Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra asp när fönster stängs?


HeavyMental

Rekommendera Poster

Hej.

Jag vill köra några rader ASP kod när man stänger fönstret (på krysset i hörnet) ..

 

eller går det göra så att krysset inte funkar att stänga fönstret med?

 

Har en chatt och vill att användaren ska tas bort när han stänger fönstret.. många som inte klickar på "Sluta chatta" :) ..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

>>köra några rader ASP kod när man stänger fönstret!

Kommer inte att funka, alla ASP kod har redan körts när klienten tittar på den.

 

>>går det göra så att krysset inte funkar att stänga fönstret med?

Naaaa, jag hoppas inte det i alla fall =)

 

Med IE (kanske med andra också) kan man öppna en ruta utan krysset. Men fönstret kommer alltid att kunna stängas på något sätt.

 

Du kan ju också göra ett fönster som ligger i bakgrunden och öppnar ett nytt med chatten så fort man stänger fönstret med krysset.

 

Men jag skulle inte vilja rekommendera någon av lösningarna.

 

 

I stället!

Jag har aldrig gjort detta och vet inte riktigt hur det funkar men det ska finnas något som heter

on session start och end som ska va i någon global fil =)

 

Tavligt förklarat kanske men om du söker på eforum - ASP så finns det massor med hjälp om det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<citat>Du kan ju också göra ett fönster som ligger i bakgrunden och öppnar ett nytt med chatten så fort man stänger fönstret med krysset.

</citat>

 

hmm det där lät intressant.. kan du förklara mer tror du??

 

<citat>det ska finnas något som heter

on session start och end som ska va i någon global fil =) </citat>

 

jopp tänkt på det, men har inte bara chatten och (förhoppningsvis) kan användaren stänga chattfönstret och ändå finna anledning till att vara kvar på sidan .. kan väl iofs göra en virtuell katalog i IIS och använda sessions däri då, men tänkte det kanske skulle gå på nåt annat sätt :)

 

 

 

 

<citat>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen bra lösning på detta problem. Den som är minst smärtsamm är att man använder sig av frames.

 

Då har du 2 frames. I frame1 som inte skall synas lägger du ett unLoad() kommando i bodyn. Detta kommando anropar en javascriptfunktion som i sin tur öppnar ett popupfönster.

 

Detta popupfönster loggar ur din användare från chatten och stänger sedan sig själv.

 

I frame2 skall din chat ligga.

 

Anledningen till att du måste ha frames och inte klara dig utan är att när du uppdaterar din chat så laddas din sida om, och då kommer unLoad() kommandot köras, det är därför som du måste ha frames.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Tilläggas bör väl att inte heller denna lösning är helt vattentät.

 

Stängs browsern eller användarens dator, eller uppkoppling på ett okontrollerat sätt, eller om användarens browser inte stödjer JavaScript tex, så blir sessionen hängande.

 

Därför är det nog bäst att se till att man har en timeout på sessionen, helt oavsett....

 

/ Johan

Besserweisser - javisst!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, detta låter som något i min smak, chatten är redan uppbyggd med ramar hit och dit, så den unloaden kan jag lägga i en som inte behöver uppdateras..

 

Ska testa detta, använder nog Session on end med :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, men som sagt, det finns ingen bra lösning på problemet. Bara flera mer eller mindre dåliga.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Instämmer. Men det viktiga i websammanhang är bara att man inte lurar sig själv att tro att det finns något som heter sessioner i ordets egentliga betydelse..... (Dvs. man vet aldrig med säkerhet när/om de avslutas..) (Tillägg: Om man inte själv tar ansvar för det vill säga, genom att sätta en timeout...)

 

/ Johan

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 18:30:36 av Nollis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tjena!

 

De räknar med att den som inte loggat ut men inte heller varit aktiv under en viss tidsperiod förmodligen stängt sin browser, och betraktar därefter vederbörande som utloggad....

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...