Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows 98 hittar inte musen

Junior

Recommended Posts

Har köpt en trådlös mus till windows 98 dator. När jag startar upp med den nya musen inkopplad på ps2 porten så hittar windows ingen mus. Startar jag åter igen om med gamla musen inkopplad fungerar allt igen. Har provat med att byta drivrutiner till musen. Har testat den nya musen i w2k system och där fungerar den direkt.

Vad kan orsaka dessa problem?

//Magnus

Har du "aktiverat" den trådlösa? Det vill säga tryckt på knappen på mottagaren, för att sätta den i upptäckarläge, smat tryckt på den lilla kanppen på musen, för att den ska säga "Här är jag! Var är du? Vem är du?".

/T

CJ Björkdahl

Junior skrev:

"Vad kan orsaka dessa problem?"

Antagligen win98.

Försök att installera drivrutinerna *innan* du kopplar in musen. Kanske hittar win98 musen då.

Fast senare OS är heller inte felfria. XP hittar exempelvis inte min gamla scanner.. Trots drivrutiner..

MVH

pedagogen

Jådo, musen har kontakt med mottagaren och som sagt jag har testat den med win 2000 och då fungerar det. Jag har också installerat medföljande drivrutin innan jag bytt mus utan större lycka. Har även försökt kontrollera om det kan finnas någon irq-krock men jag kan inte hitta någon annan enhet som använder irq 12 än ps2-porten...

//Magnus

Fortsätt att testa. En vanlig metod i Win98 vid strulande hårdvara är att radera den bårlande enheten i enhethanteraren och sedan starta om datorn och låta Windows upptäcka den nya hårdvaran..

Men jag har en fundering.

En mus är en mus är en mus. Varför ska det behövas olika drivrutiner för olika möss. Visst, för de med många knappar behövs något som definierar de olika knapparna, men i örvigt så bör signalerna vara lika för alla möss.

sista, kanske egentligen en meningslös fråga: Fungerar musen i DOS?

/T

Jag har testat att ta bort musen i enhetshanteraren och låta datorn hitta den men problemet är att den hittar ingen mus. Detta säger windows under uppstarten.

"Windows musstöd

Det finns ingen mus ansluten till datorn. Du kan ansluta en seriell mus nu. Du måste stänga av datorninnan du kan ansluta en mus till en PS/2-musport."

Det är ju lätt att tro att det är musen som det är fel på men den fungerar i w2k.

Musen borde fungera utan speciella drivrutiner, åtminstone grundfunktionerna...

Klurar vidare...

//Magnus

DOS har inte musstöd.. :-)

Nej, kanske inte det. Men om man laddar en mus drivrutin i DOS (har nog en här någonstans om du vill ha en :) ) och sedan öppnar EDIT så brukar där finnas en muspekare. Eller gamla hederliga Norton Commander för den delen.

Så nog kan det gå att testa en mus i DOS även om det inte är relevant i detta fall.

Och till frågeställaren. Klura vidare. En del saker vill helt enkelt inte fungera. Testa musen på en annan Win98 dator. Om det är Win98 som bråkar så lär du veta då. Har nog inga fler idéer, tyvär.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...