Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telenordia vägrar IP


Haringen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag bor i Sollentuna och sen en tid tillbaks har jag nöjt haft Telenordia's Bredband. Idag då jag skulle logga in vägrar skiten så jag ringde deras support och fick veta att man inte längre kan använda en hub då de bara ger ut 1 IP adress per användarnamn.

 

Jag var helt tagen på sängen, och de hade inte skickat information om något sådant ändring till mig.

 

Jag har likson 3 datorere som alla är koplade till hub som är direkt koplade till internet. Vad ska jag göra? Kan Telenordia bara göra så? Ska jag byta leverenatör kanske?

 

Mvh

Arash

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Skaffa en bredbandsrouter, ex: d-link 604.

 

Då får du en brandvägg plus att utåtsett bara behöver en ip-adress, d-link'en i sintur delar ut ip-adresser till dina datorer.

 

Angående vad dom får göra så står det i avtalet som du har. Men att byta är nog ingen idé många delar bara ut en ip-adress gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig en brandvägg med NAT-funktion...

 

Jag antar att det är ADSL du har jag inte vet att Telenordia har nå annat och att du pratar om att byta leverantör...

Kan meddela att bägge dom leverantörer som jag haft, Telia och ett lokaltbolag BitNet, har samma regel, 1 ipadress per anslutning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telenordia 10mbit bredband i sollentuna.

 

Anledningen till at jag blir irriterad är att de först sa att det går bra med en vanlig hub, och det är precis vad jag skaffade.

 

Nu helt plötsligt utan förvarning på en söndag kan inte alla datorer vara uppkoplade på internet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd en utav dina 3 datorer som brandvägg (kör Linux eller *BSD på den).

 

D-links home gateways är ok utom för vissa spel som använder UDP för att kolla vilka serverar som är uppe. Min D-link (DI-701) kan bara hantera 64 UDP associationer (de återanvänds efter 30 sec) och det leder till att listing av spel-servar i tex CounterStrike och UnrealTournament 2003 tar väldigt lång tid (64 server pingas -> sedan måste den vänta på timeout -> 64 till pingas -> osv)

 

Jag har nu bytt ut D-link:en mot en VIA EPIA mini-ITX C3-800MHz (komplett dator på en moderkort som är 17x17cm för ca 1400 kr) som kör (Gentoo) Linux. Det funkar finfint + att jag använder Linux:en som filserver, DNS cache, mail server + lite till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Inte så hemma på området, men kanske en switch passar bra i detta läge. En vän till mig köpte en för 499:- på SIBA i helgen.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en router, Netgear, till Telenordia ADSL. Funkar utmärkt. Jag kan köra fyra datorer på samma. 580:-(inkl moms)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...