Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

8mm smalfilm till DVD


Anp

Rekommendera Poster

Morsning mitt i högtiden!

 

Varje år är det samma visa. Fram med filmduken och brum-projektorn, in med remsan, upp på hjulet, på med ljuset osv..

Jag vill göra om alla filmerna till ett digitalt format för visning i DVD-spelaren. Det rör sig om ca 5 timmar.

 

Fråga 1:

 

Vi har en sån där konstig moj man sätter projektorn och videokameran i var ände på.

Skall man skaffa ett videoredigeringskort och spela in filmen i datorn eller skall man låna hem en DV-kamera och ett firewire-kort och ta det den digitala vägen direkt?

 

Fråga 2:

 

Jag hade tänkt konvertera filmen till VCD, SVCD eller DVD (och skaffa CD- eller DVD-burner till våren nån gång).

I bruksanvisningen till min DVD-spelare står att den kan spela upp CD, Video-CD och DVD. Inget om CD-R eller DVD-R alltså. Eller SVCD.

Betyder det att den inte kan spela upp hembränt material?

Det är en Hitachi DV-P250, 2 år gammal ungefär.

 

Mycket tacksam för all hjälp.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

På fråga 1 svarar jag:

 

Varför inte smälla upp projektorduken i ett mörkt rum. Fram med projektorn. Rigga en DV-kamera, hyrd till exempel, och spela in filmerna. Du kan ju göra annat under tiden. Misterna kan du sedan redigera bort digitalt.

 

Jag hade ett ALU på Ungdomskanalen i Helsingborg, där jag bland annat fick hjälpa till med sådant. Flera kartonger med gamla Super8-filmer som skulle föras över digitalt och sedan till VHS-kassetter bland annat. Trist, men jag gjorde det mellan varven med bland annat redigera egna reportage. :)

 

Du verkar vara inne på samma väg...

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misterna kan du sedan redigera bort digitalt.

Vad är mister och vilket program kan man använda för att redigera bort dem?

Jag har lånat ett FW-kort där Ulead VideoStudio 4.0 Basic SE följde med. Är det ett program som täcker mina behov?

Tänkte inte göra nåt avancerat. Några fade in/out, lite textning, musikpåläggning, justera ljus/kontrast typ.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Mister? Fula skarvar mellan filmerna till exempel. En film ryms kanske inte på en hel DV-film. Är det en DV-kamera där du kan se på en liten skärm vid sidan på kameran så är lättare att med lite precision få det snyggt. Är den utan så är det lite svårare.

 

Du kan säkert fixa det med ett vanligt videoredigeringsprogram. Tror inte du behöver några avancerade saker till det.

 

Det var ett tag sedan jag sysslade med det nu, så det finns kanske fler som är mer inne i det där. ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag har upptäckt är att filmen går lite för snabbt.

Den är inspelad med dåliga batterier i kameran.. :)

Vilka program klarar att redigera ner hastigheten en smula?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe Premiere t ex.

 

Här är ett gammalt trick för att spela in filmer på video. Har man en kamera som man kan ta bort objektivet på, så kan man köra filmen direkt på ccd:n i kameran. Förutsättningen är att projektorn kan hålla skärpan eftersom man måste ställa kameran väldigt nära projektorlinsen. Har kameran en utfällbar skärm eller kopplas till en TV är det lättare att se skärpan, ljushet m.m. I redigeringen kan man senare spegelvända bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...