Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur stor hårddisk?

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Hej!

Jag sitter här med en Compaq Prolinea 6150e som en släkting varit snäll och skaffat åt mig på sitt jobb. Tänkte använda datorn som "lekdator" och lära mig Linux bland annat.

Hårddisken i datorn är inte imponerande stor.

Maxtor 1,5 Gb och låter som kriget. Datorn jobbar som i sirap trots att alla minnesbankar är fulla.

Installerade Linux Red Hat 7.1 igår kväll. Körde säkert in för många paket, men det gick knappt att använda i datorn. Segare än min Win98SE burk.

Sedan skulle jag göra om det och körde FDISK för att få bort Linuxpartitionerna. Det gick bra, men jag får inte bort EXT DOS-partitionen. Sedan går det inte att formatera eftersom partitionen betraktas som felaktig. Så klart för att det är en Linuxpartition. Datorn trodde den fått virus eller annat felaktigt när jag startade den med en Windows98 startdiskett.

Letade efter en BIOS-uppdatering till Compaqburken, men kan inte hitta någon. Kanske jag som letat på fel ställe eller så finns det inte färskare.

Hur stora hårddiskar kan min Compaq ha egentligen som standard utförande?

---

/Stefan Eklinder

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

Compaqar av den årgången är *censur* svåra att byta delar på.

Om jag inte minns fel så är det Compaqs egna diskar som sitter i, specialtillverkade för just Compaq-datorer. Det går alltså inte att stoppa i en vanlig IDE-disk och tro att det fungerar utan vidare.

Så var det när jag brottades med dem för några år sedan.

Även minnet var de kräsna med.

Det har blivit bättre idag iallafall.

\\Anp

Stefan Eklinder

Anp!

Aha, låter inte så lovande! :(

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Det är naturligtvis värt att checka upp möjligheterna, kolla på Compaqs supportsida ex.

Men ha inte för stora förhoppningar. :/

\\Anp

Stefan Eklinder

Mm, jag har grubblat vidare på det där om hårddisken. Plockade ut den ur Compaqburken och sökte lite info om den.

Hittade det här:

http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/series_7000_ide_4480/index.htm

Tydligen lite större än vad jag trodde :) För mina ögon ser den inte specialdesignad ut för just Compaq. Det står Maxtor "Total Customer Satisfaction" på diskens ovansida.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Det kanske bara var mina Deskpro som var allmänt struliga då.

Nåja. Isf kan det ju vara värt att prova med några andra diskar.

\\Anp

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...