Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag inte bränna snabbare?


Frill

Rekommendera Poster

Jag köpte nyligen en Lite-On 52X cd-brännare och ett 50-pack 40-X cd-skivor. Programmet Nero Burning Rom följde med cd-brännaren. När jag startar programmet och ska bränna en skiva kan jag välja ända upp till 52X hastighet. Men när jag sätter in en av mina 40X-skivor kan jag bara välja upp till 24X. Vad beror det på?

 

Snälla hjälp mig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag sätter in en av mina 40X-skivor kan jag bara välja upp till 24X. Vad beror det på?

 

Nero känner av den maximala hastigheten som skivan klarar.

 

Även om skivan "ska" klara 40x så är det så att vissa skivmärken och brännare kommer inte så bra överens. Du kan alltså få högre brännhastighet med ett annat märke på skivorna. Eller lägre. Prova dig fram!

 

Sen är det ju också så att du ändå inte kan använda 40x (dvs ca 5,8 MB/s) över hela skivan. Och om man räknar lite ska det ta 111 sek att bränna 650 MB i 40x, och 185 i 24x, så det är inte så stor skillnad i vilket fall.

(jo, jag vet att uträkningen inte är 100% korrekt, men den stämmer på ett ungefär iaf)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på din brännare, 52x är maxhastigheten, och dina CD-R klarar 40x.

 

Din brännare anpassar sig till den närmaste lägre hastigheten, som i ditt fall verkar vara 24x.

 

Jag gissar på att din brännare klarar följande hastigheter: 52x, 24x, 8x, 4x, 2x och 1x.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borde man inte kunna bränna i högre hastighet ändå. Jag menar, skivorna är testade för 40X hastighet, men det beror ju bara på att det var den maximala brännhastigheten när skivorna tillverkades. Finns det inget program man kan bränna i högre hastighet än det de är certifierade för? Eller ännu bättre, nånstans i Nero man kan ställa in så att man kan bränna i högre hastighet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har samma problem tror

att brännarprogrammet inte

hinner med utvecklingen

är nöjd med hastigheten

min första brännare

*2 år97 idag *24

inte dåligt för ett

gratisprogram nästan i

alla fall

var kan man ställa in så man

kan bränna saktare helst gånger1a

vissa kopieringsskydd köper tydligen

detta?

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 17:09:20 av cita]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...