Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill prova på Linux...


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Jag sitter här med en dator som jag formaterat hårddisken på. Där har tidigare legat Windows98. Nu tänkte jag lära mig Linux och har två CD-skivor med Red Hat 7.1 från Datormagazin. Tyvärr har jag blivit av med tidningen, så att jag kan inte läsa deras installationsguide.

 

Försökte entusiastiskt installera det igår kväll på egen hand. Tänkte att det ska väl inte vara några problem. Installationen gick ju bra framtill partitioneringen. Där står jag nu.

 

Någon automatisk partitionering går inte, eftersom den här Red Hat är partitionslös. Man kan installera det vid sidan om sitt Windows för att prova på, står det kortfattat i den svenska instruktionen till vänster i rutan där man ska partitionera sin hårddisk.

 

Provade som sagt idag att formatera hårddisken helt, men inte heller det hjälpte. Jag kommer inte vidare vid partioneringen. Där står fortfarande att jag har Windows98 partitionen kvar, trots att jag egentligen inte har det. Hårddisken är ju tom. Jag vill ju lära mig Linux utan att ha Windows på hårddisken.

 

Någon som är hej på hur man partitionerar för att få Linux Red Hat att fungera med partitionerna. Jag har levt med Windows i sex år och är ännu inte så hemma i Linuxvärlden. ;)

 

/home, /user och /temp säger mig ingenting om hur stora dessa ska vara. Framförallt vilka man ska ha. Vilka som är kravet för att det ska fungera.

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I partioneringsprogrammet så kan du ta bort windowspartitionen.

Ta det mittre partitionsprogrammet vid installationen (druid-någonting).

 

Du behöver minst en / och en swap-partition.

Sätt swap'en på ~128MB resten till / (root)

Alltså; skapa en partition, ställ in storleken och mountpoint till swap,

skapa ytterligare en partiotion, sätt mountpoint till / och markera use rest of disk...

 

Det kan ju göras på fler sätt men som nybörjare duger det utmärkt med endast dessa två, det brukar bli ett antal ominstallationer av Linux ;)

 

Här är en engelsk manual för 7.1 och disk druid och lite rekommendationer:

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.1-Manual/install-guide/s1-guimode-partitioning.html

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-12-28 16:32:23 av Don Tomas]

[inlägget ändrat 2002-12-28 16:42:13 av Don Tomas]

[inlägget ändrat 2002-12-28 16:43:49 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Don Tomas!

 

Kanon! Nu fungerar det :D

 

Ska läsa manualerna du länkar till också.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har installerat Red Hat 7.1 för andra gången nu. Andra gången valde jag själv komponenter som skulle installeras, eftersom jag ansåg mig inte behöva alla serverkomponenter som installerades som standard. Det var inte särskilt svårt.

 

Problemet är bara det att när Red Hat startar så ska man ju logga in. Som vilket förstår jag inte. Man kan ju antingen logga in som Root eller Användare i Linux.

 

Det kommer upp en ruta där det står:

Welcome to localhost@localdomain.com

Nedanför ska man sedan skriva sitt Password. Visst, knappar in mitt Password som Användare. Inget händer. Provar ytterligare en gång, sakta. Inget händer. Kommer inte in och blir nekad tillträde. Sådär håller det på fem, sex gånger. Ibland lyckas jag och då har jag hållit på och slagit mitt Användarpassword upprepade gånger. Jag har även provat Rootpassword, men icke.

 

Provar igen att logga in, samma sak igen som upprepas. Håller på att bli tokig! Är det en bugg i min version eller har jag missat något på vägen?

 

Jag har två gånger installerat Red Hat 7.1 nu. Gjort det i lugn och ro och verkligen följt alla beskrivningar noggrant under installationen. Samma sak om jag installerar rubbet. Då blir datorn otroligt seg bara. Nu går den i alla fall att arbeta med när man väl kommer in.

 

Alla serverfunktioner har jag bockat bort nu när jag installerat det för andra gången. Tänker använda Linux som jag använder Windows.

 

Kommer säkert trivas med Linux. Stabilare operativsystem får man leta efter. Börjar redan älska Linux! :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer upp en ruta där det står:

Welcome to localhost@localdomain.com

Nedanför ska man sedan skriva sitt Password.

Hmmm, det står väl user: först ? sedan password:

 

När du installerar redhat så kan du ju lägga till en användare, tex stefan, med ett medföljande lösenord, väl ?

 

När du startar redhat sedan så kan du logga in som olika användare.

 

Normalt loggar man INTE in som root utan som, stefan i ditt fall, vill man sedan meka med grejor som bara root har tillåtelse till så kan man skriva:

su root

lösenordet

i en ett terminalfönster.

 

Eller är det i den grafiska inloggningen problemet uppstår ?

 

Du får inga felmeddelanden ? i den så kallade 'julgranen' i början med OK och Failed

 

Det är noga med små och stora bokstäver...

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 19:49:05 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Don Tomas!

 

Hmmm, det står väl user: först ? sedan password:

 

Nepp, där står bara Password:

 

När du installerar redhat så kan du ju lägga till en användare, tex stefan, med ett medföljande lösenord, väl ?

 

Jepp, det är det jag gjort. Både som Root och Användare.

 

Aha, så du menar att jag ska logga in med namnet som jag lagt till som Användare?!

 

Där har vi kanske strulet då, för att jag har suttit och juxat med mina siffrokombinationer nämligen. Men visst har jag ett användarnamn i stil med det du nämner.

 

Eller är det i den grafiska inloggningen problemet uppstår ?

 

Jepp, det är i den grafiska delen problemet uppstår.

 

"Julgranen" sen står det OK hela vägen. Några felmeddelande får jag inte. Den noterar bara att jag inte har någon skrivare och inget nätverkskort installerat, men inga felmeddelande.

 

Ska testa det där under nyårshelgen! :)

 

Fler lösningar tages tacksamt emot ändå.

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ah, nu kom jag på vad jag gjorde för fel tidigare! :D

 

Man ska både skriva in sitt användarnamn och sedan lösenord (siffror och en bokstavskombination t ex)då kommer jag in i Red Hat utan problem.

 

Problemet löst!

 

Sitter och letar efter någon steg för steg manual hur man installerar program och sådär i Linux (RedHat för min del). Förstår att man ska vara root, men kommandon och sådär. Är ju van vid Windows "dubbelklicka och allt sköter sig själv" :).

 

Jag kollade manualen på RedHat´s hemsida, men den gav mig inga direkta svar.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, bara det att -U är för upgrade, -i är för install..

 

Det är också av viss vikt att det rpm-paket man hämtar hem verkligen är avsett för den distribution och version som man själv använder, annars börjar bekymren....

 

På ett mer allmänt plan kan man väl säga att det inte finns något "standard"-sätt att installera program under Linux. Olika distributioner har olika metoder, rpm, deb, gentoos emerge osv. Den mest generella metoden som alltid funkar är förstås att kompilera programmet själv :), något som är betydligt enklare än vad det låter som.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, bara det att -U är för upgrade, -i är för install..

Jo, men om det inte är installerat så installeras det när man upgrade.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Don Tomas!

 

Tackar hjärtligt för sidan!

 

Har bara varit därinne och tittat som hastigast, men den ser ut som om det är en sida jag behöver.

 

Gott Nytt År! :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

MD!

 

Oki, du har säkert rätt i det du skriver. Tänkte öva mig på program som följer med CD-skivan från Datormagazin. Där är det lite svårt att se vilka distar deras program stödjer.

 

Finns kanske en textfil man kan läsa förstås. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...