Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Epson C82 eller Canon i850.. eller annan?


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har tänkt att köpa en ny bläckstråleskrivare, jag har idag en Epson Stylus Color 440 som väl är rätt bra för att vara såpass gammal.. men nu har ju utvecklingen stuckit iväg en bra bit igen.. så..

 

Jag har tänkt mig ett pris på max ca 2000sek, och där ligger Epson C82 (1800sek) och den kommade Canon i850 (hoppas jag iaf, ev lite dyrare). Hp är inget för mig då de inte har separata patroner, samt att patroner till HP fortfarande är svindyra (det hade väl inte gjort något om förbrukningen varit låg, men icke..=dyrt!).

 

Det som jag själv kommit fram till är att Epson C82 egentligen är den jag vill ha, främst pga av separata patroner samt att de har ett bläck som sägs vara beständigt i upp till 70 år, även om man kanske ska ta siffran med en nypa salt så är det iaf något som ingen annan tillverkare är i närheten av att erbjuda (vad jag vet iaf, och i dessa prisklasser då).

 

Men, jag har läst ett omfattande test hos http://www6.tomshardware.com/consumer/20021223/index.html och där får man minsann läsning som heter duga. Reslutatet av testet är att den kommande Canon i850 är fantastiskt bra, medan Epson C82 mer eller mindre sågas pga en massa saker som testfolket hänger upp sig på, det känns nästan som om de på förhand bestämt sig för att hitta fel hos just Epson ;( För t ex så nämner de inget(!) om att Epson faktiskt erbjuder vääldigt lång hållbarhet på utskrifterna, vilket jag tycker verkar konstigt, för en sån sak är ju kanonbra egentligen, eller!?

Sen så klagar de på att drivrutinens defaultinställning ("Text-mode") vid utskrift ger uselt resultat för både foto och text, och att man alltid kommer att tvingas köra på högre utskriftskvalitet (med högre driftkostnad som följd, dock inte chockartad för HP tar priset på den punkten), om detta pratar de nästan hela tiden tycker, whats the problem tycker väl jag att det känns som. Sen så var det en "bugg" i drivrutinerna(?) som gör att om en färg är slut så kan man inte göra en by-pass och skriva ut med en annan färg, något som konkurrenterna klarar, vilket ju verkar förnuftigt, men är det verkligen en jääättestor nackdel.. hmm?

 

Jag skulle gärna vilja ha lite info om vad som är bra/dåligt hos dessa skrivare, och ev andra i samma prisklass. Jag var ju från början inställd på C82 och skulle köpa den i mellandagarna, men så läste jag testet ovan..

 

Mvh.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att antingen M3 eller Mikrodatorn gjorde ett test för nån månad sen där de visade upp "arkivbeständiga" utskrifter från 2-3 skrivare. Utskrifterna var ungefär ett halvår gamla och åtminstone två av dem var riktigt dåliga. Den ena minns jag att all färg utom den röda hade bleknat väldigt mycket.

 

Tyvärr är jag inte hemma där jag har tidningen så jag kan inte kolla upp exakt vad som hade hänt eller vilka märken det var. Men jag tror du ska ta den där garantin med en matsked salt.

 

Hur artar sig garantin egentligen? Får man nån slags ersättning om utskriften inte håller i 70 år eller tycker de bara på axlarna och säger "jaha"? Det funkar ju att lova.. :/

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ofta brukar sådana garantier bara innebära att man får en ny skiva. (som exemplet Kodak Ultima) Innehållet garanteras inte. Ganska förståeligt, eftersom en sådan garanti skulle kunna sätta ett företag i konkurs.

 

Egentligen är dylika garantier ("100-års") mera en marknadsföringsgrej och inte värda så mycket i praktiken. Finns bolaget kvar efter 50-70-100 år? Lever man då? Och hur intressant är det att få en tom ersättningsskiva (eller utskrift?) som bara är värd någon krona, när det antagligen är innehållet man värdesätter.. Det enda som är bra med garantin är att man "tror" som kund att företaget säljer kvalitetsprodukter. Och det kanske är bra.. Åtminstone för företagets säljsiffror..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger köp HP ! Även om de flesta alltid säger att HP har högre utskrifts kostnader eftersom deras patroner kostar mer så tror jag att HP ändå vinner i längden. Dvs efter 1-2 år. HP är den enda som har skrivarhuvudet integrerat i patronen och har en långt mycket bättre och mer utvecklad sprutteknik när det gäller själva skrivandet och påförningen av bläcket på pappret. Canon och Epson (vet inte hudraprocentigt ifall de aktuella modellerna har separat skrivarhuvud så jag kan vara ute och cykla här..) har ofta billiga bläckpatroner men detta bara för att skrivarhuvuet inte ingår i patronen. Så ofta blir man tvungen att köpa nytt skrivarhuvud bara för att både Epson och Canon inte har lyckats utveckla sin teknik något. Canon framför allt sprutar på en jävla massa färg, Ok för att deras patroner är billiga men sedan när all gammal färg har torkat igen och satt igen skrivarhuvudet (klassas som förbrukningsmaterial, garanti typ 3 mån) så är det bara till att köpa nytt skivarhuvud OCH för att köpa nytt skrivarhuvud måste man köpa nya patroner, en kostnad på 600kr!! Så funkar de flesta bläckstråleskrivarna i 1000 kr klassen iaf, möjligt att ifall man går upp mot 2000 kr klassen så blir tekniken bättre. Men jag tror och har erfarenheten att HP är mest prisvärd i längden. Sedan ang utskrifts kvalitet osv säger min personliga erfarenhet att HP är bäst där också.

(Har precis slängt ut en Canon BC4000)

_______________________________________

 

- who dares | wins.

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 10:45:40 av tret]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Epsons löfte om lång hållbarhet på utskrifter är förknippat med diverse förutsättningar. Du måste använda orginalbläck och du måste skriva ut på speciellt papper så det är nog som du säger att man får ta löftet med en nypa salt.

Själv har jag en Epson Color Photo 810 som jag är nöjd med. En eventuell invändning mot Epson är att dom har elektronik inbyggd i bläckpatronen som, bl a, känner av nivån. Detta gör att det kan vara svårt att hitta piratpatroner och att återfyllning inte funkar. Jag skulle gärna köpa en Epson igen om jag behövde en ny skrivare.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaren!

 

När man läser testet så ska man nog vara försiktig att dra ett helt märke över en kant, dvs om nu Canon i850 är suverän i detta "konkurrenttest" så betyder inte det att tidigare/andra Canons är lika bra, det kan knepigt nog ofta vara helt tvärtom faktiskt. Så jag lutar mig helt och hållet på tester gjorda på vissa specifika modeller.

 

Angående Epsons hållbarhetslängd så hade jag hoppats på att någon av er hade läst någon nyttig information, t ex ett jättestort opartiskt test där man iaf kan påvisa att Epsons bläck ger vääldigt mycket längre hållbarhet än konkurrenterna, sen om det är 10, 20 eller 70 år.. bara de är flera ggr bättre än konkurrenterna så är jag nöjd.

Jag tror att sådant här måste komma mer, för visserligen lever vi i ett slit och släng samhälle och teknikutvecklingen går blixtsnabbt fram, men det måste ju komma brytgränser där man omvärderar vilka resultat man vill uppnå. T ex så är ju utskriftskvaliteten fruktansvärt bra hos alla tillverkare, generellt, och snabba är de osv. Så vad blir nästa steg, det torde ju kunna vara just beständigheten.

 

Jaja, det där med att det kan finnas lite bläck kvar trots att chipet säger tomt, och att man inte kan göra en by-pass om en färg tar slut. Allt det borde väl kunna lösas med nya drivrutiner, eller tror ni det sitter djupt rotat i hårdvaran på skrivaren?

 

Tack för svaren, svara gärna mer!

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem utvecklar dom drivrutinerna? Det ligger säkert inte i Epsons, eller någon annan skrivartillverkares, intresse att ta fram drivrutiner som gör att dom får sälja färre bläckpatroner. Det är ju det dom lever på.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma funderingar som du Epson C82, Canon i550 eller vänta tills Februari på att i850 kommer. En sak som jag undrar över är om Canon använder vattenfast bläck så som Epson gör i C82'an. För det är något som har iriterat mig på min gammla skrivare att bläcket är så känsligt för vattenstänk.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Tret, i det senaste testet hos http://www.tomshardware.com/consumer/20021223/index.html så ligger HP, och även Lexmark, risigast till om man kikar på driftekonomi, snuskigt dyra, det visar också tester gjorda av Pc för Alla. Canon i550 och i850 framförallt, och även Epson C82 är billiga i drift. Dock så tar man inte hänsyn till att man i framtiden kanske tvingas byta munstycken (vilket alla testare gott kunde göra), en viss kostnad förstås (jag ska ta reda på kostnad). Dock så kan man på Canon byta själv på >5 sekunder. Epson måste skickas på service för detta, dyrt säkert!

 

Enligt Bild & Ljud (testet började i juni och avslutades i höstas) så ger Epson oslagbar hållbarhet på utskrifterna (vattenfasthet och blekningsmotstånd). Canon var också mycket bra, medan HP och Lexmark var mer eller mindre dåliga. Det är nog den enda anledningen till att jag inte ännu inte väljer HP 5550 eller 3820, som f ö sägs vara mycket "bra" skrivare.

Jag tycker att det vore enkelt för HP att uppfylla ett sådant behov, för frågar man nästan vem som helst som ska köpa en skrivare så vill man såklart ha hållbara utskrifter. Det borde ju dock komma snart tycker jag, vi får hoppas att det bara är en tidsfråga.

 

Hmm, det är ju jättesvårt det här. Visst är det inte mycket pengar, ~2000kr för en sådan här skrivare, så är man missnöjd så kan man ju snabbt köpa en annan, men det vill man ju såklart undvika. Och köper man en skrivare nu så börjar man ju sriva ut foton med mera, och de blir ju inte bättre för att man köper en annan skrivare, så man vill ju ha en så bra som möjligt från start.

Jag hade gärna sett ett test där man jämför gamla och nya modeller, det kan ju vara väl så intressant som att läsa tester mellan bara nya modeller (där skillnaderna ofta är mycket små).

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...