Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

S-VHS-band


Spacerunner

Rekommendera Poster

Vet inte om jag hamnat i rätt forum, men tar chansen.

Läste detta kryptiska svar i Ljud & Bild

Frågan gällde om möjlighet att göra om VHS band till SVHS

Ljud & Bild :

Borra exakt där hålet sitter på ett "riktigt" SVHS-band! Om du lägger bandet uppochner framför dig, med bandluckan mot dig så ser du ett grunt "dike" ovanför bandnaven. Längst ut till höger i det diket finns ett hål i de riktiga banden. Borra ett likadant!

Är detta ett LuraAprilo eller vad tror ni ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är detta ett LuraAprilo eller vad tror ni ?"

Inget lur.

Kanske inte är rätt forum, men visst är det ett hål där precis som Ljud&Biild skriver. 4.5 mm från högerkanten till hålets centrum. Diametern är 3 mm och djupet 2 mm.

Borrar man då på ett vanligt VHS-band så tror en SVHS-spelare att det är ett SVHS-band. Men att du i och med detta uppnår samma kvalité som ett SVHS-band tror jag inte. De tester jag gjort är att ett VHS-band visar mer brus. De (SVHS-banden) är nog av annan kvalité och med noggrannare tillverkning av skikten.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 08:13:54 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men med risk för att låta som jag är, ganska okunnig, så spelar du iaf in med S-VHS har inrte testat dock, vet kanppot var inspelningsknappen sitter på videon =) Ändå kan jag satelliten och DVD-spelaren, och tv:n, och stereon mm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Gamla S-VHS-spelare var man tvungen till att borra kassetterna för att de skulle fungera. Moderna S-VHS-maskiner spelar in S-VHS även på vanliga VHS-band, men de ställer antaglgen ner bärvågsfrekvensen något då.

 

Lustigt nog är inte alla VHS-bandare som säljs idag S-VHS. Det trodde man för 15 år sedan. (Eftersom S-VHS inte kostar mer att tillverka än vanlig VHS.)

 

Fast idag kan man ju köpa en S-VHS-bandare för 2-3 tusen, så det kvittar väl kanske.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...