Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modem hastighet


Nisse

Rekommendera Poster

Ibland är jag ansluten på 31 200 bps. Nästa gång jag kopplar upp mig så blir det 115 200 bps. Är det max speed för 56modem eller kan man trimma modemet så det går ännu snabbare? Kan man ändra nått på Windows 98 registret eller nån annanstans för att öka hastigheten till max på modemet? Jag har ett 3com US robotics 56K modem (v90 och x2). Vad menas med ITU, v90 och x2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att modemet går i 115 000 Kbps eftersom det inte går med en analog uppkoppling. COM portens högsta hastighet är 115 000 Kbps och modemet kan som mest ta emot 56 000 Kbps. Det går alltså inte fortare än 56 000 Kbps även om det kanske står det. ( Du kan bara skicka i 33 600 Kbps )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Robert Kristensson2

(Med kompression kan modemet komma över 56.000 bps resp. 33.600 i uppladdningshastighet.)

Jag skulle tro att du behöver byta drivrutin... USR-modem "ska inte kunna" ansluta vid 115 kbps. Om du använder rätt drivrutin kan du få högre överföringshastigheter. Nu är jag inte experten på det här, men det kanske är kompressionen som leker lite grann här med? Om jag minns rätt funkar USR-modem mycket bättre med Tele2:s modempooler än med Telias. Det är också värt att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Dags att förtydliga mig själv:

"USR-modem "ska inte kunna" ansluta vid 115 kbps. Om du använder rätt drivrutin kan du få högre överföringshastigheter"

Med detta menar jag att du inte ska kunna få en rapporterad anslutningshastighet på 115 kbps. Med högre överföringshastigheter menar jag att du kan ta emot data med högre hastighet med rätt drivrutin. Alltså om du skickar ut 1 MB genom COM-porten (vid en hastighet av 115 kbps) kan det komprimeras i modemet så att det bara är 0,9 MB som behöver gå igenom teleledningarna (vid en hastighet av 56 kbps).

Och... jag har aldrig SJÄLV sett att ett USR-modem med (någorlunda) rätt drivrutin har rapporterat högre anslutningshastighet än 64 kbps. Därför tror jag att du bör byta drivrutin. Dock kan jag inte på rak arm säga att du "måste" byta drivrutin.

Hoppas jag har gjort mig klarare... för nu försvinner jag i en rökridå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...