Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta typsnitt etc i IE


Thomas E39

Rekommendera Poster

Hej.

Jag undrar om det finns något smidigt sätt att förstora typsnitten i IE? Min käre Far har svårt att se texten på vissa sidor på internet, därför undrar jag om någon känner till något smart program där man tex kan byta ut textstorlekar mot lite större. Jag såg att det under Internet-alternativ fanns ett val Hjälpmedel (i flik allmänt)där man kan overrida en sidas typsnitt och storlekar med sina egna val. Detta skulle kanske kunna funka bra, men vissa sidor funkar halvbra om man inte kör sidans förväntade typsnitt. Så om det finns någon program som skapar en knapp direkt på verktygsraden där man kan switcha mellan egna storlekar och sidans standardinställningar så skulle det vara toppen. Eller något annat program/sätt som kanske någon känner till som gör liknande.

Dessutom, i Internet-alternativ fanns också ett val att kunna formatera dokument med egen formatmall. Hur fungerar det? Vet någon om man kan få tag på lämpliga formatmallar för "äldre personer med synproblem"?

PS. Att byta upplösning på skärmen till 800*600 är ju ett alternativ, men texten i windows blev suddigt då jag provade, antagligen för att hans platta skärm är optimerad för 1024*700nånting pixlar. DS

Tack för hjälpen/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ner DPIn (DPI Setting: Large) i inställningarna för skärmen istället för att sänka upplösningen, kan vara ett bra tips för texten i programmen i alla fall.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 21:32:37 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ändra textstorleken i IE under Visa-menyn?

Skulle det se konstigt ut på vissa sidor kan jag rekommendera webläsaren Phoenix istället.

Den var lite duktigare på att formattera sidorna med större teckensnitt, var min upplevelse iallafall.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta storlek via visa-menyn funkar bara om sidorna inte har specificerade typsnitt.

Och Phoenix är nog inget alternativ för min far.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...