Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk uppdatering logged off


Anp

Rekommendera Poster

Om man schemalägger Windows Automatic Update att köras mitt i natten, vad händer om datorn inte är igång?

Startas uppdateringen det när man loggar in och blir omedelbart ombedd att starta om datorn?

Räcker det att datorn är igång men utan nån användare inloggad för att uppdateringen skall köras?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har testat lite nu.

Tydligen så körs alltså uppdateringarna även när datorn står med login-rutan uppe. Efteråt startar den om själv. Bra.

Men det förutsätter ju att datorn är igång förstås.

Skall man slänga ut en policy som hindrar användarna från att stänga av den emellanåt?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... släng ut en skriftlig policy, om användaren stänger av datorn får denne finna sig i att datorn efter utförd uppdatering startar om sig själv innan användaren hinner spara sina dokument ;) ...tycker det är en lite klurig funktion faktiskt, har experimenterat en hel del själv.

 

...tydligen är det så att om uppdateringen 1) inte laddats ner eller installerats helt förräns användaren sitter inloggad och arbetar eller 2) är schemalagd till arbetstid helt brutalt startar om datorn utan att användaren kan göra något åt det. Har inte själv råkat ut för det, men de kära små användarna har det - tills jag satte schemat till någon gång tidigt på kvällen istället - så även slött länkade burkar hann dra ner å installera allt under natten.

 

--

.Wey - stänger ni av era datorer får ni fan skylla er själva! ;)

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där har inte jag uppfattat det. Om jag nu fattar dig rätt.

 

Tidpunkten som man kan ställa in anger när uppdateringarna skall installeras.

Uppdateringarna hämtas hem så snart de finns tillgängliga, kan vara när som helst på dygnet.

Är inte datorn igång vid angivet klockslag så installeras inte uppdateringarna. Och de installeras inte heller när man startar upp den efteråt.

 

Endast när datorn är igång vid angivet klockslag så installeras de.

Är ingen inloggad så görs den direkt.

Skulle någon vara inloggad så får man upp en blonk-ruta där man har 5 minuter på sig att välja Ja eller Nej. Gör man inget så körs installationen och därefter startar den om.

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 15:19:14 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. så kan det vara.. fast den där ja/nej-rutan påstår mina användare inte fungerar - spelar ingen roll vad dom väljer, den startar om ändå. Roligt värre :)

 

..men det är säkert som du säger, om man ser till att installationstiden är nattetid så händer inget under dagtid (såvida inte en användare är administrator och klickar på updatesymbolen som då dyker upp i systray vid inloggning om en väntande, schemalagd uppdatering finns).

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...