Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inköp av datorpaket


Mosesson

Rekommendera Poster

Komplett paket för spel och grafiskt arbete. Vad ska jag inrikta mig på för dator. Har mellan 15 - 20 tusenlappar att lägga på ett bra paket.

 

Tips om vad jag ska köpa, någon?

 

/Mosesson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj först och främst en bra skärm, då det är den dyraste komponenten i ditt paket.

 

Jag skulle aldrig köpa något annat än en skärm med Trinitron-bildrör (CRT), eller en platt (TFT), och aldrig något mindre än 19" för CRT, eller 17" för TFT.

En skärm inom dessa intervall är ca 6000 kr. Om du ska spela mycket spel, och arbeta mycket med grafik, föreslår jag en CRT-skärm, då dessa har högre hastighet och bättre ljusförhållanden. De är dessutom billigare...

Sony och Eizo är bra CRT-tillverkare, och Samsung är bra TFT-dito.

 

Sedan bör du bestämma dig för om du vill köra en Intel Pentium 4 eller en AMD Athlon XP. AMD är billigare, och snabbare i vissa fall, men behöver mer kylning. Så om du vill ha en tyst dator, utan vattenkylning, är Intel att föredra.

 

Köp inte top-of-the-line processor, då dessa är alldeles för dyra i förhållande vad du får, utan ta en 2,4 GHz t.ex. Sedan är det bara att plocka ihop moderkort och minne (DDR PC2700 är mest prisvärt, dock kör jag med RDRAM vilket är snabbare, men svindyrt).

 

Jag föreslår att du försöker hitta ett moderkort med inbyggt ljud samt nätverkskort.

 

När du ser hur mycket du får över är det bara att plocka ihop det som behövs mer; hårddisk, grafikkort, låda, mus, tangentbord.

 

ATI har bäst TV-ut på sina nya grafikkort (Radeon 9xxx), men Geforce 4:orna är också bra, om du köper en Ti-modell, och de är även billigare.

 

Om du hellre vill köpa ett färdigt system, så tycker jag Siemens gör bra grejor. Köp inte Dell (dålig support och kvalitét)... Inte heller IBM (dyra). Och akta dig för Compaq-HP (plastigt).

 

Så mitt tips är hemmabygge, eller ett paket från någon Internetaffär, alt. lokal datorbutik.

 

[inlägget ändrat 2002-12-27 13:34:42 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst ett GeForce4 kort. Du vill inte ha något MX. I värsta fall så är GeForce4 Ti4200 mycket prisvärda. Men helst vill du ha ett ATI Radeon 9700 pro grafikkort. Många snålar på grafiken vilket är väldigt korkat när de sen klagar på att det laggar. Många luras lite av att branschen sällan nämner nått om grafikkorten.

 

En processor p4 eller en AMD Athlon XP över 2 GHz respektive 2000+.

 

Minst 512 MB ram i arbetsminne. Gärna DDR.

 

En hårddisk med minst 7200 rpm. Storlek efter behov.

 

En DVD-brännare alternativt en CD-R/RW som bränner snabbt.

 

För spel så vill du ha en optisk mus men om du väljer trådlöst så kan det flaskhalsa när du spelar. De nyare modellerna från Microsoft eller logitech är bra.

 

En bra monitor är viktigt. Ska du spela så föredrar jag inte en TFT men det finns några få undantagsfall. Dock så är oftast CRT skärmarna mer prisvärda även om det är betydligt större. En 19 tummare CRT skulle jag valt.

 

Spelar du med kompisar så ska du helst se till att få ett 10/100 Mbit nätverkskort. Kortet funkar om du har Bredband också.

 

Ljudkort ska man inte underskatta. Ibland kan ett dåligt ljudkort ställa till det och flaskhalsa i spel. Skaffa ett någorlunda välkänt märke så är det nog inga problem.

 

Observera att dessa bara är några riktlinjer/tips och inte givet. Det som avgör i slutändan är du och hur mycket du vill pröjsa.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
För spel så vill du ha en optisk mus

 

Jag hade för mig att optiska musar var sämre när man spelade spel? Kanske jag som har legat kvar i stenåldern....

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade för mig att optiska musar var sämre när man spelade spel? Kanske jag som har legat kvar i stenåldern....

 

Du tänker nog på trådlössa möss. De har ofta en lägre uppdateringsfrekvens än USB/Ps2 möss. Dessutom drar de en mssa batteri...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj först och främst en bra skärm, då det är den dyraste komponenten i ditt paket.

 

Kan inte annat än hålla med. Det är dessutom förmodligen den komponent som är mest långlivad. Ska du hålla på med grafik är det desto viktigare att det är en bra skärm, och ett grafikkort med bra bildkvalitet.

 

Många datorpaket har ofta billiga och/eller med processorn dåligt matchade grafikkort. Om konfigurationen i övrigt är ok kan man byta ut det typiska Geforce 4 MX420-kortet mot något bättre. Köp inget med integrerad grafik. Helst ska grafikkortet ha 128 MB minne, och datorn 256 MB RAM.

 

Ang datorpaket. Dells paket i grundutföranden är prsivärda, men så fort man ändrar på konfigurationen får man betala överpris för det man lägger till. Antar att det är så de tjänar pengar, för oftast är det något man vill ändra på. På internet finns t ex http://www.komplett.se och http://www.datorbutiken.com/se/ där du kan konfigurera din egen dator, det ger nog mest valuta för pengarna.

 

Ämnet är väl i princip outtämligt, och jag kan inte rekommendera något färdigt paket eftersom jag inte har koll på den marknaden. Men den mest prisvärda processorn just idag verkar vara Athlon XP 2100+, och en hårddisk på 80 GB ger mest minne per krona. Här kan du hitta lite prisjämförelser för komponenter.

 

http://buggy.no-ip.com/

 

Titta på ditt tilltänkta datorpaket och se vad du får för pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Jimmie har rätt, en optisk mus hänger inte med om du gör snabba musrörelser, oavsett om den är trådlös eller ej.

 

Testa att lägga muspekaren längst bort till vänster på skärmen. För sedan pekaren åt höger så fort du kan. Med min optiska mus (med tråd) stannar den kvar på vänstra sidan, och bara hoppar till lite, medan min kul-mus flyttar sig precis som den ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämde nog på dom äldre optiska mössen.Men dom senare möd hög uppdateringsintervall så är det bara att dra på :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mosesson beskriver inte vilken typ av grafiskt arbete det är men för tyngre applikationer av detta slag hamnar ju även såväl snabbt och rikligt med RAM som snabb hårddisk (SCSI) högt upp på prioritetslistan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste bara första svaret men ville bara avråda från seimens mpaketen. jag har haft två datorer från dom och har inte fått annat än dåliga delar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chieftec Dragon Midi Tower.

MSI 845PE MAX2 Moderkort S478/533mhz

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC400

Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 6ns.

Seagate Barracuda V 80GB IDE 7200RPM.

NEC CD-spelare IDE 52x Intern (CD3002)

Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR.

Creative Soundblaster Live 5.1 Digital

Creative Högtalare Inspire 2.1 2400

Microsoft Intelli Mouse PS/2 ver 1.1

Microsoft Internet Keyboard PS2

Eizo 19" CRT FlexScan T766 TCO-99.

Com Etherlink XL 10/100Mbit PCI Kort

 

Jag har plockat ihop dessa delar utifrån era förslag.

 

Vad tycker ni?

 

/Mosesson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser mycket bra ut tycker jag.

Borde du dock inte byra ut CD-spelaren mot en DVD-spelare? De kostar ung. lika mycket. Pioneer är bra, då de är lätta att göra regionsfria ;)

 

Jag gillar inte Chieftec-lådor, men det får väl stå för mig antar jag (plastiga).

 

Bra att du valde ett 8x AGP-kort, men frågan är om du inte ska ha 4600 motsvarigheten (om det inte skiljer dem så mycket åt i pris).

 

Du hade dock inte valt en Trinitronskärm, vilket jag skulle ha gjort. Den du har valt verkar dock mycket bra, men är som sagt ingen Trinitron ;)

 

[Tillägg]

Bästa grafikkortstillverkaren (med flest nöjda kunder i alla fall) är Gainward. Så du vet...

 

[inlägget ändrat 2002-12-28 00:26:05 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du valde ett 8x AGP-kort, men frågan är om du inte ska ha 4600 motsvarigheten (om det inte skiljer dem så mycket åt i pris)

 

AGP8x verkar inte göra så stor prestandaskillnad än, men det kanske kommer på framtida modeller? Jag skulle ha skippat 8x och hellre satsat på en värre modell av kort (tex 4600) om priset är jämförbart.

 

Bästa grafikkortstillverkaren (med flest nöjda kunder i alla fall) är Gainward. Så du vet...

Läs denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=375833#Top

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min (lånade) MS Intellimouse explorer vad-den-nu-heter trådlösa optiska mus klarar ditt test galant. Kanske har att göra med kvaliteten?

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC400

 

Är den med 533 MHz FSB mycket dyrare?

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha skippat 8x och hellre satsat på en värre modell av kort (tex 4600) om priset är jämförbart.

 

Inte mycket att argumentera mot valet av ett ordinärt T14200 128 MB utan 8x AGP där priserna ligger från ca 1600:-, där finns ingen konkurrens. Men istället för Ti4200 8x eller ett Ti4600 (från 2500:-) skulle jag välja Radeon 9500 Pro 128 MB. Bättre prestanda än 4200, ibland i klass eller bättre än 4600, med 8x AGP och även DirectX 9. Pris från ca 2100:-. Enda nackdelen: inte tillgängligt i Sverige än, tidigast i mitten/slutet av januari.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag skulle vänta att köpa Radeon9500pro tills det är "köpmoget". GF4200 är köpmoget just nu. (köpmoget=då grafikkortet, cpu eller vad det nu är för datagrejer inte längre kostar 5-6 tusen utan har sjunkit ner till 1000-1500.) Processorer brukar exempelvis bli köpmogna efter ett halvår. CD-brännare är köpmogna nu. DVD-brännare är det inte.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök förvirra den här MX500-musen genom snabba rörelse du... försök bara ;)

 

.wey - som oxå vet med sig att optiska möss tidigare inte alls fungerat när man spelade spel med hög känslighet, fenomenet var detsamma som cariad beskriver.. på den tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...