Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam nätverksåtkomst i NT


Andreas Hagberg

Rekommendera Poster

Andreas Hagberg

Jag har ett litet problem med nätverksåtkomsten från min dator, en Pentium 3 450MHz

med 256 MB RAM och ett 10 MB/s Realtek RTL8029 PCI nätverkskort, Windows NT Workstation 4.0 med service pack 5. När jag ansluter till en annan dator hemma (en Pentium MMX 200 MHz med 64 MB RAM och ett likadant nätverkskort) som har Windows 95 installerat, tar det alltid 30 sekunder att få upp alla mappar som är utdelade på den datorn. Gör man tvärtom, alltså går in på NT-datorn från Windows 95-datorn, får man omedelbart upp alla mappar som är utdelade på NT-datorn. Själva filöverföringen mellan datorerna går däremot snabbt. Nätverkskabeln är av typen koaxial RG58 och är ca 15 meter lång. Protokollen som används till nätverkskorten är IPX/SPX och NetBEUI, TCP/IP är bundet till ett modem på vardera av datorerna. Det spelar ingen roll att jag tar bort ett protokoll och tex. enbart använder NetBEUI, det tar iallafall lika lång tid att komma åt resurserna på Windows 95-datorn från NT-datorn.

 

/Andreas Hagberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

1.Använd endast TCP/IP med med adresser 10.10.*.*

Ta alltså bort NetBEUI.

2.Installera om TCP/IP protokollet på båda maskinerna.

3.Se till att är igång Computer Browser på NT maskinen

4.Se till att fil- och skrivardelning är markerad på W95 datorn, och att har en "share".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 3 months later...

NEtBEUI protokollet behövs för att genom NetIBOS kunna blädra i nätverkret. Ta inte bort det om du vill se datorer i nätverket.

TCP/IP används i övrigt i browsern så den behövs också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...