Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

S-VHS eller SCART?


gsmalbin

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Detta gäller från DVDn...

Kag undrar vilken sladd som ger bäst kvalitet? Antingen en S-VHS kabel eller en SCART (inte en sån där lyxig med separat islering o sånt för 200 kronor, utan en vanlig).

 

Vet nån det?

 

Tack så jättemycket!

 

[inlägget ändrat 2002-12-29 17:42:21 av gsmalbin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Man kan inte jämföra SCART och S-Video, då SCART är en anslutningstyp, och S-Video en signaltyp, som (vanligtvis) använder sig av en mini-DIN anslutning.

 

I en SCART-kontakt kan du ha tre olika typer av signaler: RGB, S-Video och komposit.

 

RGB - tre signaler - röd, grön, blå. Ger bäst resultat.

S-Video - två signaler - färg, och luminans. Ger lite sämre resultat.

Komposit - En signal - Ger sämst resultat.

 

Datorns grafikkort klarar vanligtvis två av dessa; S-Video och komposit.

så du får bäst resultat om du använder dig av S-Video och kopplar in den till en TV som klarar S-Video-signal. Om den inte gör det får du en svartvit bild.

 

Du kan köpa en konverterare S-Video till SCART om din TV inte har S-Video (mini-DIN) ingång.

 

Om du ska skicka vidare en S-Video-signal i en SCART-sladd, måste du se till att den är fullkopplad, dvs. har piggar och sladdar för alla hål (en tjock kabel alltså).

 

[Tillägg]

Du skulel tydligen ha från DVDn. Kolla då om denna har RGB-utdata, för då får du bäst kvalitét med en SCARTSLADD (fullkopplad).

 

Jag kan ge dig länkar till SCART-standarden, så kan du sitta med en voltmeter och kolla om du får en RGB-signal från DVDn. ;)

 

[inlägget ändrat 2002-12-29 17:57:39 av Cariad]

[inlägget ändrat 2002-12-29 20:08:08 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Skall jag blanda mig i leken?

Kontakten togs fram en gång i tiden för S-VHS. Då hette den S-VHS-kontakt. Eftersom fler apparater än VHS nuförtiden använder kontakten/signalstandarden så har den bytt namn till S-Video. När detta skedde vet jag inte riktigt, men tror det var i samma veva hi8-formatet kom.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komposit utgången som oftast finns på grafikkorten är det den som är RCA kontakten alltså?

Stämmer... Men numera brukar det oftast sitta en mini-DIN kontakt, så man kan välja komposit- eller S-video-signal.

 

Så följer det med en mini-DIN -> RCA omvandlare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Eller rättare sagt: Man har slopat composit helt och hållet, och låter dem som inte har S-video poå sin tv köpa/få med en omvandlare. Omvandlaren består bara av ett motstånd och en kondensator som "kortsluter" s-video-komponenterna med varandra och vips! så har man en compositsignal.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omvandlaren består bara av ett motstånd och en kondensator som "kortsluter" s-video-komponenterna med varandra och vips! så har man en compositsignal.

Det stämmer inte. Inte för GeForce-kort i alla fall.

 

Jag har själv lött ett antal sådana kontakter, och det fungerar, men i fallet med omvandlaren som följer med korten, så leder man bara vidare två sladdar från mini-DIN kontakten till RCA-kontakten (signal + jord).

Det är i drivrutinerna för grafikkortet man ställer om utsignalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Mycket märkligt i så fall. Antagligen ligger väl motståndet och kondensatorn på kortet någonstans. (Kanske i palkodaren)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...