Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompilatior


Kristianstad

Rekommendera Poster

Hej!

I julklapp fick jag boken C++-programmering (Stephen Prata). Jag tänkte att det kunde vara bra att lära sig!

 

Vilken kompilator skall jag använda för att kunna skapa programmet?

 

Till Visual Studio följde det med Microsoft Visual C++. Är det ett bra program?

Eller finns det bättre program som man gratis kan ladda ner?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal gratis kompilatorer, men har du Visual C++ skulle jag använda det !

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har hållt på med Visual Basic under en lång tid. Där behöver man endast trycka på F5 eller "Play" så körs programmet.

 

Är det lika enkelt i Visual C++? Alltså så jag kan köra programmet utan att behöva göra en exe-fil och öppna denna.

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste trycka Ctrl-F5 för att Execute progget, då kompileras, länkas och startas programmet. Om det kompileringen gick igenom utan fel ;)

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

En sista fråga :)

 

Varför blir bokstaven ä, ett konstigt E?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, det har jag också undrat över!

Det är när du kör console-program, eller...?!

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så dum jag är. Jag glömde vilken kod! :)

 

#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "C++ är mer än C.";
cout << "\n";
return 0;
}

 

Det är när du kör console-program, eller...?!
Ingen aning. Jag är som sagt nybörjare och har kommit till första exemplet!

Skärmdump: http://w1.441.telia.com/~u44107495/eforum.jpg

 

Tack på förhand!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok!

 

Men vad kan man göra åt det? Hur gör man för att få å, ä och ö? Vems fel är det?

¤ Min dator

¤ Kompilatorn

¤ Koden

¤ Mig själv

 

Jag är helt ny på C++, så jag är lite dum på sånt här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika teckenuppsättningar är orsaken.

Jag vet inte hur man löser det i just Visual C++, men testa att söka i hjälpen efter "charset" eller "character set".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att du använder ett Windows-program (MS VC++) för att skapa "Dos"-program (egentligen konsol-program dock).

 

Du borde skriva din kod i edit istället, exempelvis, som är ett konsolprogram, för då blir det rätt från början.

 

Du har olika teckenuppsättning i Windows och i konsollen ("dos-fönstret").

 

Allting i datorn består ju av siffror (ettor och nollor), även bokstäverna. När du trycker på en tangent så skickas en sifferkod till datorn som talar om vilken tangent du tryckte på. Denna sifferkod har sedan ett visst utseende på skärmen, exempelvis "Å", men det är inget "Å" som lagras i din fil, utan det är istället sifferkoden för "Å".

 

I Dos-fönstret, konsollen, så används inte samma sifferkoder som i Windows, och därför är det olika tecken som visas.

 

Anledningen till att det inte är samma sifferkoder är att man traditionellt (och till stor del fortfarande) bara kan använda 256 olika sifferkoder åt gången, och eftersom det finns fler bokstäver och tecken än så har man fått kompromissa och skapa olika "teckenuppsättningar". Exempelvis en som innehåller grekiska alfabetet, en annan som innehåller våra svenska tecken osv...

 

Men det "nya" på det här området heter Unicode, och där kan man ha 65536 olika sifferkoden åt gången, och då räcker det ju till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju använda hexvärdena annars:

å = \x86

ä = \x84

ö = \x94

 

De versala bokstäverna kommer jag inte ihåg.

 

Man kan ju använda hexvärden när man gör småprogram men om man ska göra större applikationer med mycket text så får du nog hitta en smidigare lösning :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit känner jag till!

Men hur testar jag programmet sen?,

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts kompilator heter cl och ligger i \Program\Microsoft Visual Studio\Vc98\bin

 

Funkar så här:

 

cl -o vad_du_vill_att_ditt_program_ska_heta.exe vad_filen_du_ska_kompilera_heter.cpp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...