Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

virus


Diana

Rekommendera Poster

Jag försöker formatera en hdd med virus på, men inst.skivan säger att disken är skadad och att det inte går att formatera den, Då prövade jag att sätta in en ny hdd som det inte var virus på. men det blev samma sak. Är det nån som vet vad detta är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det har jag redan prövat, och då verkar det fungera med formateringen, men när jag kommer till installationen så svara den ändå att disken är skadad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör scandisk eller dylikt på disken. Kanske disken verkligen är skadad.

 

Vad är det för virus du fått?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet faktiskt inte vad det är för virus (ska fixa den åt en polare) men han sa att det var över 100 olika virus på den (datorn hade sagt det)Jag fattar just nu ingenting, för den andra disken jag sätte i vet jag att den inte var skadad före. kan det va virus i bios?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus i BIOS har jag ej hört talas om, däremot finns det virus som skadar flash-BIOS om det får tillfälle. Däremot finns det birus som lägger sig på bootsektorn på hårddisken. Dessa kan sedan spridas vidare på andra bootbara enheter floppy diskar eller andra hårddiskar.

 

Om du tror det finns virus på datorn och vill blåsa ut den helt så tror jag att denna metod fungerar bra:

 

Starta datorn med en virusfri skrivskyddad diskett. Ta bort alla misstänkta filer, alternativt formatera om hårddisken. Utför även kommandot fdisk /mbr vilket skiver om "Master boot record" på disken. Tror att fdisk /mbr rensar bort eventuella boot-sektor virus, om det nu utförs i ett virusfritt system.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...