Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enhet som inte stöds


Shai'tan

Rekommendera Poster

Jag byggde ihop en dator för ett litet tag sen. En Pentium II 350 MHz, Microstar BX 6119 moderkort, 64 Mb SDRAM PC-100, soundblaster 16, STB Velocity 4400.

 

Nu är det så att Windows 98 hittar en "enhet som inte stöds" och jag har ingen aning om vad det kan vara för något. Eftersom allt finns där, ljudkort, grafikkort, skärm, ja allting finns där och är rätt installerat, så blir jag lite fundersam.

Vad kan det vara för något? Jag funderade på om det var något som var integrerat på moderkortet kanske.

Är det nån som har samma moderkort och har haft samma problem och i så fall, löste ni det?

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det har jag testat men, Windows hittar enheten som "enet som inte stöds"

 

Jag har även testat att leta manuellt efter drivrutiner. Alltså vad jag menar är att jag försökt ändra drivrutinen manuellt genom att ange sökvägen till tex mappen där jag har ljudkortsdrivrutiner, grafikkortsdrivrutiner mm. Jag tänkte att det kanske kunde vara ett tillägg eller nåt till ljudkortet som Windows inte kunde hitta automatisk.

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Detta problemet är ganska vanligt, dock brukar det vara lättare än du beskriver det här att hitta orsaken.

 

Nu gissar jag bara, men några olika möjligheter redovisas nedan:

 

1. Finns det någon speciellt patch, t ex för ATX, USB etc med på den CD-skiva som medföljde moderkortet. Leta speciellt efter någon bus-master drivrutin.

 

2. Har du "enable IRQ for USB" markerat i Bios? I annat fall hittar den kortet, men kan ej installera det eftersom det är "spärrrat av Bios". finns även i andra varianter, t ex "enable IRQ for VGA" m fl. Kolla Bios, men ändra INGET om du inte vet EXAKT vad du gör.

 

3. Behöver du uppdatera Bios? Kolla vilken Bios-version du har när datorn startar, visas som en nummerserie högst upp på skärmen. Gå sedan till tillverkarens hemsida och se om det finns en uppdaterad Bios. Om det gör det, läs FÖRST vad som korrigeras! Det är ingen mening att uppdatera Bios om du inte har någon direkt nytta av det (om t ex strömmen går när du gör det kan du bli tvungen att köpa nytt Bios, mindre kul...).

 

4. Har du fel drivrutiner installerade? Testa ladda hem de senaste drivrutinerna till samtliga av dina enheter. Installera dem sedan och se om problemet löser sig. Med tanke på att flera av Windows 98 drivrutinerna är tidiga beta-versioner kan det ha tillkommit nya funktioner på dina olika enheter (som inte stöds i den drivrutin du använder).

 

Hoppas att ditt problem löser sig, Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska kolla efter uppdaterad BIOS version ska jag då gå till tillverkarna av moderkortet (Microstar) eller till Award (det står Award Modular BIOS när jag startar)?

Har varje moderkort ett eget BIOS eller hur är det egentligen?

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Förra meddelandet var inte meningen att låta barskt om det nu gjorde det)

 

Nu är det så här.

Jag gick till Microstars hemsida och hittade deras sida för BIOS updates. Det var ganska tydliga specifikationer och sånt, bra organiserad och sånt, så jag hittade filerna till mitt moderkort (Microstar 6119 440 BX).

Det fanns 2 varianter:

1. Standard

2. För moderkort med CPU Plug and Play.

Det stod att om man hade cpu plug and play så behövde man inte använda jumpers eller dip-switches för att ställa in hastigheten för CPU:n utan att BIOS gjorde detta själv. Och mycket riktigt stod det i min manual att moderkortet stödde CPU plug and play men ändå så var det ju anvisningar hur man skulle ändra dip-switchen för att ställa in rätt processor osv (vilket jag gjorde). Varför?

 

Iaf så laddade jag ner den senaste filen för moderkortet med CPU plug and play (fanns bara en, men till standard fanns det massor).

Jag följde sen instruktionerna som var följande:

1. Packa upp filerna i dosläge

2. Starta om datorn utan Autoexec.bat och Config.sys

3. Läs Flash.doc och gör som står där

Jag gjorde allt detta och i Flash.doc stod det massor om EPROM (eller liknande) och Flash. Man skulle vara säker att det var Flash Bios och inte EPROM (förstod inte allt). Jag tittade innne i BIOS men kunde inte hitta något om detta, var får jag reda på det?

 

Iaf så körde jag igång programmet som skulle flasha BIOS men det blev fel. Den sa ungefär så här:

"This file's number do not match with your computer

Are you sure you want to contuine?"

(minns inte exakt)

Jag valde iaf nej eftersom jag vågade inte chansa (det är inte min egen dator nämligen).

 

Om det finns flera updates (som det fanns till standard), så borde väl de nyaste innehålla de fixar som fanns med i de tidigare versionerna eller hur? Man ska väl iaf inte behöva ladda ner alla? (det blir ett jädra flashande av BIOS det)

 

Är det någon som har svar på mina frågor?

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Kom alltid ihåg att det kan vara en vansklig operation att uppdatera Bios, om något går fel så STÄNG INTE AV DATORN!!! Stänger man av datorn efter att felaktigt ha uppdaterat Bios kan man bli tvungen att beställa ett nytt Bios (om det inte går att nollställa det, vilket inte är troligt). Att få ett nytt Bios kan ta upp till tre-fyra månader och kosta upp till 50 US$ = TRIST!

 

När man ska uppdatera Bios finns det tre viktiga saker att tänka på:

 

1. Använd RÄTT PROGRAM för att flasha bios - till ASUS finns det bl a Aflash, Pflash, Plash2, Flash m fl. Använder man fel program går bios garanterat åt skogen...

 

2.Använd RÄTT UPPGRADERING. Säger Bios att nummerserien inte stämmer så har man antagligen fel Bios eller fel flashprogram - avbryt direkt!

 

3. Uppdatera inte Bios om du inte kan spåra några problem till den gamla versionen. Detta eftersom ett fel vid uppdateringen kan få allvarliga följder...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...