Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda Filer


heaangel

Rekommendera Poster

Jag har en dator med 2 HD och när jag skulle formatera C: så spara jag på D:

 

Men när jag hade formaterat och la in Win 98 så korrigerade den även D: som var NTFS på.

 

Men jag kom på de när den hade korrigerat ett tag så jag avbröt, och koppla ur D: under installationen av win 98 för den kunde inte vara i kopplad utan att den skulle kontrolleras.

 

Så nu när jag startar datorn och på egenskaper på D: står det att kapaciteten är 0 Byte och att formatet är FAT, så finns de någon chans att jag kan få tilbaka filerna igen..

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 01:04:23 av heaangel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag hade formaterat och la in Win 98 så korrigerade den även D: som var NTFS på.

 

Under installationen av Win98 eller efter? Det var inte så att den *kontrollerade* disken bara?

 

Det finns en liten chans att få tillbaka datan, men man bör veta vad man ger sig in på om man ska ha nån chans att lyckas. Det finns (åtminstone) två program för ändamålet: EasyRecovery och PowerQuest Lost+Found. Båda klarar NTFS och båda är bra, men jag får känslan av att PQ Lost & found klarar lite svårare problem.

 

PowerQuest lost+found är rätt svårt att få tag i har jag för mig, men easyrecovery kan du köpa från dustin:

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010045573

 

Lycka till.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag formaterade bara C: men när jag skrev install så kontrollerade den först C: och sedan D: och där skrev den att den behövde korrigera för att de skulle funka,

 

De kom en varning när den började kontrollera D: att om de var NTFS så skulle man avbryta men jag tänkte inte på att de var det så jag valde fortsätta, men avbröt senara när tanken slog mig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har som jag konstaterat att man inte ska ha någon disk inkopplad i datorn som man vill ha oskadad vid installation av ett MS OS.

Det blev 2000 Lost & Found för mig för ca 800:- hos Dustin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittade du de programet, de som jonasn länkade till på dustin kostar ju 5,495.00 exkl moms, så de för 800 hittar jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte bara så att du sitter och kör win98 nu och försöker komma åt disken? Win98 kan ju inte läsa ntfs så det är väl möjligt att den läser "fel" och får det till att den är 0 byte och FAT.... testa sätt den i en w2k maskin....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win 98 kan läsa NTFS för de har ju den gjort innan jag formatera.

 

Men nu har jag tack vare EasyRecovery fått tilbaka alla filerna. Jag hittade en demo att ladda ner från deras hemsida.

 

Så nu är jag jätte nöjd att jag har fått tillbaka korten på min dotter, från födsel och 7 månader framåt, och ska ALLTID säkerhets kopiera på CD hädanefter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win 98 kan läsa NTFS för de har ju den gjort innan jag formatera

 

Med hjälp av tilläggsprogram, ja.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har ju varit i min andra dator med win 2k och där var den formaterad som NTFS och sedan flyttade jag ju den bara till den andra datorn med win 98 och de funkade utan något tilläggsprogram

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS KB:

 

"as there is no support in Windows 95 or Windows 98 for reading NTFS drives "

-------------------------------------------------

Favorit i repris: Vilka är det mest synd om i nätverket?

Svar: IP-stackarna ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...