Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton Antivirus 2003


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Norton Antivirus 2003

 

 

Jag tycker att rubricerat virusprogram är riktigt dåligt ! Eller har jag möjligen fått ett exemplar som inte fungerar som det ska ! ?

 

När man köper en uppdatering till ett nästan världsledande antivirusprogram, som NAV ändå är, så bör man kunna förvänta sig att det ska fungera åtminstone lika bra som det gjort hittills. Men det gör inte det !

Jag har samma PC som innan och jag kör samma operativsystem – Windows 98 – och jag har varit noga med att ta reda på om jag kan använda NAV2003 till min dator, samt om jag kan göra en uppdatering direkt från föregångaren, som i mitt fall är NAV2000. Det skulle inte möta några hinder i något fall !

 

Installationen bjuder inte på några negativa överraskningar, eller problem ! Den går ganska smidigt. Det är först när jag kommer till den mycket omskrutna säkerheten som det börjar eländas ! Vid installationen får man t ex välja in om man vill ha s k Auto Protect, vilket väl menas att NAV ska ligga berett att gripa in vid start av Windows, om man då skulle ha något virusangrepp. Men där finns ingen AutoProtect vid starten ! (Jodå, jag har faktiskt startat om PC:n efter installationen av NAV !) I stället lyser ”Auto protect Av” emot en med ”Av” i röda bokstäver.

 

 

Dessutom är ”Virussökning av E-post” = Fel, också med röda bokstäver !

 

Här kan man då – om igen – klicka för att aktivera Auto Protect, varvid man får upp ett meddelande, att ett internt programfel har upptäckts !

 

Ur NAV2003 Help:

Om ikonen för Norton AntiVirus Auto-Protect inte visas längst ned till höger i Aktivitetsfältet i Windows är inte Auto-Protect inläst. Det finns tre troliga orsaker till det.

 

Du kan ha startat Windows i felsäkert läge. Windows startas om i felsäkert läge om den föregående stängningen inte slutfördes på rätt sätt. Du kan t.ex. ha stängt av strömmen utan att välja Avsluta på Start-menyn i Windows.

 

Så här startar du om Windows

I Aktivitetsfältet i Windows, klickar du på Start > Avsluta.

Klicka på Starta om i dialogrutan Avsluta.

Klicka på OK.

Norton AntiVirus är kanske inte konfigurerat för automatisk start av Auto-Protect.

 

Så här ställer du in automatisk start av Auto-Protect

Starta Norton AntiVirus.

Klicka på Alternativ i Norton AntiVirus huvudfönster

I fönstret alternativ, under System, klickar du på Auto-Protect.

Kontrollera att alternativet Starta Auto-Protect när Windows startas är markerat.

Norton AntiVirus är kanske inte konfigurerat för att visa Auto-Protect-ikonen i Aktivitetsfältet.

 

Så här visar du ikonen för Auto-Protect i Aktivitetsfältet

Starta Norton AntiVirus.

I Norton AntiVirus huvudfönster klickar du på Alternativ.

I fönstret alternativ, under System, klickar du på Auto-Protect.

Kontrollera att alternativet Visa ikonen för Auto-Protect i Aktivitetsfältet är markerat.

 

 

Utan att man fattar någonting, efter att man har klickat på OK, är plötsligt Auto Protect aktiverat med en liten ikon nere i aktivitetsfältet, vilken ska borga för att man nu äntligen har skydd när man startar datorn nästa gång ! Inte det ….?

Nejdå ! Nästa gång som PC:n startas igen, lyser ju åter denna ikon med sin retsamma frånvaro och man får upprepa proceduren igen !

 

Slutsatsen som jag drar av detta är att jag inte har något skydd av NAV2003 vid PC-starten, så där bortfaller den delen.

 

En uppskattad sak från den tidigare versionen var att kunna gå ut på internet och hämta hem nya visrusdefinitioner med s k Live Update. Den funktionen finns ju också med i denna versionen NAV2003 – men fungerar inte ! !

 

Man kan välja Express-utförande, då Live Update hämtar hem alla tillgängliga, både programuppdateringar och virusdefinitioner. Eller väljer man att själv bestämma och markera ur listan vad man vill hämta

 

 

 

Det spelar ingen roll vilket alternativ man väljer, så fungerar det lika dåligt, d v s inte alls ! Om man vid tillfället inte är uppkopplad till internet, ska det komma upp en inloggningsruta ( den vanliga för uppkopplingen) vilket har förekommit någon gång, men väl inloggad på internet händer ändå inte särskilt mycket

 

Man ser den blå mätaren under ”Ansluter till…” stå och darra i några sekunder varefter ett textfönster kommer fram

 

 

Texten i detta fönster ger knappast utrymme för att betro användaren med någon större intelligens, där den uttrycker att man kanske måste ansluta till internet innan man kan köra Live Update ! Programmet klarar alltså inte av att hämta uppdateringarna av virusdefinitionerna.

Lyckligtvis klarar jag av att göra det genom att logga in på Symantecs hemsida och via krångligast möjliga länkningar själv ta mig fram till att hämta de nyaste visrusdefinitionerna i form av exekverbara filer. Dessa installerar i sin tur virusdefinitionerna på NAV.

 

När då inte ett program fungerar, ska man vid ett sådant tillfälle inte vända sig till företaget ifråga och söka hjälp ! Jo, givetvis ! Det är bara det att man får tillbringa timme ut och timme in med att klicka sig fram från den ena länken till den andra, utan att man begriper särskilt mycket av vad man håller på med. På Symantecs hemsida består supporten i att man får en ofrivillig rundtur genom alla tänkbara länkningar för att småningom komma tillbaka till utgångspunkten. Under den tiden har man väl insett att företaget lägger tonvikten på att sälja, sälja och åter sälja. Detta med eventuella fel och lösningen på dem, står liksom i en annan och lägre klass. Det finns ju FAQ och mer eller mindre kryptiska svar och förklaringar, och så är förstås allt på engelska !

 

Trött på allt detta vände jag mig till DataCorner här i Västerås, där jag köpt programmet. De gjorde väl vad de kunde, bl a påpekade att Live Update fordrar som lägst Internet Explorer 5.5, vilket jag inte hade sett eller hört ett dyft om innan. DC var vänliga nog att förse mig med IE 6.0 och en försäkrande lyckönskan, att det nog skulle fungera bättre nu. Om detta med Auto Protect sades det ingenting. Men bättre blev det inte, snarare ett status quo !

 

Det är skräp med ett program som fungerar så dåligt, och det är skräp med ett företags hemsida som inte kan vara mer användar- och kundvänlig och ha en svensk support. Jag överväger att avinstallera NAV2003 och skaffa mig ett annat, men jag har ett envetet drag och vill gärna både dels få förklaring på varför ett program inte fungerar som det är tänkt och dels använda mig av ett ändå välkänt märke.

 

Ja just det ! Hur var det nu med konfigureringen av Live Update ?

 

Av allt att döma så är konfigureringarna som de ska vara ! Jag hittade f ö en loggfil om fel som förevarit i programmet, med länk till en Symantec-sida. Gissa vad som hände när jag – uppkopplad förstås – klickade på denna; Jo - sidan kunde inte hittas !

 

 

Av Symantec föreslagna åtgärder har jag provat att ”pinga” de ftp-siter som angivits, varvid alla siter – http och ftp – har resulterat i time out.

Jag har kört en trace.bat vars resultat ser ut som följer

 

Diagnostic testing is complete.

-

Please supply the text below to a technician for further

assistance with interpretation and diagnosis. Thank you.

-

Current time is 22.30.02,35

Enter new time: Current date is Sat 2002-11-09

Enter new date (yy-mm-dd): TRACE ROUTE FOR THE HTTP SITE

Tracing route to a188.ca.akamai.net [195.249.15.7]over a maximum of 30 hops: 1 132 ms 89 ms 90 ms d213-101-26-254.swipnet.se [213.101.26.254] 2 92 ms 89 ms 92 ms vst1-core.fasteth0-0.swip.net [130.244.192.225] 3 91 ms 93 ms 119 ms kst1-core.pos0-0.swip.net [130.244.194.93] 4 92 ms 91 ms 91 ms kst2-core.gigabiteth1-0.swip.net [130.244.198.194] 5 92 ms 97 ms 93 ms tnii-sto-rn01-pos-t2.telenordia.se [130.244.193.70] 6 100 ms 101 ms 98 ms pos0-2.155M.stkm1nxg1.ip.tele.dk [194.213.64.10] 7 147 ms 120 ms 114 ms pos2-2.622M.boanxg2.ip.tele.dk [195.249.1.133] 8 119 ms 121 ms 115 ms pos3-0.2488M.kd4nxg2.ip.tele.dk [195.249.7.230] 9 122 ms 123 ms 127 ms so-0-1-0.2488M.kd4nxu1.ip.tele.dk [195.249.6.142] 10 103 ms 102 ms 104 ms so-1-0-0.2488M.arcnxu1.ip.tele.dk [195.249.6.97] 11 111 ms 106 ms 108 ms a188.ca.akamai.net [195.249.15.7] Trace complete.-

TRACE ROUTE FOR THE FTP SITE

Tracing route to ftp.symantec.speedera.net [202.160.241.140]over a maximum of 30 hops: 1 87 ms 104 ms 90 ms d213-101-26-254.swipnet.se [213.101.26.254] 2 88 ms 88 ms 106 ms vst2-core.med.swip.net [130.244.192.226] 3 86 ms 88 ms 89 ms stb1-core.pos15-0.swip.net [130.244.193.57] 4 95 ms 94 ms 93 ms lim1-core.pos3-0.swip.net [130.244.193.1] 5 98 ms 96 ms 122 ms sl-gw10-cop-5-0.sprintlink.net [80.77.65.17] 6 95 ms 97 ms 96 ms sl-bb21-cop-8-0.sprintlink.net [80.77.64.41] 7 129 ms 130 ms 128 ms sl-bb20-lon-14-0.sprintlink.net [213.206.129.37] 8 130 ms 128 ms 131 ms sl-bb21-lon-15-0.sprintlink.net [213.206.128.38] 9 200 ms 197 ms 199 ms sl-bb21-tuk-10-0.sprintlink.net [144.232.19.69] 10 203 ms 204 ms 203 ms sl-bb26-rly-14-3.sprintlink.net [144.232.20.120] 11 203 ms 200 ms 205 ms sl-bb25-rly-13-0.sprintlink.net [144.232.14.169] 12 270 ms 266 ms 267 ms sl-bb21-sj-5-3.sprintlink.net [144.232.20.91] 13 266 ms 268 ms 270 ms sl-bb20-sj-14-0.sprintlink.net [144.232.3.157] 14 268 ms 268 ms 267 ms sl-gw8-sj-9-0.sprintlink.net [144.232.3.110] 15 269 ms 268 ms 268 ms sl-singa-1-0.sprintlink.net [144.228.44.94] 16 455 ms 456 ms 454 ms p6-8.sngtp-cr2.ix.singtel.com [203.208.172.29] 17 449 ms 447 ms 445 ms 203.208.172.10 18 460 ms 458 ms 459 ms 202.160.243.140 19 464 ms 466 ms 464 ms 202.160.241.140 Trace complete.

 

Jag kan inte påstå att jag känner mig förstå vad det hela handlar om !

 

Tungt frustrerad

 

Karl-Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknande saker har hänt mig då och då utan anledning. (Jag kör XP). Prova att avinstallera både 2003 och 2000 och sen installera om.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen som jag drar av detta är att jag inte har något skydd av NAV2003 vid PC-starten, så där bortfaller den delen.

Autoprotect har inget med själva uppstarten av datorn att göra, utan är mera en del av programmet som kollar varje körbar fil som startas under windows-sessionen. Själva viruskollen av uppstarten sker nog innan windows kommit upp. Detta är vad som står i hjälpen:

 

Auto-Protect automatically:

Detects and protects you against all types of viruses, including macro viruses, boot sector viruses, memory resident viruses and Trojan horses, worms and other malicious code.

 

Protects your computer from viruses transmitted through the Internet, checking all files you download from the Internet, including Java Applets and ActiveX controls.

 

Keeps your system safe at all times by checking for viruses every time you use software programs on your computer, insert floppy disks or other removable media, and modify or access documents.

 

Monitors your computer for any unusual symptoms that may indicate an active virus.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag tycker att rubricerat virusprogram är riktigt dåligt ! Eller har jag möjligen fått ett exemplar som inte fungerar som det ska ! ?

 

Du måste ha fått ett måndagsexemplar!

 

Jag var rätt skeptisk till antivirusprogram i datorn. Körde länge online, sedan jag alltid hade strul med McAfee. McAfee startade från början i DOS när datorn startade. Irriterade mig mycket att det lade en massa skräp i DOS-filerna.

 

Inte nog med det, för att sedan orsakade McAfee ofta att datorn inte startade som den skulle, i alla fall inte Windows. Nu var det en gammal version av McAfee. Vet inte hur det är idag.

 

NAV är en befrielse på det sättet. Inga DOS-grejor utan fungerar felfritt i Windows. I alla fall hos mig. Sedan kan man klart ha otur, som du uppenbarligen har. Beklagar!

 

En uppskattad sak från den tidigare versionen var att kunna gå ut på internet och hämta hem nya visrusdefinitioner med s k Live Update. Den funktionen finns ju också med i denna versionen NAV2003 – men fungerar inte ! !

 

Det har jag också upptäckt. Jag har därför valt bort den. Man kan lika bra fixa uppdateringar själv genom att göra sökningen manuellt.

 

Denna funktion kan man välja bort redan i installationsläget. Då får du själv fixa uppdateringarna. Mycket smidigare!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...