Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet!


Kristianstad

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall göra en uppsats (3-4 sidor) och jag får själv välja ämne. Den skall vara diskuterande och inte allt för beskrivande.

Jag valde ämnet Internets svagheter, ty jag är datorintresserad.

Exempel på funderingar:

¤ På vilka sätt kan Internet slås ut? Går det? Vilka är effektivast?

¤ Vad är egentligen Internet?

 

 

Har Ni tips på sajter (gärna svenska), eller andra idéer. Möjligtvis svar på ovanstående frågor!

 

Tack på förhand!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler funderingar:

Vad innebär det att Internet "slås ut" ?

Vem skulle vilja göra det, och varför?

Vilka drabbas, och hur drabbas de?

Hur skyddar man sig?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan svaret på frågorna? Eller vet någonstans där liknande info står?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad innebär det att Internet "slås ut" ?

 

Läste någon artikel på IDG för ett tag sedan att några cyberterrorister lyckats göra en DDOS-attack mot servrarna som är själva "kärnan" i internets uppbyggnad.

 

Vi vanliga "dödliga" märkte ingen skillnad när det hela skedde, men experter några dagar senare trodde att attackerna skulle bli grövre nästa år. Att hela internet ska slåss ut.

 

Domedagsprofessior som Y2K-buggen antagligen. ;)

 

Vem skulle vilja göra det, och varför?

 

Terrorister som USA och FBI flåsar i nacken, antagligen. :)

 

Vilka drabbas, och hur drabbas de? Hur skyddar man sig?

 

Ja, det undrar jag också!

Går nog inte att skydda sig emot som privatperson, tror jag.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går nog inte att skydda sig emot som privatperson

Mot vad? Ett utslaget Internet? Det beror på vad som menas med ett utslaget Internet.

 

Man kan väl se till att ha ett dialup-abonnemang liggandes i reserv utifall bara bredbandsaccessen är utslagen.

 

Man kan gå till kiosken och köpa tidningen istället för att läsa den på nätet.

 

Man kan skaffa ett konto på en bank som har ett bankkontor som går att besöka.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skaffa ett konto på en bank som har ett bankkontor som går att besöka.

....lycka till ! Den tiden är snart förbi !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är Internet för något?

 

Sidor som visas i webbläsaren, eller även FTP, osv

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Claes Persson
Läste någon artikel på IDG för ett tag sedan att några cyberterrorister lyckats göra en DDOS-attack mot servrarna som är själva "kärnan" i internets uppbyggnad.

 

Detta läste jag också om, det var en attack mot de 13 DNS-rotservrar som kontrollerar den trädstruktur som DNS är uppbyggt kring. Varav en av dom som drabbades hårdast var den som är placerad i Stockholm.

 

Jag är långt ifrån en expert i ämnet men jag tror en framtida, och mer effektiv, attack mot dessa servrar skulle kunna ge effekten av att Internet "slås ut", eftersom DNS-uppslagning inte skulle fungera och göra t.ex. surfning lite jobbigare.

 

Dock skulle det gå att nå servrar och annat via dess IP-adresser, och då kan man inte längre kalla Internet för "utslaget".

 

Att helt slå ut Internet tror jag är mycket svårt eftersom hela "idén" med Internet är ju just att det är decentraliserat - det finns inga centrala servrar (bortsett från DNS då) utan allt är spritt över hela världen.

 

Sen finns ju dock möjligheten att förstöra kablar som ligger nergrävda, "kopplingstationer" etc. men även för detta finns det andra vägar för trafiken att ta.

 

Jag tror inte att det går att slå ut Internet helt och hållet, dock går det att störa det, och kanske slå ut ett helt lands åtkomst (vid händelse av krig kanske?) till omvärlden.

 

De största hoten mot Internet borde vara just dessa DNS-attacker och kanske om något företag som äger en stor del av infrastrukturen går i konkurs och därmed stänger ner sin del (men detta har redan upplevts i och med WorldCom/KPMQuest och det hände inte så mycket ändå).

 

Vad är Internet för något?

 

Ett världsomspännande nätverk av datorer. Definitioner av vad Internet är finns det nog lika många som det finns användare av Internet.

 

Nåväl, detta var bara några tankar kring det hela. Jag tror inte Internet kan slås ut helt, men dock kan man nog orsaka lite oreda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gissar på att det har med bådatvå att göra

 

Om internet slås ut så antar jag (beror kanske på hur det slås ut) att alla IP adresser dör och då blir det svårt att göra nåt..

 

Fasst jag har heller inte riktigt förstått hur IP adresser fungerar

 

Har inte kollat, men det står kanske något utav nytta här:

http://www.howstuffworks.com/internet-infrastructure.htm

 

Tjoff

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-29 20:09:21 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hittade faktiskt en bra sida här:

http://www.hedbergska.sundsvall.se/amnen/da/internet/innehall.htm

 

...det här verkar rätt intressant:

http://www.hedbergska.sundsvall.se/amnen/da/internet/arpanet.htm

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-29 20:34:51 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De största hoten mot Internet borde vara just dessa DNS-attacker

Fast har inte många operatörer cachat stora delar av informationen i root-dns'erna?

Då skulle man ha ett par dagar på sig att lösa problemet innan TTL rinner ut.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del bekymmer med att låta dns-data leva kvar efter att ttl:en gått ut. En diskussion om dns-attacken som utfördes tidigare i höstas finns i den modererade nyhetsgruppen comp.protocols.dns.std, se länk nedan:

 

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&threadm=arou8o%24f4b6%241%40isrv4.isc.org&rnum=3&prev=/groups%3Fhl%3Den%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26safe%3Doff%26q%3Ddns%2Battack%26btnG%3DGoogle%2BSearch%26meta%3Dgroup%253Dcomp.protocols.dns.std

 

(kanske även ett tips till Kristianstad)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kristianstad

Då har jag lite återstående frågor! :)

 

1. Vad kan då en terrororganisation som vill slå ut internet göra rent konkret?

 

2. Vad är DNS-rotserver för något? Vad är det för skillnad mellan detta och en vanlig server?

 

3. Vad är DNS för något?

 

4. Hur kommer internet-trafiken Europa->USA? Jag har hört uttrycket "Atlantkabel". Men går det verkligen kablar där? Vilka gräver dem?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2003-01-08 14:31:03 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Claes Persson

Lite sent, men jag tänkte göra ett försök med frågorna ändå. Med reservation för att jag inte är expert i ämnet - men om någon har bättre förklaringar så lyssnar jag gärna, skulle vilja veta mer själv.

 

1. Vet ej, jag tror inte det är möjligt att helt slå ut Internet.

 

3. Bra fråga, svårt att förklara. Alla enheter som ansluts mot Internet har på ett eller annat sätt en IP-adress i formen 123.123.123.123. Man kan likna det vid ett telefonnummer till en dator. Eftersom det är knepigt att hålla sådana siffror i huvudet "uppfann" man ett system som omvandlade dessa siffror till "ord", i formen domännamn.landskod (ex. idg.se).

 

När du skriver in www.idg.se så kollar DNS:en upp vilken IP-adress datorn där hemsidan för IDG ligger, och sen kan datorn, nätverkskortet, kablar och annat skicka dig rätt.

 

2. Om det är någon fysisk skillnad på en DNS-rot server och en vanlig server vet jag faktiskt inte - men jag tror inte det. Det är helt enkelt en kraftfull lösning (kan vara en dator, eller ett gäng datorer som jobbar tillsammans som en enhet).

 

En DNS-rot server innehåller pekare för dessa landskoder (.se, .com, .no). DNS är uppbyggt som en trädstruktur och i toppen av trädet står dessa rot-servrar.

 

4. Så vitt jag vet så går det kablar tvärs över Atlanten, och jag förmodar att det är privata bolag som gräver ner dom - förmodligen företag som är rena telefonbolag i botten. Det är ju i princip samma kablar för tele som för data.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...