nu har vi fått ordning på det hela, vi fick låna en modern cd-rom och vips så gick det som en dans att skapa cd-stöd och sedan lägga in Windows.

Och för er som undrar om det blev någon skillnad i prestanda: Ja det blev det, rejält mycket snabbare! (Dock inte lika stor skillnad som när vi uppgraderade från 16MB till 32MB internminne, för det var som natt och dag). Men alltså mycket bättre flyt, nu duger den gott till vanliga kontorsprogram mm, vilket den knappt gjorde innan bytet. Skönt och billigt ;)

 

Tack för hjälpen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det gick bra och att den blev snabbare.

 

Visst att gå från 16 till 32MB när man kör 98an blir en väldigt stor skillnad, iom att win98 kräver en hel del minne (förhållandevis);o). Jag kör själv ibland en 486a 66MHz, 20MB och 500MB Hd och det funkar bra till office 97, i allafall med win95 (98an tar mer minne).

 

Sedan att det går snabbare med en nyare hårddisk. Jag har själv bytt från gamla 220MB till 4GB utan att märka nån större skillnad på en 486a.

 

Kan det ha berott på att hårddisken var defragmenterad eller full?

 

För under normal användning, med hyffsat arbetsminne, så arbetar datorn inte mkt på hårddisken. Finns det dessutom ett antivirusprogram, så blir det ännu segare. Sedan så mår ju en dator bra av att få nytt operativsystem då och då...

 

Gamla moderkort kan ju inte utnyttja EN snabbhet hos "nya snabba hårddiskar" iom att de inte stödjer så snabb bus-hastighet. Däremot kanske skrivcachen på hårddisken har betydelse, och har kanske större betydelse om arbetsminnet (RAMet) är begränsat?

 

Men det är bra att det funkar med den nya disken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan18,

 

Datorn är visserligen från ~1994, men jag tror att moderkortet var väldigt bra för den tiden och stödjer UDMA66, eller iaf 33. I BIOS så körs den nya disken enligt Mode4, medan den gamla körs på Mode1 eller Mode2 tror jag det var. Den nya IBM-disken är även idag väldigt modern, den är knappt 2 år och var helt nyutkommen då den köptes.

På min egen dator bytte jag från den till en IBM180GXP och märkte även där en ganska stor skillnad i snabbhet.

 

Eventuellt ska jag experimentera lite försiktigt med olika tider för minnena med mera i BIOS. Jag har gjort det på min egen dator, t ex har jag satt ner "strobetiden" från 3 till 2ns, med mera, fick även därigenom en hyffsad ökning i snabbhet, utan att datorn blev instabil. Jag kör endast sk orginalminnen som nog är ganska bra, med budget hade det kanske inte gått lika stabilt..

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...