Just nu i M3-nätverket
Jump to content

NoClassDefFoundError

Tabasco

Recommended Posts

Kan någon hjälpa mig med detta problem:

Kompilerar HelloWorldApp.java fil med javac i terminalen. Men sen när jag ska köra filen med java så får jag följade fel:

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: HelloWorldApp

filerna ligger i j2sdk1.4.1_01\bin -mappen.

Är den någon som vet vad som är fel?

Har kört den men Sun One Studio 4 och där fungerar den, men vill kunna köra den från terminalen.

Tack på förhand

Kristofer

Felet är kort och gott att den inte hittar nån publik klass som heter HelloWorldApp, det kan finnas massor med anledningar, troligast är:

1. Du har glömt att deklarera klassen som public

2. Du har ingen classpath som pekar ner i j2sdk1.4.1_01\bin (det bör du inte ha, varför lägger du dina klasser där för?)

3. Du skriver "java HelloWorldApp.class" istället för "java HelloWorldApp"

Funkar den från SunOne så är det förmodligen alternativ två eller tre, med tanke på felmeddelandet skulle jag tro att det är alternativ två. Vad har du för classpath och var står du i förhållande till .class-filen när du skriver "java HelloWorldApp"

Lägger filerna i j2sdk1.41_01\bin för då kan jag köra kommandona "javac HelloWorldApp.java" och "java HelloWorldApp" utan att skriva långa sökvägar.

Det är bättre att lägga till j2sdk1.41_01\bin i pathen.

Hursomhelst, om du står i bin-katalogen så borde det inte vara nåt problem att hitta klassen.

Klistra in filen här så kan man se om du gjort nåt uppenbart fel. Ett annat alternativ är att köra den med "java -verbose:class HelloWorldApp" och se vad den spottar ur sig, det blir en massa output, men de sista raderna borde antyda vad den inte lyckats hitta för nåt.

Fick det att fungera. Upptäckte att jag hade en claspath som pekade på en tidigare jre installation, när jag ändrade den så började det fungera.

Tack för hjälpen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...