Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppkopplingen bryts???

Kojak1

Recommended Posts

Har problem med min uppkoppling, den bryts helt slumpmässigt. Det konstiga är att det inte kommer upp nån anslutning ruta om att anslut igen eller liknande, och icq lyser grönt fortfarande. Men allt är dött, sidor hittas inte man är offline på icq men den är ändå grön, likadant med messenger. Varje gång får jag starta om datorn och sen vänta ett antal minuter 5-10 min innan det går att ansluta igen. Nån som kan hjälpa mig???? Eller har hört talas om detta problemet, har telenordia adsl och varit i kontakt med dom. De hade visserligen hört om detta problemet, men då har det varit nåt med att nätverkskortet skaffar ny ip, vilket vi låste på mitt, men mina problem kvarstår ändå. Rikligt med poäng till den som kan hjälpa mig eller ge mig nåt tips på vad det kan vara. För nu är jag desperat.

Stefan Eklinder

Kollat så att nätverkskortet är korrekt installerat?

Jag menar så att där inte finns utropstecken och varningstrianglar i Enhetshanteraren vid nätverkskortet.

Alla uppgifter från Telia korrekt i fyllda?

Lätt hänt att man missar något medan man håller på och installerar. ;)

---

/Stefan Eklinder

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2002-12-27 20:09:38 av Stefan Eklinder]

Nej finns inga frågetecken där, har testat med två olika nätverkskort samma sak. Det har funkar felfritt i snart ett år men problemen började i förra veckan. Då trodde jag att det kanske var nån windows update som ställt till det. Men nu har jag avinstallerat nästan alla och problemet kvarstår.

Är det fler än du som har samma problem? med telenordia och adsl där du bor är det nått fel hos telenordia..

Annars är det väl formatera c:\ och börja från början, alternativt lägga in ett annat OS för internet

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=318070

Sällsynt problem, men de som haft det har fått det att funka genom att låsa ip till nätverkskortet, men det funkar ej för mig. Har gjort en ren ominstallation och ändå samma problem. Jag tänker inte lägga in nåt annat os.

Har du köpt "modemet" av dom???

Dom kan behöva göra vissa ändringar i sin ände för att optimera för ditt "modem".

----

Eller såg att du startade om datorn... Har du provat att starta om "modemet" och kollat om du kan ansluta igen då???

Har du klockat datorn? Kan vara att du överklockat pci-bussen så kortet inte hänger med när det händer mycket...

[inlägget ändrat 2002-12-28 03:08:01 av jumpman]

CJ Björkdahl

Vad har Kojak för OS då?

Själv hade jag förut win98 och telia adsl funkade bekymmersfritt i nästan 2 år. I höstas började det krångla. Av en helt annan anledning uppgraderade jag min dator med XP (köpte OEM-version) och sedan dess funkar allt bekymmersfritt igen. Behövde inte ens konfigurera nätverkskortet eller installera några drivrutiner, allt sköttes automatiskt av windows!

MVH

pedagogen

[inlägget ändrat 2002-12-28 05:52:33 av CJ Björkdahl]

Har win xp. Jag har inte köpt modemet, det har jag haft till låns hela tiden, tills de för 2 månader sen skickade ett brev om att de skänker det. Datorn är oklockad.

Jag har exakt samma problem. Har kört Telenordia adsl i nästan ett år och allt har funkat klockrent fram till någon gång veckan före jul, då förbindelsen på något sätt bryts efter att man varit inaktiv i några minuter. Ikonen för upkoppling visar att förbindelsen fortfarande funkar, men överföringshastigheten är lika med 0. För att få det att funka måste man koppla ned och vänta i minst en kvart. Det hjälper inte att starta om datorn eller modemet. Jag kör både Windows 2000 och XP.

Bra då är vi två, men jag behöver inte vara inaktiv för att det ska brytas. På måndag ska jag ta ett riktigt långt snack med telenordias support.

CJ Björkdahl

XP har ju en inbyggd brandvägg. Kanske är det den som krånglar?

För övrigt tror jag att det är Skanova (som har hårdvaran antagligen både för telenordia och telia på stationen) som har fått krångel i sina system.. Vi får ju ändå tänka på att bredband över huvud taget är i ungefär samma utvecklingsfas som bilen var på t-ford-stadiet... Egentligen är det konstigt att det funkar så bra som det ändå gör..

MVH

pedagogen

Har haft samma prob, det var virusprog som spökade hade norton virus och norton firevall sedan jag bytt virusprog har det fungerat för mig.

Ha de bra ......

Det skulle kanske kunna vara nån update av norton programmen innan jul som jävlas, ska testa köra både antivirus och firewall disabled.

Problemet löst, efter grymma påtryckningar erkännde telenordia att de haft problem med detta i s-holmsområdet under en tid. Glöm inte ni som haft problem med detta att kontakta telenordia och begära kompensation för detta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...