Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från XP till 2000 ?


Kristensson

Rekommendera Poster

Hej på er, här kommer en förmodligen konstig fråga... Jag har precis installerat XP, men skulle vilja byta tillbaka till 2000 igen... Finns det någon som vet hur jag går tillväga? Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

underbart inlägg!

 

Eller?

 

Men visst - vill man bli av med ett OS är det absolut enklast att formatera disken där det ligger.

 

Om du nu inte gjort en uppgradering. Kanske det då finns ett avinstallations alternativ i kontrollpanelen/ta bort program.

 

Men jag skulle nog låta Xp gå ett tag till. Om nu du inte sitter på en alltför gammal dator med snålt med minne eller har något problem med hårdvara/mjukvara som inte vill fungera. Men fråga gärna här!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur g¨r jag tillväga för att formatera c: då? Jag har försökt via c-promten i XP, samt via högerklick på c-enheten... Kan jag komma till en c-promt direkt vid start av datorn??

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte formater systemdisken i windows.

Man får gå ut i dos och leka lite gör på följande sätt:

1.Om du har en bottbar skiva sätt in den gå sedan in i fdisk(om sysdisken har ntfs) dela sedan den partionen skapa en ny primär partion.

2.Starta om datorn med skivan i skriv vid prompten format c:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Lite problem dock :-) Jag kan inte använda diskettenheten, den fungerar inte, den hittar inga disketter, men enligt XP så fungerar den :-( ... Kan jag använda mig av ngn CD?

 

Hur tar jag mig ut till dospromten? Fungerar det med den som öppnas via startmeny/tillbehör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar diskenheten i XP, dvs du kan läsa/skapa en diskett men du kan inte starta datorn från a:

 

Då behöver du ändra startordningen i BIOS.

 

Men visst kan du skapa en BOOT-CD som gör samma sak men det kan inte jag så den ifnormation får du be någon annan ge dig. Hur är det annars med Win2ks installationsCD? Är den boot-bar? Då borde du där kunna mha fdisk radera och omskapa partitionen och sedan formatera den.

 

Du är väl medveten om att alla data försvinner från c:....

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Glöm tjafset med disketter som en del fortfarande envisa med, har du en någorlunda modern dator så stoppar du in Windows 2000 CD:n och bootar upp från den.

 

Krävs att du först går in i BIOS setup och väljer att boota från CD-ROM.

 

Följ sedan anvisningarna på skärmen, du kommer att få tillfälle att ta bort partitionen som XP ligger på och skapa en ny (välj NTFS som filsystem) för Windows 2000 samt formatera.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Testat att ändra Boot-ordningen, men det gick inte att boota från W2K CD:n tyvärr... Fick bara upp felmedd att jag inte hade en enhet som man kunde boota från.. Hur skapar jag en boot-cd?

 

Diskettenheten fungerar inte alls, fast XP tror det...

 

Tack för all hjälp!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick inte att boota från W2K CD:n

Om du har en äkta Win2k-cd så går det att boota på den. Om det inte går så är det något skumt med din dator...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Gott Nytt År

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...