Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ljudkabeln till cd-brännaren

godwl

Recommended Posts

Har fått en cd-brännare i julklapp!

På moderkortet sitter redan DVD:ns ljudkabel i CD-IN "connectorn". Kan man koppla cd-brännarens ljudkabel til AUX-In "connectorn" på moderkortet och på så sätt få ljudet att funka? Spelar det någon roll vilken man väljer som master/slave?

Rädd för att prova....

Man brukar säga att man ska ha CD-brännaren som master (för att data till och från den skulle prioriteras), men det var mest förr i tiden när CD-brännarna inte hade "buffer underrun"-skydd.

Men du kan lugnt sätta CD-brännaren som slave om du oftare använder dig av DVD-spelaren. Spelar faktiskt ingen större roll...

Visst kan du koppla in CD-spelaren på AUX på moderkortet. På mitt moderkort har jag tre kontakter som kallas CD1, CD2 och CD3, så det spelar ingen roll, det handlar om likadana strömstyrkor och signaler i alla fall.

Frågan är dock om du har behov av att kunna spela musikskivor på flera enheter?

Var aldrig rädd för att prova, det är bara så man lär sig ;)

[inlägget ändrat 2002-12-25 15:00:36 av Cariad]

CJ Björkdahl

Om man nu skall vara petnoga så är det till ljudkortet man ska ansluta cd-spelaren.. Men idag har ju många moderkort inbyggt ljud, så då är det på moderkortets *ljudkretsar* man sätter kontakten..

MVH

pedagogen

Nu kommer jag med en följdfråga:

När jag för några dagar sedan installerade en brännare(Philips) i en sprillans ny Dell dator så skippade jag att sätta i ljudkabeln från brännaren till ljudkortet.

Men hör och häpna så funkade det att spela upp musik CD i brännaren. Någon som kan förklara detta.

Jag trodde att man måste ha ljudkabeln i för att spela upp musik CD.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...