Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad är "vardag"?

Chakotay

Recommended Posts

Vad jag minns från skolgången (långt in på förra årtusendet) är måndagen, tisdagen, onsdagen, torsdagen, fredagen och lördagen alla vardagar i en normal vecka; och söndagen är istället en helgdag.

Jag har känslan att det börjat slarvats med vardagsbegreppet, vilket gör informationen till konsumenterna högst osäker.

På en sida om surfpriser hos Telia stod det t.ex.:

"Pris

Var dagar 08-18 23 öre/min

Kvällar,nätter och helger 11,5 öre/min

Öppningsavgift 45 öre"

Från liknande uppgifter jag sett tidigare har jag fått intrycket att "författarna" inte räknat lördagarna som vardag. Formuleringen ovanför väcker också den misstanken - det står ju inte "helgdagar" i prislistan, istället står det "helger", vilket väl i normalt talspråk innebär det samma som "weekend", dvs lördag och söndag? Eller ännu flera dagar om det är en "storhelg".

Anser ni också att helgfria lördagar ska kallas vardagar?

Och vad menar Telia i prislistan?

Anser ni också att helgfria lördagar ska kallas vardagar?

Absolut inte. Lördag är ju en helgdag! Det var ju längesedan det bara var söndag som var helgdag...

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere tills efter jul

Normala arbetsveckan är mån-fre och resten är helgdagar. visst arbetar fler och fler på helerna, det är fortfarande hel (varför man får extra tillägg på lönen då)

Av ditt användarnamn att döma hör du till den äldre generationen, och ni har det väl ganska inpräntat att det endast är söndag som är helg, precis som vi i de yngre generationerna har det inpräntat att både lördag och söndag är helg :)

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere tills efter jul

Jag tillhör "de yngre generationerna" (vilka det nu är), och för mig har helgdagar alltid varit röda dagar. Jag kan inte minnas att jag har träffat någon jämnårig som har haft en annan uppfattning. Lördagen tillhör dock helgen, men det är en annan femma.

...för mig har helgdagar alltid varit röda dagar.

Jo, det är ju också min bestämda uppfattning att det endast är de röda som är helgdagar, alla andra är vardagar!

Men jag tycker att det måste finnas finnas fastställt juridiskt vad som är vad. Upprättar man prislistor o.dyl med olika villkor för vardagar resp helgdagar ska det i rättvisans namn bara få finnas EN en korrekt tolkning!

"(långt in på förra årtusendet)"

Det måste ju vara flera hundra år sedan, säkert at du inte menade århundradet, vilket skulle betyda över 30 år sedan ungefär...;)

Mvk K Arne S

Vad fanns före datorn? Predatorn...

"(långt in på förra årtusendet)"

Det måste ju vara flera hundra år sedan, säkert at du inte menade århundradet, vilket skulle betyda över 30 år sedan ungefär...;)

Mvk K Arne S

???

Ett årtusende är väl tusen år?

Långt in, i ett tusenårsperspektiv, måste väl vara flera hundra år. 30-40 är ju inte speciellt långt in i ettusen.:)

Mvk K Arne S

Vad fanns före datorn? Predatorn...

För mig är helgdag Nyårsdagen, Trett.d. jul, påskdagen, annandag påsk o.s.v.

söndag är ingen helgdag bara för att det är rött i almanckan men söndagen kan vara helgdag om det är som nästa år att pingstdagen inträffar den 8 juni.

Långt in, i ett tusenårsperspektiv, måste väl vara flera hundra år.

Jag förstår nu hur du menar.

Fastän när jag skrev "långt in" var det nog bara ur mänskligt perspektiv. :-)

morfar3:

Efter en koll i Bra böckers lexikon är jag beredd att omvärdera min ståndpunkt och hålla med "Olles".

Så här står det i "STORA SVENSKA ORDBOKEN":

"helgdag - allmänt arbetsfri dag med möjlighet till gudstjänstbesök... om söndag el. vissa andra dagar under större kyrkohögtider"

I "ORD FÖR ORD" står att motsatsen till "helgdag" är "vardag, söcken"

För att krångla till det lite vill jag skilja på helg och helgdag. Helgdag är de röda dagarna i almanackan, alltså söndagar och högtidsdagar. Helg är lördag samt söndag.

Vardag är motsats till antingen helg eller helgdag. Skriver man "Öppet på vardagar, stängt på helgdagar" har man alltså öppet mån-lör, men skriver man "Öppet på vardagar, stängt på helger" har man öppet mån-fre.

Nedanstående beskrivning av helgdagar är kopierat från Bra Böckers lexikon.

helgdagar kan vara kyrkliga eller borgerliga. Till den sistnämnda kategorien hör i Sverige endast Första maj, i andra länder ofta deras nationaldagar. Vidare kan man skilja mellan fasta helgdagar, som alltid återkommer på samma datum, t.ex. julens, och rörliga, som t.ex. påskens, som påverkar kyrkoåret alltifrån söndagen septuagesi-ma till pingst. I Sverige inskränktes helgdagarna kraftigt vid reformationen, men ännu på 1700-talet var antalet helgdagar mycket större än nu. År 1772 indrogs tredjedagarna vid jul, påsk och pingst, de tolv apostlada-garna, skärtorsdag, "gångedagarna" (se detta ord) och Marie besökelsedag (2 juli). De flesta av dessa hade den lägsta helgdagsrangen: de utgjorde gudstjänstdagar men var inte arbetsfria. De kvarstående helgdagarna var emellertid också arbetsfria. Under 1800-talet diskuterades mycket, närmast av nationalekonomiska skäl, behovet av ytterligare indragningar, men sådana har inte gjorts. Vid kalenderreformen 1953 valdes en annan väg. Av de tidigare fasta helgdagarna förläggs numera Marie bebådelse-dag till söndag, midsommardagen och alla helgons dag till lördagar i närheten av dagarnas "rätta" datum. Främst genom motstånd från löntagarsidan har ytterligare reformer av detta slag uppskjutits. Första maj blev borgerlig helgdag redan 1939

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...